|
 |
|
17-05-2005, 18:42
|
|
Gjest
|
Eg bare lurer på om noen har en link eller bilde av bunad som hører til hordaland? Skulle gjerne sett hva bunad som hører til hordaland... sunnhordalands bunad, det er den med rød vest, svart skjørt og hvitt forkle?
Nord hordaland har eg hørt det er en som heter, men me bor helt sør i hordaland, på grensen mot rogaland...
|
|
|
17-05-2005, 18:47
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Hamar
Meldinger: 7,445
|
Her er de som husfliden har hvertfall:
http://www.husfliden.no/husa/PageMak...ageID=1&guid=1
Ble visst ikke link dit jeg mente, så da må du velge fylke til venstre i bildet
Sist endret av *star*; 17-05-2005 kl 18:50.
|
|
|
17-05-2005, 18:54
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av *star*
|
Tusen takk - eg var på gang her å leita gjennom mange linker. Men den var kjempebra. Takk!
|
|
|
17-05-2005, 20:49
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,905
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Pia81
Eg bare lurer på om noen har en link eller bilde av bunad som hører til hordaland? Skulle gjerne sett hva bunad som hører til hordaland... sunnhordalands bunad, det er den med rød vest, svart skjørt og hvitt forkle?
Nord hordaland har eg hørt det er en som heter, men me bor helt sør i hordaland, på grensen mot rogaland...
|
Hei!
Tenkte jeg skulle svare deg på spørsmålet om Sunnhordlands bunaden, for den finner du ikke på sidene til Husfliden. Men - den ligner en del på Hardanger-bunaden, og du har nesten rett i dine antakelser.
Sunnhordlandsbunad:
Ullvest i fargene rød, blå eller grønn
Svart stakk
Brystduk og belte er brodert (konebelte i sølv - brukt til både Hardangerbunad og Sunnhorldandsbunad)
Forkle: Hvitt brodert i lin med (spesielt hullmønster med åttebladsroser mønster) eller svart og hvitt vevd i ull (åttebladsroser)
Skjorte: Hvit lin, brodert i hals og ermer med en slags tett hardangersøm.
Etter gammelt var det vevde forkle og sølvbelte tegn på "koner", men i dag får ungdommene velge hva de vil ha. Spesielt når det gjelder forklene.
Dersom det er spesiell interesse kan jeg sikkert få lagt inn bilder!
|
|
|
17-05-2005, 20:51
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Lanka
Hei!
Tenkte jeg skulle svare deg på spørsmålet om Sunnhordlands bunaden, for den finner du ikke på sidene til Husfliden. Men - den ligner en del på Hardanger-bunaden, og du har nesten rett i dine antakelser.
Sunnhordlandsbunad:
Ullvest i fargene rød, blå eller grønn
Svart stakk
Brystduk og belte er brodert (konebelte i sølv - brukt til både Hardangerbunad og Sunnhorldandsbunad)
Forkle: Hvitt brodert i lin med (spesielt hullmønster med åttebladsroser mønster) eller svart og hvitt vevd i ull (åttebladsroser)
Skjorte: Hvit lin, brodert i hals og ermer med en slags tett hardangersøm.
Etter gammelt var det vevde forkle og sølvbelte tegn på "koner", men i dag får ungdommene velge hva de vil ha. Spesielt når det gjelder forklene.
Dersom det er spesiell interesse kan jeg sikkert få lagt inn bilder! 
|
ja vil gjerne se  - har tittet litt på den siden nå når eg har hatt tid.
|
|
|
17-05-2005, 21:17
|
|
Seniormedlem
|
Jeg gjør et forsøk, men bildene er ikke perfekte!
Her er vist detaljen i det broderte forkleet, som også er brukt til best, og det andre bildet viser både hvitt forkle med brodert belte, det vevde forkleet og en brodert brystduk. Det finnes flere varianter av både belte og brystduk, men temaet og fargene er det samme. Her er også konebeltet i sølv. 
Beklager hode-kuttingen, men jeg vil ikke legge uvitende slektninger ut på nettet. Bildene er tatt i en dåp, og dåpsbarnet har Hardangerbunad. Litt uvanlig!!
|
|
|
17-05-2005, 21:40
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 28
|
Jeg vil bare legge til at du kan få Sunnhordlandsbunaden i svart vest også.
