|
 |
|
23-11-2008, 00:15
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2003
Sted: Tromsø
Meldinger: 628
|
Skiene til 5 åringen når opp til haka. egentlig så er jo det litt kort...
skal vi kjøpe nye ski i år, eller vente til neste vinter?
noen som vet ulemper fordeler med korte ski kontra lange, hun hadde veldig god kontroll på ski i fjor.
|
|
|
23-11-2008, 02:37
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 3,012
|
Det er mye bedre at skia er for korte enn at de er for lange. Det er vanskelig å kontrollere og svinge med lange ski. Synes du skal vente til neste år med å kjøpe nye.
|
|
|
23-11-2008, 07:49
|
|
Gjest
|
Barneski skal ikkje være lengre enn barnet. Eg hadde også venta til neste år med å kjøpe nye
Klipt fra G-sport si nettside:
[quote]
Skilengde til barn/junior
Valg av ski
De første barneskiene skal være korte og myke, noe som er viktig for at barna lett skal kunne kontrollere dem. Barnet skal styre skiene, og ikke omvendt. En huskeregel er at barna heller skal vokse ut av skiene, enn inn i skiene.
Valg av skistøvler
I starten anbefales varme og syntetiske støvler. Når barnet har på tykke sokker og foten er helt fremme i skoen, skal man kunne få en finger bak hælen.
Riktig ski/-stav-lengde
I de første årene barnet går på ski skal lengden på skiene være like lange som barnet. Når barnet blir flinkere til å gå på ski, kan man velge en noe lengre ski. Riktig stavlengde til barn er når staven går til skulderhøyde.
|
|
|
23-11-2008, 21:15
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: I avgiftslandet.
Meldinger: 3,258
|
Barn som ikke er gode på ski, som skal lære å gå skal ha ski som er like lange som seg selv. Så har du et barn på 5 år som er nybegynner og er 119 cm lang, så velger du ski på 120 cm.
Har du barn som kan gå på ski, som kan fiskebein og behersker nedoverbakker bra skal du velge ski som er 10-15 cm lenger en barnet.
Jeg har en 6 1/2 åring som er god på ski, som er 123 lang. Han får ski på 138 til jul.
Det er også viktig at skoene ikke er for store, med tykke sokker i skal du kun få en finger bak helen når barnet tar foten helt frem i skoa.
Stavene skal nå til armhulen.
Vil bare si at de aller fleste lager ski på 100-110-120 cm osv... mens Rosignol følger andre lengder, så om barnet er litt midt i mellom så kan det være lurt se på Rosignol sine ski, som for poden passet Rosingnol perfekt i lengden.
Sist endret av Krynkel; 23-11-2008 kl 21:18.
|
|
|
23-11-2008, 21:18
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,769
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Krynkel
Barn som ikke er gode på ski, som skal lære å gå skal ha ski som er like lange som seg selv. Så har du et barn på 5 år som er nybegynner og er 119 cm lang, så velger du ski på 120 cm.
Har du barn som kan gå på ski, som kan fiskebein og behersker nedoverbakker bra skal du velge ski som er 10-15 cm lenger en barnet.
Jeg har en 6 1/2 åring som er god på ski, som er 123 lang. Han får ski på 138 til jul.
Det er også viktig at skoene ikke er for store, med tykke sokker i skal du kun få en finger bak helen når barnet tar foten helt frem i skoa.
|
Digresjon: Hvilke ski har du kjøpt til 6-åringen din? Hva la du vekt på? Er han veldig god? (ute etter ski til min 6-åring).
|
23-11-2008, 21:36
|
|
Veteranmedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av k&j
Digresjon: Hvilke ski har du kjøpt til 6-åringen din? Hva la du vekt på? Er han veldig god? (ute etter ski til min 6-åring).
|
Poden har gått på ski siden han var 3 1/2 år, han går mye og har gått fiskebein i oppoverbakker de siste to vintrene. Han kjører selv ned bakker, ploger og svinger fint.
Jeg vil si at han er over gjennomsnittet flink for alderen.
Jeg har kjøpt Rossignol XTour til poden.
