Kjente meg så godt igjen at jeg bare måtte skrive litt til deg, jeg. Er veldig mye alene jeg og, har 18 mnd mellom ungene, men de har blitt 4 og 2 1/2 nå. Og kan bare si at - hold ut - ting blir så mye, mye lettere etterhvert! Så deilig når minste kan gå, feks! Og ikke minst når de begge forstår litt ala - mamma skal bare gå på do, jeg kommer snart tilbake! Men perioden du er i og har vært i ett års tid er tøff. Jeg fikk helvetesild etter en lengre aleneperiode i den tiden - en sykdom som vanligvis kun slår ut hos eldre og folk med nedsatt immunforsvar, eller som er i en svært stressende livssituasjon.....
Noen ting som hjalp meg mye var å bære minstebarnet - anbefaler bæresjal hvor han kan sitte på ryggen din og du faktisk kan få gjort unna masse, og han ødelegger ikke for storebror hele tiden. Ringsjal er også veldig greit og lettvindt å komme seg inn og ut av, et must når du etterhvert begynner å gå ut på tur uten å ha med vogn, og minstemann forlanger å bli båret etter kun 25 m.... En annen ting som har vært veldig til hjelp for meg er venner med barn i samme alder - da kan en få timene midt på dagen til å gå som en fei og kan bytte litt på å feks ordne lunch osv. Og ungene kan stimulere hverandre og mor kan få litt voksenkontakt. Men har selv flyttet til en ny plass nå, og det å bli kjent med noen uten at en har vært i barselsgruppe er ikke lett.
Andre tips...., hm. Skal være ærlig å si at turer til butikken/kjøpesenter (uten planer om å gjøre annet enn å handle mat og ellers ta det på barnas premisser) er en kjærkommen måte å få tiden til å gå på, men tar også ofte tur ut i skogen osv, men det krever litt mer planlegging for å ha med mat osv, og litt mer opprydning etterpå.
Men også greit å ta en omgang med seg selv på hvordan en reagerer på ungenes mas. Det blir selvfølgelig aldri noe bedre stemning om mor blir sint/sur/misfornøyd/sliten, vet selv at jeg noen ganger må bare fullstendig skru ned alle ambisjoner om å få gjort ting fort osv, - ungene kan bruke mye tid selv på de mest banale ting, så virkelig bedre å planlegge alt med tanke på at en skal ha god tid.
Lykke til, og igjen - dette er en periode som går over i noe bedre! Er selv i full jobb igjen, og må si at det er veldig deilig....
Viffgirl