Turbo er en liten turbo, eller en liten kropp med en stor turbo

. Han er ekstremt hyperaktiv og har veldig dårlig impulskontroll. Det er så ille stelt at han har fått diagnosen adhd og bruker medisiner for å fungere sånn noenlunde normalt. Selv med medisiner i rett dose er han ansett for å være et svært aktivt barn (tilbakemeldinger fra ansatte som enda ikke visste om hverken diagnose eller medisiner). Han er ikke vanligvis sint eller har fysiske utbrudd.
Fra han var 3 år har vi valgt å kurse oss på mestringsteknikker og andre verktøy for å kunne fungere bedre som foreldre for Turbo. Vi har vært gjennom flere foreldreveiledninger. Tilbakemeldingene vi får er at vi er svært reflekterte, tidlig ute med forberedelser og jevnt over har gode konsekvenser.
Vi møter også veggen til tider! Har en sprekk (eller femten) og snubler i krøll. Det hjelper ikke å vite hva som bør fungere når man tester det ut på fjerde uka og det fortsatt ikke gir resultater.
Desverre er det gjerne slik med de av oss som har dette handikapet, at vi ikke klarer å huske hva vi har lært. At Turbo opplever den samme konsekvensen på lik oppførsel igjen og igjen og igjen betyr desverre ikke at han klarer å la være å reagere, fordi han mangler impulskontrollen. Antagelig ikke mindre frustrerende for ham enn for oss; han VET jo hva konsekvensen er, det blir bare borte i øyeblikket.
Dette er sånt jeg VET. Jeg forbereder ALLTID barna, for jeg vet at det hjelper. Men det hjelper ikke alltid.
Kanskje var det bare på tide å stramme inn igjen den dagen. Mulig har han fått litt for frie tøyler i sommer og både han og vi trengte å bli brakt tilbake til hverdagen? Vi snakket om det på kvelden etter hendelsen. Vi snakket om det da vi reiste til skolen dagen etter, om hvordna det var dagen før og hvordan vi skulle gjøre det ved henting samme dagen. Vi snakker om det dagen etter også, og antagelig enda en uke.
Når jeg kommer oppsøker jeg barnet. Hilser og spør hvordna han har det. Spør hva han driver med og om han er nesten ferdig eller har mye igjen, kan det ev legges bort til i morgen? Vi pleier å bli enige, vanligvis trenger han ikke mer enn max 5 minutter. Jeg pleier også passe på å hente når jeg vet de har avslutett et måltid eller en aktivitet (sfo er godt strukturert) sånn at det skal gå lettest mulig for oss alle.
Det er ikke alltid ting går som planlagt. Sånn ER livet og det må både barn og voksne leve med. Planer går noen ganger i vasken eller må endres i siste sekund. Det er ekstra vanskelig for barn som er svært avhengig av forberedelser og rutiner, men selv de må lære.
Angående straff. Mulig noen ikke liker ordet, men jeg ser ingen grunn til å la være å bruke det. Straff for uønsket adferd, i større eller mindre skala, BØR forekomme! Selvsagt også konsekvenser, men én av konsekvensene er gjerne en straff som står i samsvar med det overtramp av avtalte regler som det er snakk om.
Turbo vet hvordna henting skal foregå. Vi har hatt nok av runder de tre årene han har hatt i barnehagen før han begynte på skolen, og også to uker med sfo før skolestart. Dette er ikke noe nytt som jeg fant opp den dagen, det at han må gjøre seg ferdig og komme når jeg sier det.
Da vi kom til bilen fikk han velge å ta av det våte tøyet om han ville. Han valgte å beholde t-skjorte og bukse, men ta av sokker og støvler. Turbo visste svært godt hvorfor jeg var sint og hva han hadde gjort. Jeg hadde jo ikke lagt lokk på det underveis, han fikk vite det når min grense nærma seg, når jeg ble sint sa jeg klart hvorfor. Det tok ikke lang stund med beltet på før han sa "Unnskyld for at jeg ikke la bort leken min og kom med deg mamma", "Så bra at du ville si det nå. Du vet at jeg er glad i deg, jeg elsker deg jo! Du er barnet mitt! Jeg likte bare ikke det du gjorde. Trenger du trøst nå?" det gjorde han. Han ville ha kos og bli holdt rundt så da gjorde jeg det. Når vi begge hadde roet oss snakket vi sammen om hva som var en passende straff for å tøye denne situasjonen så langt.
Turbo velger alltid om han vil sitte i bilene eller være med inn i barnehagen for å hente søsknene sine. I ca halvparten av tilfellene vil han vente. Jeg tror hverken han eller jeg var klar for at han ble med inn etter sammenstøtet vårt og derfor bestemte jeg at han måtte vente. Han var enig i at det nok var det lureste. Sammen ble vi enig om en rask henting dagen etter, ikke noe tull. Det mente vi begge var en passende straff.
Jeg legger stor vekt på samtale med barna om hvorfor vi har de reglene vi har og om hva som er passende reaksjoner på brudd. Vi har generelt ikke så mange regler, men de vi har holder vi desto sterkere på. Selv små glidninger gir gjerne store utslag. Det er forferdelig slitsomt for både store og små.