Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lek, stimulering og oppdragelse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-09-2008, 21:43   #1
Veteranmedlem

(H)ilder sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: Troms
Meldinger: 3,391
MP Rating: 100% (1)
(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.
Meget hissig 1-åring

Jeg er ganske rådvill nå. Har ei datter på ett år som er kjempehissig! Og jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere lengere. Er redd for at hun skal bli skikkelig slem.

Eks: I dag hadde vi besøk av andre barn på hennes alder. Hvis hun så noen leke med hennes leker så rev hun lekene ut av hendene deres. Hun dytter, klyper og slår også.

Hun elsker å klype oss på halsen. Jeg ser strengt på henne og sier nei! Det trigger henne. Hun blir illsint og prøver seg igjen. Jeg holder hånden hennes og sier nei. Og hun slår bort hånden min og prøver seg om og om igjen. Skal klype så hardt hun kan! Det er kjempevondt. Og uansett når hun gjøre noe galt og jeg snakker til henne så begynner hun å stortute.

I tillegg er det masse småting som å kaste leker rundt seg, hive flaska veggimellom og blir sur når vi bryter inn å tar den, slår til maten så det spruter.

Er vant med en snill gutt jeg. Nå har jeg fått det stikk motsatte.

Hva skal jeg gjøre? Hun er jo så lita, men jeg kan ikke la henne fortsette.

(H)ilder er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 21:46   #2
Supermedlem

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 732
MP Rating: 0% (0)
Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Meget hissig 1-åring

Jeg tror du bare må fortsette å ta tak i hånden hennes og si nei. Det å være konsekvent hjelper som oftest til slutt
Gammel 13-09-2008, 21:53   #3
Supermedlem

tranquil sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 1,113
MP Rating: 100% (9)
tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.tranquil har et ubeskrivelig bra rykte.

Ville tatt hånda hennes og vist henne hvordan hun skal kose hver gang hun klyper jeg, og samtidig si "Forsiktig, det blir vondt, kose kan du gjøre" og så rose år hun koser. Ellers er nok noe av dette ganske normalt for 1 åringer som jo ikke har mye språk, det er deres måte å prøve ut ting på. Lykke til

tranquil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 21:59   #4
Veteranmedlem

(H)ilder sin avatar

(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.(H)ilder har et ubeskrivelig bra rykte.

Så det er normalt altså?
Jeg har nemlig aldri opplevd et så hissig lite vesen, så jeg begynte å lure på om det kunne ligge mer bak.

(H)ilder er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 22:00   #5
Medlem

Marilena sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: I huset mitt
Meldinger: 413
Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.

Det høres nesten ut som hun er litt frustrert fordi hun ikke klarer å uttrykke seg.
Jeg har ei kruttønne selv, hun er nå 2 år og har et veldig godt språk til ikke å være eldre.
Hun er litt av ei nøtt i forhold til storebroren, men jeg synes hun er litt morsomt jeg da. Jeg liker at hun gir meg motstand. .

En annen ting,- jenta di er snill selv om hun gir deg noe å bryne deg på.
Å teste grenser, kaste maten og andre ting vegg-i-mellom er helt normalt, og barna er ikke slemme selv om de gjør dette. Det er eneste måten hun har å kommunisere på, og da er det om og gjøre å finne ut hva det er hun vil få fram.

Vesla mi var fæl til å bite. Enn så ille det høres ut bet jeg henne tilbake, ikke veldig hardt, men hardt nok til at hun kjente det. Da jeg hadde gjort dette noen ganger fattet hun poenget og hun sluttet å bite.
Når jenta de klyper, ta hånda hennes vekk og forklar at det gjør vondt. Vis heller hvordan hun kan kose.

Når hun kaster mat, flaske eller leker fjern det. Forklar at når hun gjør slik og sånn må du fjerne det til hun slutter. De skjønner ganske mye allerede når de er 1 år, så det er bare å øve på å endre adferden.

Ros er viktig. Når hun er flink pass på å rose henne, når hun slutter å gjøre ting hun ikke skal gjøre når du har bedt om det så ros henne.

Ha tålmodighet og vær konsekvent.
Marilena er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 22:02   #6
Medlem

Marilena sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: I huset mitt
Meldinger: 413
Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.Marilena har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av (H)ilder Vis post
Så det er normalt altså?
Jeg har nemlig aldri opplevd et så hissig lite vesen, så jeg begynte å lure på om det kunne ligge mer bak.
Du kan godt få komme hjem til meg og se tøtta mi i aksjon.
Superhissig rødtopp som forteller deg akkurat hvor stolen skal stå.
Marilena er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-09-2008, 22:03   #7
Veteranmedlem

(H)ilder sin avatar

Takk for råd. Det skal jeg prøve. Jeg har faktisk trodd at hun klyper oss for å være slem, men hun er jo selvsagt så liten at hun ikke skjønner at det hun gjør er vondt. Jeg skal være mer konsekvent nå. Jeg har kanskje litt for lett å gi etter når hun hyler så høyt at man nesten får hjerteproblemer.

Gammel 13-09-2008, 22:04   #8
Supermedlem

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 732
Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.

Du er langt fra alene. Har 3 stykker, jeg

Skjønt de 2 eldste er lettere å irettesette, da
Gammel 13-09-2008, 22:55   #9
Supermedlem

Rosin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 828
Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.Rosin har en strålende fremtid.

Hun tester grenser! Det viktigste du gjør er å fortsette å sette grenser for henne og vise hva som er, og hva som ikke er akseptabel oppførsel. Jeg vet man kan bli skikkelig varm i toppen mange ganger når de små "trollene" holder på med grensetesting som værst.. Kan oppleves som om de små noen ganger bevisst prøver å provosere for å få oss sinte, men man må bare smøre seg med masse tålmodighet og vise at de ikke får lov å strekke grensene lenger enn du bestemmer!! Det er nok en (av mange) faser dette, men slapp av det går over, og jeg tror ikke dette er noe tegn på at datteren din er over gjennomsnittet "slem" av seg

+ + des -06
Rosin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:13.