Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Klær og utstyr

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-11-2005, 16:41   #1
Medlem

Beat sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 405
MP Rating: 0% (0)
Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.
Bæresjal

Hei! Jeg blir mamma igjen i april, og har bestemt meg for at denne gangen skal jeg ha bæresjal! Har jo hørt så mye bra om det å bære barn, og det tiltaler meg absolutt. (Har en BabyBjørn sele fra før, og den ble ikke stort brukt, altså, men er overbevist om at det blir noe helt annet med bæresjal!)

Men så er det dette med de forskjellige typene, da. Jeg har jo ikke erfaring med bæresjal fra før, og det finnes vel en del ulike merker. Har kikket på Didymos og Maya Wrap så langt. Er det noen med erfaring med disse eller andre merker? Anbefalinger eller fraråding?
Beat er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2005, 16:46   #2
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Bæresjal

Vi har hugabub. Det er et elastisk sjal med lomme foran. Jeg liker det veldig godt, men har ikke prøvd så mange andre. Nå som lillegutt har passert 9 kg bruker vi mest ergo-sele. På bebito på solsiden så jeg reklame for bæresjal. Husker ikke navnet på dem,men de er sikkert verd å titte på de også.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2005, 17:00   #3
Medlem

Prinsessemammaen sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Kristiansand
Meldinger: 334
Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.Prinsessemammaen er et navn alle kjenner.

Sjekk ut www.sjalbarn.se
Gammel 18-11-2005, 19:21   #4
VIP-Medlem

Idril sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Ullensaker
Meldinger: 7,208
Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.Idril har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har Maya Wrap Ringslynge, og har en ting å si:

www.babyslynga.no

Hadde litt oppstartsproblemer. Men når jeg først fikk dreisen på å legge guttungen oppi der, kan jeg ikke annet enn prise dette produktet. Jeg bruker det også på storebror når han blir sliten og jeg kun har med enkeltvogna

02 - 04 - 05 & 76 72 & 96 - 98 - 04
Idril er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-11-2005, 00:05   #5
Medlem

Elle Melle sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 462
Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.Elle Melle har en strålende fremtid.

Jeg har vært mye på sjalbarn.se, og såvidt jeg har kunnet lese meg til er Didymos det sjalet som får "høyest karakter", mao de som liker det liker det VELDIG godt.

Jeg har et Indio Didymossjal selv (det mønsteret/fargen som er mykest og lettest å knyte på av den grunn), og er veldig glad i sjalet mitt.

Til neste barn skal jeg kjøpe meg en Moby Wrap (elastisk langsjal) til å bruke de første fire månedene, siden jeg syntes det var litt vanskelig med det digre og tykke sjalet med en nyfødt.

Et tips er å kjøpe Didymos brukt på E-bay, jeg fikk tak i et til halv pris som ikke så brukt ut i det hele tatt. Godt kjøp!

Elle Melle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-11-2005, 02:48   #6
Supermedlem

Zina sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 531
Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.

Jeg har 2 storchenwiege sjal og et didymos sjal, har også eid et hoppediz sjal og en elastisk mobywrap. Vil si at kvaliteten på didymos og storchenwiege er nokså lik, men storchenwiege er litt billigere. Men det er mange flere mønster å velge mellom hos didymos. Hoppediz er ikke like god kvalitet på, men er et godt sjal i forhold til prisen.
Om de elastiske sjalene vil jeg si at de er veldig greie når barnet er lite, men de blir ikke så behagelige på et større barn. De egner seg heller ikke til å bære på ryggen med. Men de er lette å lære seg siden du kan knytte dem først og så ha barnet oppi.
Jeg elsker sjalene mine, og bruker de hver dag. Øver på nye knyttinger og føler jeg mestrer dem bedre og bedre. Kan anbefale denne dvden: http://childrensneeds.com/tying_your...sling_dvd.html men det finnes også mange gode instruksjoner på nettet.
Maya wrap er ikke et sjal men en ringslynge. Jeg har også hatt denne og den er veldig god. Men nå som datteren min er blitt så stor blir ringslyngene og posene mine kun brukt når jeg skal raske ærend og ikke når jeg skal bære over lang tid. Men kunne bære lenge i dem når hun var mindre.
Dersom du vil ha et brukt sjal kan jeg anbefale www.viklebarn.dk Jeg har bestillt derfra 2 ganger og fått veldig bra service.
http://www.thebabywearer.com/ finnes det anmeldelser av det meste som finnes av bæregreier.
Lykke til med å finne det som passer deg!

Zina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-11-2005, 10:02   #7
Medlem

Beat sin avatar

Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.Beat er et navn alle kjenner.

Tusen takk for gode svar!

