Vet nok desverre litt hvordan du har det der ja.
Min snart 4 årige jente har noen skikkelige raseri anfall til tider.
De oppstår som oftest når hun ikke får det som hun vil, eller hadde tenkt.
Da blir hun rasende og helt umulig å snakke til.
Vi hadde en episode senest i dag.
Hun ville opp å sykkle på en vei som hun ikke får lov til. Pappaen tok henne med hjem, og raseriet begynte.
Han prøver å snakke til henne men hun vil ikke høre. Bare hyler og prøver å komme seg ut.
Til slutt bar han henne opp på rommet hennes for å få roet henne.
Han prøver å prate med henne, men hun bare slår og skubber ham vekk og vil komme forbi ham.
Han sier da at hun får være på rommet til hun har roet seg og låser døra.
Hun hyler og sliter i døra og blir mere hysterisk.
Han går inn igjen etter en liten stund for å se om hun nå vil prate.
Men det blir ikke noe bedre og slik fortsetter der.
Hun roper etter mamma og vil ikke snakke med pappaen.
Jeg prøver å ikke blande meg inn.
Til slutt fikk jeg nok. Og sa ifra at jeg ikke likte den måten å gjøre det på, med å låse henne inne på rommet.
Han gikk inn og prøvde å snakke med henne en gang til.
Vet ikke hva han sa, men hun roet seg og kom ut til meg tilslutt.
Det som er så frustrerende for pappaen er at han kommer ikke gjennom.
Hun vil ikke snakke med ham og bare hyler etter meg.
Men hun kan være slik med meg også, men jeg prøver å snakke rolig til henne.
Det er ikke lett. Og vi vet igrunn ikke helt hvordan vi skal håndtere desse episodene.
Men kanskje vi skulle prøvd time out. Kjøpe en klokke og sette den på 4 minutter. Og la henne sitte på en plass i 4 minutter. Men hva da om hun ennå ikke har roet seg etter de 4 minuttene? Og fortsatt hyler???
Nei, det er ikke enkelt. Det er forhåpentligvis bare alderen. Hun er blitt litt bedre det siste halve året, men er fortsatt en prøvelse.
Som du sikkert skjønner, så har jeg ikke så mange gode råd å komme med til deg idag. Desverre. Jeg er selv ganske rådvil og tar imot tips med stor takk.
Om dere finner en løsning eller blir tipset om noe dere kan forsøke, hadde det vært fint om du fortalte om det her i tråden din.
Du er iallefall ikke alene om å være i denne situasjonen.

Håper vi kan hjelpe hverandre litt på veien.