|
 |
17-01-2005, 18:17
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Østfold
Meldinger: 467
|
Gutten vår på 2.5 år sier veldig lite.
På toårskontrollen sa de at de ville ha oss inn da han ble 2.5, for å se om det var bedre,men jeg tror kanskje han har avansert med to-tre ord siden da.
Han sier kanskje rundt ti ord, men forstår alt vi sier, hører godt, og er ikke "dum".
Han er bare rett og slett null interessert i å lære å prate!
Vi har lirket og lurt, lest bøker og pratet..men så fort vi f.eks spør om han kan si "bil" eller noe, så sier han bare nei..
Og vi har ikke maset med han eller noe,for å få han til å prate, altså, jeg er egentlig ganske avslappet på hele greia, i motsetning til helsesøster.
Storebroren hans, som nå er 4, var også litt sen, men der løsnet språket litt før han fylte to, og etter det gikk det veldig fort. I dag prater han rent, og har stort ordforråd.
Begynner å glede meg litt til han prater, men det ser ikke ut som det er noen løsning i vente.
Han trives best med SJJ aktige lyder (æsj,bæsj,øsj(tørst) og sånn.
Og Mamma og pappa, såklart.
Søsteren min sin gutt var visst også sen, og sa nesten bare "Æ" frem til han var tre.
Flere som har erfaring med barn som prater sent?
Hva gjøres med dem,da? Det går jo ikke akkurat an å tvinge ham til å prate.
Jeg tror selv det vil komme av seg selv, etterhvert, og i hans egen takt.
|
17-01-2005, 18:23
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 10,422
|
Sv: Barn som prater sent.
|
|
Jeg har ingen erfaring med dette selv, men et søskenbarn av sambo hadde en sønn som ikke snakket før han var tre. Men da var det nesten slik at han bare våknet en morgen og snakket rent - det gikk kjempefort. Før den tid gikk det i mamma/pappa/nei og ja...
Jeg tror også barn tar dette i eget tempo, selvfølgelig så lenge det ikke er snakk om at de kan høre dårlig eller noe slikt. Hvis slike ting er utelukket, tror jeg nok sønnen din snakker når han er klar for det selv.
kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet..."
(Hans Børli, fra "Minnene")
|
|
|
17-01-2005, 18:58
|
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Tønsberg
Meldinger: 213
|
|
|
Du kan nok ta det med ro ja. Enig med Høst. Når han blir 4 og fremdeles ikke prater kan du begynne å stresse. Men det er jo greit å sjekke hørsel da. Sånn for sikkerhets skyld.
Vet om mange barn som ikke har mer enn et- til- to- ords-"setninger" selv om de nærmer seg 3 år. Som du sier så forstår han hva du sier.
|
17-01-2005, 19:55
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,728
|
|
|
Jeg snakket også veldig sent (var nærmere 3 år), men har tatt det fint igjen senere. Gutten min snakket nesten ingenting til han var 2 år og noen måneder, men nå har det løsnet. Ingen revolusjon, men rask utvikling. Han ligger fremdeles langt bak andre barn på samme alder, men det er en stor trøst for mamma at det i hvert fall går på frem.
Som de andre sier så tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring, særlig siden forståelsen åpenbart er god.
MEN: Noen her på siden nevnte tidligere at det kan være greit å takke ja til videre utredning uansett (Se Mor til 4 sitt innlegg under) . Det kan være litt av en papirmølle å komme gjennom til logoped, så dersom han blir 3 år og fremdeles ikke snakker, så kan det være greit at dere da har kommet fremst i køen, og slipper å begynne styret da.
Lykke til med pratingen - JEG tror det kommer!
Sist endret av Polyanna; 17-01-2005 kl 20:12.
|
|
|
17-01-2005, 20:07
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,385
|
|
|
Min gutt på 8 år har spesifikke språkvansker.
Han hadde lite med bablelyder som baby, begynte å si mamma, pappa og noen få ord ved 1 års alder, noen av ordene forsvant og det kom noen nye, da han var 2 år hadde han vel ca 10 - 15 ord. han skjønte det vi sa og brukte mye kroppsspråk for å forklare seg. synes han beveget tunga lite i munnen da han snakket.
Da han var 2 år nevnte vi på helsestasjon at vi synes han hadde lite språk (viste det var lang tid for å få hjelp) han ble da henvist til ppt, var 1 års ventetid på logoped, og tenkte at hvis han ikke trenger det som 3 åring så er jo det bra, men hvis han skulle trenge det så var det greit å være inne i systemet.
Vel da han var 3 år fikk han logoped. hun kom i barnehagen til han. fikk spes.ped også året etter (7 timer i uka totalt med begge to) brukte også tegn til tale i 1 1/2 år for å unngå at han skulle bli frustrert over å ikke bli forstått.
