Sitat:
Opprinnelig postet av Beat
Zina: Du har jammen prøvd en del!  Hvor gammel var jenta di da du følte at hun ble tung å bære i ringslynga? Er årsaken til at det blir tungt at du har vekten over den ene skulderen? Ellers tusen takk for linker!
|
Jeg tror at da hun ble 9 måneder ble det tungt å bære over lengre tid. Nå har jeg ikke maya wrapen lenger, men en silkeslynge. Den er kjempepraktisk fordi den nesten ikke tar plass og jeg kan ha den med meg i veska, men er ikke noe jeg kan bære lenge med. Årsaken til at det er tungt er både at vekten bare ligger på ene skulderen, men også fordi jeg har vekten mer fremme og da blir litt fremtung.
Generelt er det best å bære på rygg når jeg skal bære lenge nå når hun er blitt så stor.
Det er både fordeler og ulemper med sjalenes lengde. Fordelene er at du har veldig mange muligheter når det gjelder knyttinger og bæremåter. Sjalet kan tilpasses bæreren og barnet perfekt og er også veldig greit når det gjelder amming i sjalet. Det finnes jo sjal i mange lengder, men jeg liker best de lange sjalene mine. De kan jeg variere mer med knyttingene på.
Når det gjelder øvelse i knyttinger er det jo litt mer som kreves enn med en del andre bæregreier. Men det jeg har gjort er å lære meg en knyttemetode før jeg har gått videre og prøvd på neste. Siden du har planer om å kjøpe deg et sjal\slynge og bruke helt fra barnet er nyfødt vil du nok lære etterhvert som barnet blir større og du føler du trenger andre måter å bære på. Det er jo også sånn at etterhvert som du lærer deg knytteteknikker vil det bli mye enklere å lære seg nye knyttinger. Det er heller ikke like viktig at knyttingene blir perfekt med en liten baby i sjalet, som med en eldre og tyngre baby.
Så til ulempene. Sjal på 4-5 meter er ikke noe som man har lyst å slenge på seg når det er vått på bakken. Så når jeg vet at det er mulighet for at jeg må gjøre dette velger jeg heller å ta med meg mei tai eller ergo til å bære med. Men har jo måttet gjort det et par ganger da jeg ikke har hatt noe annet valg, og da har det vært bra at de kan vaskes i maskin. Storchenwiegesjalene mine kan også tørkes i tørketrommelen.
Her er en norsk blogg der du kan lese litt om forskjellige bæregreier:
http://barbar.typepad.com/reviews/
Vet også at det er en god del bæreglade damer på ap-norge.com som kommer fra Trondheim, så der hadde det jo kanskje være en mulighet for å få se forskjellige sjal og slynger i virkeligheten før du bestemmer deg.