Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-06-2009, 16:13   #1
Fay
Supermedlem

Fay sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 865
MP Rating: 0% (0)
Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.Fay er fantastisk mot andre.
Enkeltmannsforetak!

Er det noen som vet hvordan det fungerer med utbetaling av permisjonspenger når en driver et enkeltmannsforetak?

Jeg skal begynne å jobbe i en ny frisørsalong 1 august i år og går da inn som selvstendig næringsdrivende. Er ikke gravid nå, men håper på å bli det hvertfall innen ett år. Men hva har jeg rett på under permisjonen da???
Gammel 04-06-2009, 16:47   #2
Seniormedlem

Lykkelig77 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Harestua
Meldinger: 2,030
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Enkeltmannsforetak!

Fra Bedin:

Foreldrepenger for selvstendig næringsdrivende

Selvstendig næringsdrivende har fra 01.07.08 rett til foreldrepenger med full kompensasjon av inntekstgrunnlaget. Dette betyr at selvstendig næringsdrivende har tilsvarende rettigheter som arbeidstakere.

Med virkning fra 1. juli 2008 er folketrygdloven endret slik at selvstendig næringsdrivende får fulle rettigheter til foreldrepenger og svangerskapspenger. Dette omfatter foreldrepenger ved fødsel og adopsjon samt svangerskapspenger.

Det er dermed ikke lenger nødvendig å tegne frivillig tilleggsforsikring i folketrygden for å få svangerskapspenger og foreldrepenger med full dekning.

Vedtaket får også virkning for løpende svangerskaps- og foreldrepengesaker. Det vil si at de som fram til endringen i folketrygdloven har hatt utbetalt 65 % av beregningsgrunnlaget sitt på disse ytelsene, vil få omregnet disse automatisk til 100 % fra 1. juli 2008. Beregningsgrunnlaget for svangerskaps- og foreldrepenger er begrenset til seks ganger folketrygdens grunnbeløp.
Gammel 04-06-2009, 19:01   #3
Supermedlem

Sneglofant sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 696
Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.

Husk at sykepenger ikke går under dette, så da må du i tilfelle tegne egen forsikring for sykepenger om du ønsker det.

(Jeg er glad for jeg hadde det, for etter fødsel ble jeg syk ganske lenge. Helt til når pappan skulle ta permisjon og etter endt permisjon)

Vår lille Ranglefant kom 28. feb. -08
Sneglofant er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-06-2009, 19:49   #4
Supermedlem

Væren75 sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 932
Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.

Viktig å få med seg at beregningsgrunnlaget er gjennomsnittsinntekten de 3 foregående årene og ikke bare den inntekten man har idet man går ut i perm ..
Gammel 05-06-2009, 11:40   #5
Supermedlem

Sneglofant sin avatar

Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.Sneglofant har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Væren75 Vis post
Viktig å få med seg at beregningsgrunnlaget er gjennomsnittsinntekten de 3 foregående årene og ikke bare den inntekten man har idet man går ut i perm ..
Jeg fikk utbetalt etter hva jeg betalte i forsikringsum på grunnlag av antatt inntekt i foretaket. Om det endrer seg mer enn 25% (tror jeg det er) skal man gi skriftlig beskjed for å få justert beregningsgrunnlaget.

Da skrev jeg bare på papirene at jeg hadde 100%forsikring fra 17. dag. Vet ikke om dette har endret seg nå, men er ikke lenge siden jeg fikk siste utbetaling.

Sneglofant er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-06-2009, 11:58   #6
Supermedlem

Væren75 sin avatar

Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.Væren75 har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sneglofant Vis post
Jeg fikk utbetalt etter hva jeg betalte i forsikringsum på grunnlag av antatt inntekt i foretaket. Om det endrer seg mer enn 25% (tror jeg det er) skal man gi skriftlig beskjed for å få justert beregningsgrunnlaget.

Da skrev jeg bare på papirene at jeg hadde 100%forsikring fra 17. dag. Vet ikke om dette har endret seg nå, men er ikke lenge siden jeg fikk siste utbetaling.
Snakker du om sykepenger eller foreldrepenger nå ?
Men er det ikke sånn for de som fødte etter sommeren 2008 at de ikke trenger den forsikringen lengre og at det da regnes med beregningsgrunnlaget for gjennomsnittsinntekten de 3 foregående årene ?

Kan man fremdeles tegne (ny) forsikring og da få beregningsgrunnlaget satt til lønnen man hadde når man går ut i permisjon ?
(altså , snakker bare om foreldrepengene nå jeg )
Gammel 05-06-2009, 19:11   #7
Supermedlem

Sneglofant sin avatar

Nå snakker jeg om sykepenger, glemte å skrive det. Fødselspenger får man som du sier. Den loven ble gjeldende fra 1. juli 2008.

Det jeg synes er litt tullete er at ikke sykepenger også går under denne ordningen. Om man er redd for at man skal bli langtidsykmeldt, så må man ha forsikring uansett. Greit å vite om, i tilfelle noe skulle skje. I forbindelse med graviditet og fødsel kan det være mange grunner til å bli sykmeldt før eller etter permisjon.

Gammel 05-06-2009, 19:44   #8
VIP-Medlem

Emma:) sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Horten
Meldinger: 8,141
Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.Emma:) har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvor mye koster en sånn forsikring? Jeg må tegne sykeforsikring nå, men dama på nav hadde jo ikke peiling...

Emma:) er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-06-2009, 19:54   #9
Veteranmedlem

Little my sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 3,217
Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.Little my har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Emma:) Vis post
Hvor mye koster en sånn forsikring? Jeg må tegne sykeforsikring nå, men dama på nav hadde jo ikke peiling...
Pris og Info om forsikring for selvstendige hos NAV
Gammel 06-06-2009, 09:14   #10
Supermedlem

Væren75 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Sneglofant Vis post
Nå snakker jeg om sykepenger, glemte å skrive det. Fødselspenger får man som du sier. Den loven ble gjeldende fra 1. juli 2008.

Det jeg synes er litt tullete er at ikke sykepenger også går under denne ordningen. Om man er redd for at man skal bli langtidsykmeldt, så må man ha forsikring uansett. Greit å vite om, i tilfelle noe skulle skje. I forbindelse med graviditet og fødsel kan det være mange grunner til å bli sykmeldt før eller etter permisjon.
Roma ble ikke bygget på en dag .
Dessuten tror jeg sykepenger er et mer ømtålelig emne , sånn bevissmessig sett , enn permisjonspenger når det gjelder selvstendige næringsdrivende .

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:51.