Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lek, stimulering og oppdragelse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-09-2008, 11:02   #1
Medlem

smulen sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 88
MP Rating: 0% (0)
smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.
Trenger råd fra dere som har barn som har sluttet med nattbleien!

Vi har en gutt på 3,5 år som sluttet med bleia i sommer. Han bruker fortsatt bleie om natta, men forrige uke prøvde vi uten... Første natta gikk fint. Var tørr om morningen, men de andre gangene tisset han seg ut 1-2 ganger pr natt. Han drakk lite etter middag, og fikk gå på do før jeg la meg. For ett par dager siden, begynte vi å ha på bleie igjen. Tenkte kanskje han ikke var heilt klar enda..

Når og hvordan var deres barn klare? Hvordan gikk dere fram?

Har ei mor som maser fælt om dette... Blir en smule sprø av masinga. Ho synes at han burda ha slutta for lenge siden, og er redd for at han blir sengevæter til han er 12 år!!() Og himla med øynene, når jeg prøvde å forklare ho at han ikke var klar og at jeg ikke ville presse ham.
smulen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 11:09   #2
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,874
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Trenger råd fra dere som har barn som har sluttet med nattbleien!

Poden sluttet med nattbleie en uke og to etter dagbleien. Men hans nattbleie var alltid tørr om morgenen, så det var tydelig at han var klar.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 11:16   #3
Medlem

smulen sin avatar

smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.smulen er som en lysfontene.

Bleien her er aldri tørr! Det er egentlig derfor vi har ventet litt. Den har vært ganske full. Så full og tung at den har omtrent har hengt og dingla mellom beina!

Vi får heller vente litt til!
smulen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 11:17   #4
Supermedlem

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,480
Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.

Jeg har en tråd om dette under 2005-barn, men har ikke blitt klokere av den grunn... Sliter med det samme og hun har vært dagbleiefri en stund nå, og også vært det på natta en periode men nå får vi den ikke av igjen... Selv om hun så veldig gjerne vil, vondt å tvinge den på henne.
Gammel 24-09-2008, 11:50   #5
Supermedlem

cissie sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,059
cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.cissie har et ubeskrivelig bra rykte.

Snuppa mi sluttet med nattbleien når hun var tre år. Da hadde vi forberedt henne godt på dette på forhånd. Vi tok henne opp før vi la oss og hun tisset da. Det gikk kjempe godt i begynnelsen, men plutselig begynte hun å få noen uhell. Vi snakket med henne om at det var viktig at hun gav beskjed når hun måtte tisse slik at vi kunne hjelpe henne på do. Vi lovet henne blinkesko, som hun hadde mast om leeeenge dersom hun klarte 10 netter uten uhell, og det virket gitt Da plutselig var det ingen problem å gi beskjed og hun har bare hatt to til tre uhell etterpå

Nå trenger vi ikke ta henne opp før vi legger oss heller lenger for nå roper hun når hun må tisse (hun er et barn med liten blære gitt...)

Kanskje det er verdt å brøve med belønning? Gi kjempe oppmuntring på forhånd og gjøre ham kjempe klar for dette på forhånd Lykke til!

Cissie og prinsesse Gullhår 05 og prinsesse Jasmin 07
cissie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-09-2008, 11:59   #6
Medlem

smulen sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av cissie Vis post
Snuppa mi sluttet med nattbleien når hun var tre år. Da hadde vi forberedt henne godt på dette på forhånd. Vi tok henne opp før vi la oss og hun tisset da. Det gikk kjempe godt i begynnelsen, men plutselig begynte hun å få noen uhell. Vi snakket med henne om at det var viktig at hun gav beskjed når hun måtte tisse slik at vi kunne hjelpe henne på do. Vi lovet henne blinkesko, som hun hadde mast om leeeenge dersom hun klarte 10 netter uten uhell, og det virket gitt Da plutselig var det ingen problem å gi beskjed og hun har bare hatt to til tre uhell etterpå

Nå trenger vi ikke ta henne opp før vi legger oss heller lenger for nå roper hun når hun må tisse (hun er et barn med liten blære gitt...)

Kanskje det er verdt å brøve med belønning? Gi kjempe oppmuntring på forhånd og gjøre ham kjempe klar for dette på forhånd Lykke til!
Kanskje vi skal prøve med belønning ja.... Det hadde jeg ikke tenkt på!
Gammel 24-09-2008, 12:14   #7
Seniormedlem

Imiles sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,375
Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg ventet til sønnen min hadde tørr nattbleie 3 dager på rad uten at jeg presset han til det.Vi snakket faktisk ikke engang om det.

Så tok jeg den av og han har hatt kanskje 3 uhell siden.

Dette skjedde omtrent et halvt år etter at han hadde sluttet med dagbleien.

født september`04 og
født februar `07
med termin i April `09
Imiles er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-09-2008, 09:48   #8
Supermedlem

Tash sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 683
Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.

Barn som er sengevætere blir det uavhengig om når foreldren startet med bleieavvenning - altså om din sønn skulle ha et problem så hjelper der ikke å starte tidlig å presse han. Mange gutter har vansker med å redusere urin mengden om natten og produserer dermed så mye urin at det er umulig å ikke tisse iløpet av natten.
Jeg liker heller ikke det med å ikke gi drikke, vekke dem for å gå på do osv, de slutter når de er klar.

Min eldste gutt sluttet ikke med nattbleie før han var nesten 5. "helt normalt" sa legen, og han ville ikke starte opp med noen tiltak før etter han var fylt 6 år.

Jeg mener det beste er å verne om guttens selvfølgelse og deres nattero, enn at gutten skal slutte med bleie fortest mulig. Selvfølgelig kan en prøve med belønning osv, men det hadde jeg avsluttet ganske raskt om det viser seg at han faktiskt ikke er fysisk moden.

Det viktigste målet i livet mitt er å være en god mamma
Tash er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-09-2008, 18:52   #9
Supermedlem

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,480
Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.

Hos oss er det iallfall ikke noen grunn til å bruke triks som belønning osv for hun er kjempemotivert for det, overlykkelig hver gang hun oppdager at bleia er tørr på morgenen og veldig lei seg når vi må på med bleie igjen... Vil heller ikke vekke henne når vi legger oss, både fordi hun har vanskelig for å sovne igjen, men også fordi hun tisser i bleia i tidspunktte fra hun legger seg og til vi legger oss. Synes heller ikke det er noen vits i å nekte henne drikke, hun har vannflaske på nattbordet men drikker mye mindre enn det hun tisser i løpet av natta.
Gammel 25-09-2008, 20:43   #10
Medlem

smulen sin avatar

Takk for alle erfaringene dere delte med meg!

Har bestemt meg for å vente. Han er nok ikke klar for det enda!

Med oss var det ikke noe problem med å vekke han slik han fikk tisset. Han sovnet med en gang vi la ham igjen og det var aldri noe suring. Vi trappet også ned på drikkinga - vi nektet ham ikke. Vi droppet koppen med vellingen som han fikk etter kveldsmaten.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:55.