De har innsving så de er lette å styre i nedoverbakker, de er myke og fleksible og tuppen tåler en trøkk.
Jeg valgte smørefrie, fordi de på skolen bruker ski endel og gjerne får beskjed om å levere ferdig smurte ski - og når han leveres 7:30 er det vanskelig smøre til en tur som kanskje er kl 12.
De har og en ekstra kant som gjør det lettere å holde balansen og gjør skia mer stabile.
Prisne har jo og litt å si, på Obs fikk vi pakke med skiene, rottefella dino bindinger og alpina sko til 799 ferdig montert.
Legger ved et bilde av skia her:
|
23-11-2008, 22:01
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2003
Sted: Tromsø
Meldinger: 628
|
Sitat:
Vil bare si at de aller fleste lager ski på 100-110-120 cm osv... mens Rosignol følger andre lengder, så om barnet er litt midt i mellom så kan det være lurt se på Rosignol sine ski, som for poden passet Rosingnol perfekt i lengden.
|
høres ut som du har litt peiling på det her 
hvordan trur du ski opplevelsen vil bli med ski som går til haka?
|
|
|
23-11-2008, 22:04
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,769
|
Sitat:
Poden har gått på ski siden han var 3 1/2 år, han går mye og har gått fiskebein i oppoverbakker de siste to vintrene. Han kjører selv ned bakker, ploger og svinger fint.
Jeg vil si at han er over gjennomsnittet flink for alderen.
Jeg har kjøpt Rossignol XTour til poden.
De har innsving så de er lette å styre i nedoverbakker, de er myke og fleksible og tuppen tåler en trøkk.
Jeg valgte smørefrie, fordi de på skolen bruker ski endel og gjerne får beskjed om å levere ferdig smurte ski - og når han leveres 7:30 er det vanskelig smøre til en tur som kanskje er kl 12.
De har og en ekstra kant som gjør det lettere å holde balansen og gjør skia mer stabile.
Prisne har jo og litt å si, på Obs fikk vi pakke med skiene, rottefella dino bindinger og alpina sko til 799 ferdig montert.
Legger ved et bilde av skia her:

|
Takk, takk 
Har tenkt litt på klassikeren Snømann pga innsving, og kommer nok til å kjøpe smørefrie denne gangen også. Skal se litt nærmere på dem du har kjøpt.
|
23-11-2008, 22:08
|
|
Veteranmedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av azul
høres ut som du har litt peiling på det her 
hvordan trur du ski opplevelsen vil bli med ski som går til haka?
|
Azul:
Noe må man da få med seg når man har vært sammen med en skiløper
Poden gikk på ski som var 110 forrige vinter, og det gikk greit... men merket at skiene var for korte pga styring.
Så om barnet ditt har litt teken på ski, og skal gå en del på ski ville jeg kjøpt et par nye.
Er barnet fortsatt i læringsfasen, og skiene kanskje bare blir brukt 5-6 ganger på en vinter hadde jeg nok drøyd det ett år!
k&j:
Jeg tror ikke merket er det viktigste, bare skiene er myke, fleksible og tåler barns røffe bruk! Prisen bør jo heller ikke være stiv siden de fort vokser ut av skiene sine. Man kan regne at et par holder 2-3 sesonger mens de er barn.
Bare koselig og hjelpe dere
|
23-11-2008, 22:51
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,431
|
I denne alderen og for "useriøs bruk" synes jeg skiene bør være korte. Her brukes enda skiene ungene fikk den vinteren de var to år gamle, nettopp fordi korte ski er lette å gå på, lette å styre. Tror skiene ligger på en meter, de skiene de har nå.
Lengre ski kan være noe skikkelig herk og ødelegge lysta for unger som endelig har klart å få skikkelig teken på det. Nei, heller for korte enn lange nok ski til vår bruk. Det kommer til å ta en god stund før ungene her får ski som er "korrekt for lengden deres" fordi de krever den bruken.
Ellers som Krynkel skriver, har du barn som er gode på ski bør de ha korrekt lengde.
Våre barn er "gode" på ski, men vi går aldri på tur. De blir brukt til leik i barnehagen og rundt i hagen enn så lenge.
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:39.
|