Er enig i det Billa21 sier om det å være i nærheten. I og med at dere er i en oppfølgingsfase så er nærhet til barnet veldig viktig, både for å forhindre og for å få med hele situasjonen. I og med at du allerede observerte han, så var du jo også klar over at du kanskje satt litt for langt unna! Nå er det ikke lett å hele tiden være nær han, men i en slik situasjon som dere er nå, så er nok det en del av løsningen! Signerer også det som skrives om at pos.tilbakemeld. er viktige, men det må virke naturlig - forsøk gjerne med andre ord enn flink - forklar heller situasjonene for han. (ala: vet du hva gutten min, jeg har sitti og sett på deg og NN leike, og det ser ut som dere har det SÅ gøy - jeg blir SÅ glad når jeg ser at du klarer å la være å slå - så tøfft!!) Selvsagt er det tusen måter å si ting på og det er ikke alltid like lett å finne de rette ordene. Jeg tror ikke det er nødvendig å fortelle at du IKKE er sinna, hvis du med hele deg faktisk IKKE er det. Om du fremdels er litt forbanna, så blir det dobbeltkommunikasjon, som andre har nevnt - og DET er noe av det verste som finnes. LAngsint, om det hadde skjedd for 10-15 min. siden så er det IKKE langsinne - bare naturlig harme. Det er både lov og viktig at du viser sinne - fortell han at DU er skikkelig sinna, MEN du SLÅR ikke allikevel.. Skjønner?? Dermed kan du slå to fluer i et smekk. Da viser du tydelig at det er LOV å bli sinna, men at det ikke innebærer slag etc.
Du nevner at det er vanskelig å være konsekvent, vel, det er nok der dere som voksne MÅ jobbe, for om dere ikke er konsekvente - så vil han bli forvirret og redd. For da vet han aldri hvor han har dere - det vil ofte skape usikkerhet. MEN, det er IKKE lett å være konsekvent - jeg vet. Men man må bare jobbe med seg selv. I forhold til søsken; Ved å behandle barn ULIKT, behandler man dem LIKT!!!
Når han sier det er urettferdig at han måtte opp av vannet, så spør han om det var rettferdig av han å slå ei lita jente, etc., etc., Forklar gang på gang at det kommer til å skje HVER gang (for det er tydelig at dette "svir")
Spør gutten: Hva om det er han som hadde blitt slått, hva ville han synes om det. Forsøk å få en samtale rundt dette. Bruk gjerne smile og leisegfjes!!
Gjennomfør dette noen ganger konsekvent, så tror jeg at dere vil se endringer etterhvert. Men ikke forvent endring innen de første 4-5 mnd. Dette er en lang prosess, men gutten deres høres ut som en ressurssterk person, så dette kommer til å gå bra
Høres lett ut på papiret, men det er en lang og hard jobbing dere har foran dere!!
Lykke til
MVH Reggius