Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Klær og utstyr
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-08-2005, 20:02   #1
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Ullklær og tørr hud

Er det riktig at barn (og voksne) med tørr hud/eksem ikke bør bruke ull mot huden, men heller bomull?
isåfall, hva er grunnen til det?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-08-2005, 20:06   #2
Supermedlem

Midnattsol sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: nordaførr
Meldinger: 975
MP Rating: 0% (0)
Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.Midnattsol er som en lysfontene.
Sv: Ullklær og tørr hud

Lillegutt er plaget med eksem og ullklær gjøre eksemet mye værre. Vet egentlig ikke hvorfor, men det er mange som sier at det varierer fra unge til unge om ulltøy har en negativ effekt på eksemet.
Gammel 08-08-2005, 20:12   #3
VIP-Medlem

Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 9,823
Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har en liten gutt som har hatt periodevis endel eksem. Han tåler ull rett på kroppen godt. Jeg har testet med å bytte ut ullundertøyet med bomull i eksemperioder, og det har ikke hatt noe å si. Motsatt har han hatt lange eksemfrie perioder når han har brukt ullbody og strømpebukse.
Tror bare du må prøve deg fram og se hvordan det fungerer. Dagens ullundertøy er stort sett veldig mykt og finstrikket, og ikke det samme som stikk-og-klø-greiene i gamle dager.

Maximillia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-08-2005, 20:32   #4
Medlem

Synnøve sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Hordaland
Meldinger: 456
Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.Synnøve er fantastisk mot andre.

Sensitiv hud kan bli irritert av ullfibrene, og dermed føre til utbrudd av eksem. Men det varierer som sagt fra unge til unge. Lilemor får lett utbrudd om eg bruker ull, men skal teste det denne vinteren også... Det finnes ulltøy med bomull på innsiden. Veit Cubus har slikt. Det skal vistnok være veldig varmt og tjukt, men er jo eit alternativ.

Storesøster (nov- 02) Lillesøster (april- 05)
Synnøve er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-08-2005, 20:32   #5
Tidl. bruker
Gjest

Re: Sv: Ullklær og tørr hud

Ikke nødvendigvis.
Hudspesialisten vi var hos sa at mange eksem-barn ol. tålte ull rett mot huden helt fint, ull nå er så mykt og fint. Det var verre før.
Så det er igrunn bare å prøve seg fram.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-08-2005, 22:16   #6
Supermedlem

Tonje sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Innflytter i Oppland
Meldinger: 1,450
Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.Tonje er et navn alle kjenner.

Nå har i grunn ikke jeg noe peil, for barna mine har heldigvis ikke noen allergier eller eksem, men jeg mener å ha lest at mange som reagerer på ull reagerer på Lanolinen i ullet, og at det finnes ullplagg hvor denne lanolinen er fjernet.. Har jeg rett eller er jeg helt på jordet?

Tonje er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-08-2005, 23:32   #7
Veteranmedlem

Svellen sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trondheim
Meldinger: 4,902
MP Rating: 100% (1)
Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.Svellen har et ubeskrivelig bra rykte.

Ulla trekker til seg fukt fra huden,og det gjør jo tørr hud enda tørrere.
mars-07
Svellen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-08-2005, 23:57   #8
Veteranmedlem

gullet og alle barna sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Solkysten i Vestfold
Meldinger: 3,409
gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.gullet og alle barna har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tonje
Nå har i grunn ikke jeg noe peil, for barna mine har heldigvis ikke noen allergier eller eksem, men jeg mener å ha lest at mange som reagerer på ull reagerer på Lanolinen i ullet, og at det finnes ullplagg hvor denne lanolinen er fjernet.. Har jeg rett eller er jeg helt på jordet?
Jeg var i barne og ungdomsårene allergisk for bla lanolin, og kunne ikke bruke ull rett mot kroppen. og det er vel riktig at du kan få tak i ulltøy uten lanolin,men hvor?

Sitat:
Opprinnelig postet av Svellen
Ulla trekker til seg fukt fra huden,og det gjør jo tørr hud enda tørrere.
Og i tillegg "river" den litt i huden, noe som også er tilfelle med fleece.
Gammel 10-08-2005, 08:10   #9
VIP-Medlem

Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 9,823
Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.

Er der ikke Nøstebarn som reklamerer med at ullklærne deres fortsatt har lanolin'en i behold da, og at det meste annet er behandlet?

Maximillia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2005, 10:16   #10
Tidligere bruker
Gjest

Det meste av ullklær som selges i vanlige kjedebutikker er så godt som lanolinfritt. Ull som er merket superwash tror jeg ikke har noe særlig lanolin. Nøstebarns klær og andre ubehandlede ullklær har lanolin.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:54.