~nurket~: Jeg syns Maya wrap ringslyngen ser veldig praktisk ut - har jo sett gjennom instruksjonsfilmene som ligger på nettsidene. MEN - man bærer vekten på en skulder, og det gjør meg betenkt. Har ikke en veldig god rygg i utgangspunktet, og er redd det skal bli tungt og veldig belastende på ryggen. Zina sier at hun kunne bære lenge i ringslyngen da barnet var mindre - men opp til hvilken alder, liksom...? 2 måneder - 6 måneder? Lengre?

Elle Melle: Didymos har også jeg hørt skal være knallbra - sjalenes rolls royce liksom. Men så blir jeg i tvil om det er noe for meg. Lengden på sjalene høres ganske voldsom ut (4-5 meter), og jeg ser for meg at det trengs MYE øvelse før en blir flink til å knytte.

Zina: Du har jammen prøvd en del! Hvor gammel var jenta di da du følte at hun ble tung å bære i ringslynga? Er årsaken til at det blir tungt at du har vekten over den ene skulderen? Ellers tusen takk for linker!
Beat er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-11-2005, 12:35   #8
Supermedlem

Zina sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 531
Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.Zina har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Beat
Zina: Du har jammen prøvd en del! Hvor gammel var jenta di da du følte at hun ble tung å bære i ringslynga? Er årsaken til at det blir tungt at du har vekten over den ene skulderen? Ellers tusen takk for linker!
Jeg tror at da hun ble 9 måneder ble det tungt å bære over lengre tid. Nå har jeg ikke maya wrapen lenger, men en silkeslynge. Den er kjempepraktisk fordi den nesten ikke tar plass og jeg kan ha den med meg i veska, men er ikke noe jeg kan bære lenge med. Årsaken til at det er tungt er både at vekten bare ligger på ene skulderen, men også fordi jeg har vekten mer fremme og da blir litt fremtung.

Generelt er det best å bære på rygg når jeg skal bære lenge nå når hun er blitt så stor.

Det er både fordeler og ulemper med sjalenes lengde. Fordelene er at du har veldig mange muligheter når det gjelder knyttinger og bæremåter. Sjalet kan tilpasses bæreren og barnet perfekt og er også veldig greit når det gjelder amming i sjalet. Det finnes jo sjal i mange lengder, men jeg liker best de lange sjalene mine. De kan jeg variere mer med knyttingene på.

Når det gjelder øvelse i knyttinger er det jo litt mer som kreves enn med en del andre bæregreier. Men det jeg har gjort er å lære meg en knyttemetode før jeg har gått videre og prøvd på neste. Siden du har planer om å kjøpe deg et sjal\slynge og bruke helt fra barnet er nyfødt vil du nok lære etterhvert som barnet blir større og du føler du trenger andre måter å bære på. Det er jo også sånn at etterhvert som du lærer deg knytteteknikker vil det bli mye enklere å lære seg nye knyttinger. Det er heller ikke like viktig at knyttingene blir perfekt med en liten baby i sjalet, som med en eldre og tyngre baby.

Så til ulempene. Sjal på 4-5 meter er ikke noe som man har lyst å slenge på seg når det er vått på bakken. Så når jeg vet at det er mulighet for at jeg må gjøre dette velger jeg heller å ta med meg mei tai eller ergo til å bære med. Men har jo måttet gjort det et par ganger da jeg ikke har hatt noe annet valg, og da har det vært bra at de kan vaskes i maskin. Storchenwiegesjalene mine kan også tørkes i tørketrommelen.

Her er en norsk blogg der du kan lese litt om forskjellige bæregreier: http://barbar.typepad.com/reviews/
Vet også at det er en god del bæreglade damer på ap-norge.com som kommer fra Trondheim, så der hadde det jo kanskje være en mulighet for å få se forskjellige sjal og slynger i virkeligheten før du bestemmer deg.

Zina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-11-2005, 10:44   #9
Veteranmedlem

Lille*My sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 4,769
Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.Lille*My har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har ringslynga fra mayawrap og er storfornøyd med den. Jenta mi er bare 5 mnd enda da. Siden stoffet spres bredt utover ryggen og trekkes litt nedover skuldra, fordeles vekten veldig jevnt utover så det føles ikke tungt.
Jeg fikk imidlertid aldri til å bære Johanne slik det anbefales å bære nyfødte, liggende bakoverlent nedi der. Hun ble helt hysterisk hvis jeg prøvde å legge henne slik. Men jeg så på videoen at nyfødte også kan bæres oppreist som de større barna, bare man passer på å ta tøyet oppover bak hodet dets. Da jeg gjorde det ble hun helt stille og storfornøyd, og sovna nesten med en gang. Og dermed var vi solgt. Nå er vi avhengige..

Zina:
Gammel 19-11-2005, 12:04   #10
Medlem

Beat sin avatar

Lille*My: Syns det ser ut som ungen ligger nærmest i nedoverbakke i den nyfødtstillingen - men man kan jo la de ligge motsatt vei, da, med hodet på "ringsiden".
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:49.