Jeg lurte også på det samme, og her er det 13 mnd imellom de, men vet du det gikk faktisk helt smertefritt

Vi snakket om det en god stund før vi fikk henne til å slutte, pratet om at hun nå snart er 3 år osv og vi pratet også om at lillesøster må få ha smokken en stund til siden hun bare blir 2 år og er liten enda. Vi ga henne også løfte om en flott premie som hun skulle få velge slev om hun ville slutte.
Det som ga oss det siste sparket bak til å ta kampen var at kjeveortopeden på Riksen ba oss om å slutte siden hun har åpent bitt som følge av medfødt ganespalte, det åpne bittet forverres av smokkebruk ergo var det ikke noen diskusjon lengere.
Vi sa at nå skal du slutte så tennen dine blir fine, etter noen timer(hadde jo brukt noen uker på prossessen med å prate om smokkeslutt da) ga hun smokken til bestefaren som tok henne med rett på lekebutikken hvor hun fikk akkurat den babydukken hun ville, samt noe annet småtteri. Spurte etter smokken noen ganger i løpet av dagen, samt om kvelden når hun la seg og lillesøstra fikk sin smokk, men da minnet vi henne på dukken og smokken som hun selv ga fra seg og det slo hun seg til ro med. Etter to dager var hele smokkemaset over og det uten hverken gråt og hyl.
Hadde jeg vist at det skulle gå så greit hadde jeg fått henne til å slutte for lenge siden
Men tror det er viktig å prate om det en stund før man gjør noe med det så de er forberedt.