Det sies ja, men det er jo bare en del av mange måter å lære barn på

Men siden du nevner denne går jeg utifra at det er denne metoden dere bruker hjemme, og vil derfor bare kommentere en av situasjonene.
Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels
Det sies at man skal ignorere dårlig oppførsel og rose den gode oppførslen.
Greit nok.
Men hvordan skal balansegangen gå mellom det å ignorere den dårlige oppførselen og det å la ungen gøre som den vil?
Ett eksempel: Eldste sitter ved bordet og spiser. Hun får skryt for at hun er flink til å spise med bestikk. Så begynner hun å grise og jeg starter med å si nei. Dette hører hun ikke på, derfor begynner jeg å ignorere henne, for å se om hun slutter. Noe hun da altså IKKE gjør. Hun bare fortsetter med å leke med maten og smøre den utover bordet eller kaste på gulvet.
.
|
Her ville jeg latt henne få en konsekvens, slik at hun lærer at dårlig adferd gir konsekvens hvis hun ikke hører etter. Men ikke en konsekvens som fek å sende henne på rommet, eller ikke får dessert. Men dra stolen litt vekk fra bordet, og fortelle henne at siden hun ikke klarer sitte å spise ordentlig får hun ikke sitte inntill å spise slik dere gjør. slår hun her seg vrang og protesterer SÅ ignorer. og la henne komme inntill igjen når hun er klar til å spise ordentlig igjen.
lykke til