Da han var 5 år ble han utredet av Bretvet språkkompetansesenter, og de kom frem til at det var spesifikke språkvansker, hadde problemmer med uttale og litt problemmer med korttidsminne, hadde vansker med å huske hvis det ble for lange settninger. de sa at det var 90 % sikkert at han ville få lese og skrive vansker da han begynte på skolen, og de kunne ikke si om språket ville bli normalt, kunne få problemmer hele barneskolen, ungdomskolen og kanskje i voksen alder.
Han ventet et år med skolestart og går nå i 2 klasse. han har spes.ped 5 timer i uka og logoped 1 time, logopeden sier nå at hun tror det meste vil være på plass da dette skoleåret her er ferdig.
Han har begynt å lese, det går ikke fort, men han leser i allefall, han er flink i matte og klarer seg bra på skolen. er en sosial gutt
Er kjempe glad for at vi fikk hjelp da vi gjorde,
Vet at mange har lite språk da de er både 3 og 4 år og at alt er normalt,
Men det er ingen selvfølge at språket vil komme, så hvis du får tilbud om hjelp så bør du takke ja til det, mange blir ikke oppdaget før på 4 års kontrollen, og må kanskje vente over 1 år på å få hjelp, og da er det kanskje under 1 år til skolestart. og da kan det fort bli travelt.
Sist endret av Mor til 4; 17-01-2005 kl 20:10.
|
|
|
17-01-2005, 20:15
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 2,237
|
|
|
Sier meg enig med Mor til 4  Har også en gutt på 6 år med spesifikke språkvansker. Tok lang tid fra henvisning ble sendt til det skjer noe. Takk heller ja til en henvisning og når språket kommer seg er det bare å melde fra om at dere ikke trenger oppfølging likevel
|
|
17-01-2005, 20:57
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Solkysten i Vestfold
Meldinger: 3,409
|
|
|
I min familie er det sånn at guttene er litt sene med å snakke.Begge brødrene mine gikk til logoped og det samme gjorde min eldstemann og nevøen min. Min sønn snakket litt til "hverdags" - bare hjemme. Han snakket ikke til fremmede, sa ikke engang navnet sitt, så han hadde navnelapp rundt halsen(var aldri noe problem, han gikk ingen steder). Han er 17 år nå og har hatt lite problemer i skoletiden, men har vært fulgt opp fra logopeden.
Behersker idag norsk og engelsk - skriftlig og muntlig - med et meget stort ordforråd. Er glad i å lese, diskuterer og bruker språket godt på alle måter.
Lillebror W har ikke vært like sen, men har tydelig de samme problemene. Sliter med uttale, men har et overraskende stort ordforråd. Og skjønner alt!!!
Vi har heller ikke stresset noe med det og ser at det kommer etterhvert. Vår helsesøster mente at dersom vi var komfortable med det, var det helt innenfor normalen. Han skal på fireårskontroll nå i løpet av måneden - blir spennende å høre hva hun sier.
Lykke til
|
19-01-2005, 17:54
|
|
Gjest
|
|
|
Ja, det er noen unger som tar det sånn. Det var ei sånn ei i familien min og. Men hu sa faktisk ikke NOE i det hele tatt, trur hu var 3 eller 4 eller noe jeg, plutselig bare satte hu igang og kunne si ALT liksom.....Helt snodig nesten.
Men det er sånn det har vært med noen ting med tulla mi og. Hu er ikke sein på noen områder, men det er liksom sånn at hvis jeg prøver å stimulere til ett eller annet, så bare ser det ut som om det er laaaaangt ifra at hu gjør det jeg vil hu skal, plutselig bare gjør hu det allikevel!
Som med ålinga hennes, plutselig en kveld bare gjorde hu det, og da var hu alle steder hele kvelden....! 
Klappe kake....ungen protesterte vilt da jeg tok henda hennes, knytta dem og NEKTA å ta dem sammen, plutselig en dag bare satt hu der og klappa.....Og jeg som trudde hu ikke villle gjøre det omtrent i det hele tatt! 
Men det er sånn at mange ting skal koordineres, det tar tid, maaange småting skal være på plass, og plutselig er den lille siste tingen på plass, og da kommer det no veldig.
Jeg lurer på når hu skal begynne å gå jeg.....  ser veeeelgir langt unna det også, men noe gjør at jeg trur hu plutselig en dag bare reiser seg og gjør det....
Det kan jo være at han vil ha på plass flere ord, og at han vil si ting på EGET initiativ eller noe, kanskje ikke like morro å herme når dere spør om han kan si ditten og datten.....? Jeg veit ikke jeg? Bare en tanke.
Vil han snakke med dere når dere bare fører en samtale da, bare sånn helt naturlig liksom?
Det er som du sier, det kommer nok av seg selv, han begynner jo å bli så stor at jeg syns ikke det skal "stresses" med eller overstimuleres liksom, kanskje han syns det blir ubehagelig og dermed ihvertfall ikke vil.....
Sånn har nemlig gubben min hatt det.
Han er nok heeeelt normal sjø.
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:41.
|