Søstera mi har det, og hun og sydama styrte veldig på med akkurat dette. Søstera mi skulle absolutt ha svart vest, ellers ville hun ikke ha bunad (til mammas store fortvilelse), men sydama mente at den ikke fantes i svart og ville dermed ikke sy. Men søstera mi interesserer seg for mye rart og hun visste at den fantes i svart, så hun ringte rundt overalt og sjekket. Til slutt fant de ut at for leeeenge siden så var Sunnhordlandsbunaden med svart vest. Jeg har selv rød vest, mens min tredje søster har grønn. Hadde vi fått valgt om igjen etter dette, så hadde vi ikke nølt med å ta svart. Den er kjempefin, med sterke, klare farger på bånda. Dette er 4 år siden, og nå er det mange flere her i bygda som har valgt svart.
 Måtte bare fortelle det...
|
|
|
17-05-2005, 22:18
|
|
Seniormedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Lise Lotte
Jeg vil bare legge til at du kan få Sunnhordlandsbunaden i svart vest også.
Søstera mi har det, og hun og sydama styrte veldig på med akkurat dette. Søstera mi skulle absolutt ha svart vest, ellers ville hun ikke ha bunad (til mammas store fortvilelse), men sydama mente at den ikke fantes i svart og ville dermed ikke sy. Men søstera mi interesserer seg for mye rart og hun visste at den fantes i svart, så hun ringte rundt overalt og sjekket. Til slutt fant de ut at for leeeenge siden så var Sunnhordlandsbunaden med svart vest. Jeg har selv rød vest, mens min tredje søster har grønn. Hadde vi fått valgt om igjen etter dette, så hadde vi ikke nølt med å ta svart. Den er kjempefin, med sterke, klare farger på bånda. Dette er 4 år siden, og nå er det mange flere her i bygda som har valgt svart.
 Måtte bare fortelle det...
|
Hmmm - jeg har aldri sett en sunnhordlandsbunad med svart vest, men jeg skal ikke påstå at det ikke eksisterer!  Ser for meg at det blir veldig svart med svart vest og svart stakk, siden det ikke er noen form for broderier på stakken slik som andre ensfargede bunader ofte har. Men - jeg skal ikke kverulere på det siden jeg ikke vet 100%.
Men lurer på om ikke Kvinnheradsbunaden er bare svart - du blander ikke med den? De hører jo til Sunnhordland også, men har en egen variant av Sunnhordlandsbunaden... ??
Vel - det er ikke så viktig. Det finnes så utrolig mange varianter av bunader, og alle steder vil ha sin egen vri. Det eneste jeg kan si er at her jeg bor har jeg aldri opplevd å se en svart vest! Men tviler ikke på at det kanskje eksisterte i gamle dager - synd at mormor er død. Hadde vært interessant å vite. Jeg er litt interessert i bunader...
Fortsatt god 17 mai!
|
|
|
17-05-2005, 22:31
|
|
Seniormedlem
|
Jeg måtte ringe mamma og spørre med en gang!!
Hun sa at det måtte være den de kalte vinterbunaden!? Den var visst vanlig i "gamle dager".
Det finnes jo også en svart jakke som man kan ha utenpå bunaden kantet med samme bånd som vesten, og skaut for dem som vil ha bunaden etter gammel skikk.
Interessant! Jeg har som sagt aldri sett en svart vest, men da jeg konfirmerte meg hadde jeg aldri hørt om at de kunne være grønne eller blå heller. Da hadde "alle" røde. Men i det siste velger fler og fler den blå her hvor jeg bor. Jeg synes jo den røde er aller finest, men jeg er jo ikke helt objektiv i den saken!!
Vel - bunad er fint uansett!!
|
|
|
18-05-2005, 12:02
|
|
Juniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 28
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Lanka
Hmmm - jeg har aldri sett en sunnhordlandsbunad med svart vest, men jeg skal ikke påstå at det ikke eksisterer!  Ser for meg at det blir veldig svart med svart vest og svart stakk, siden det ikke er noen form for broderier på stakken slik som andre ensfargede bunader ofte har. Men - jeg skal ikke kverulere på det siden jeg ikke vet 100%.
Men lurer på om ikke Kvinnheradsbunaden er bare svart - du blander ikke med den? De hører jo til Sunnhordland også, men har en egen variant av Sunnhordlandsbunaden... ??
Vel - det er ikke så viktig. Det finnes så utrolig mange varianter av bunader, og alle steder vil ha sin egen vri. Det eneste jeg kan si er at her jeg bor har jeg aldri opplevd å se en svart vest! Men tviler ikke på at det kanskje eksisterte i gamle dager - synd at mormor er død. Hadde vært interessant å vite. Jeg er litt interessert i bunader...
Fortsatt god 17 mai!
|
Vi trodde også at den ville bli veldig svart, men hun har hvitt forkle og bånda på ryggen og bringeduken har mye hvitt, gult, rødt, og litt grønt og blått i seg, så den virker ikke mørk i det hele tatt. Alt tilbehøret blir fremhevet siden den er svart, så den virker veldig "ren".
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:06.
|