|
|
07-04-2009, 11:16
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 428
|
Fedrekvoten, ferie i permisjon m.m
|
|
Prøver å forstå dette her, synes ikke NAV sine nettsider forklarer godt nok.
-Først fedrekvoten - stemmer det at den økes til 10 uker fra 1.juli? Og er det sånn at to av ukene tas fra mor og to av ukene legges til det totale. Dette er bare det jeg har lest i aviser o.l, men står ingen ting om dette på NAV sine sider.
-Så lurer jeg på om dette med ferie i permisjonen. Leser på NAV at det bare er de 12 første ukene (eller 15 i 80%) spm gir feriepenger, men hvordan er det med rettigheten til ferie. Må alle ferieukene legges inn i permisjonen eller kommer de i tillegg? Jeg har termin i august, starter permisjon i juli, og tar ut 2,5 uke ferie i forkant av dette. Har da 2,5 uke igjen av årets ferie. Jeg skal ha 7mnd permisjon, mens mannen skal ha 5 mnd. Hvordan plasserer vi ferie i forhold til dette? Noen som kan forklare?
Sist endret av anonym79; 07-04-2009 kl 11:39.
|
|
|
07-04-2009, 13:16
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 631
|
Sv: Fedrekvoten, ferie i permisjon m.m
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av anonym79
-Først fedrekvoten - stemmer det at den økes til 10 uker fra 1.juli? Og er det sånn at to av ukene tas fra mor og to av ukene legges til det totale. Dette er bare det jeg har lest i aviser o.l, men står ingen ting om dette på NAV sine sider.
|
Det er IKKE vedtatt enda, derfor finner du ikke noe informasjon om dette hos NAV, departementet eller lignende. Men det er ikke mange dager siden Anniken Huitfeldt (barne- og likestillingsministeren) igjen ble sitert på 10 ukers fedrekvote i avisen, så man får vel anta at det blir slik (men kanskje ikke basere all planleggingen på det).
Sitat:
-Så lurer jeg på om dette med ferie i permisjonen. Leser på NAV at det bare er de 12 første ukene (eller 15 i 80%) spm gir feriepenger, men hvordan er det med rettigheten til ferie. Må alle ferieukene legges inn i permisjonen eller kommer de i tillegg? Jeg har termin i august, starter permisjon i juli, og tar ut 2,5 uke ferie i forkant av dette. Har da 2,5 uke igjen av årets ferie. Jeg skal ha 7mnd permisjon, mens mannen skal ha 5 mnd. Hvordan plasserer vi ferie i forhold til dette? Noen som kan forklare?
|
Rett på ferie har du som vanlig, både i år og neste år. Ferieukene kommer da i tillegg til permisjonen. Restferien for i år kan du bruke til å forlenge permisjonen, overføre til neste år, eller få utbetalt (eller ikke bli trukket i lønn). Neste år kan du ta ut fem uker ferie som vanlig, men vil bare få feriepenger som dekker lønnsbortfallet for noen av dagene. De dagene feriepengene ikke dekker kan du evt velge å ikke ta ut ferie, men du har rett til det hvis du vil.
Tips: Ikke legg 2.5 uke ferie i forkant av permisjonen. Start heller permisjonen 2.5 uke før, og forleng permisjonen tilsvarende ved at du tar ut de 2.5 ukene en eller annen gang senere i høst (f.eks. november/desember). Da er i hvert fall sjansen mindre for at du mister permisjonstid ved å føde før termin (minimum tre uker må tas før termin), og må tilbake i jobb før du/dere hadde planlagt.
|
07-04-2009, 13:18
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 254
|
|
|
Dei 10 vekene som blir fedrekvote etter 1. juli er 2 som blir tatt av mors noverande permisjon og to som blir lagt til den totale perm. ja. Akkurat slik som du beskreiv.
Det med ferie -du har rett på å ta med deg iallefall 4 ferieveker til neste år, dei kan du ta midt i permisjonen, eller etter. Akkurat som det passar dykk. Ferievekene er ikkje ein del av den totale permisjonen dykkar nei (altså ikkje ein del av dei 46-56 vekene). Trur også du kan velge å ta ut ferievekene for det året du avsluttar permisjonen i også med det samme. Men dette har eg ikkje sjekka opp.
|
|
|
07-04-2009, 13:22
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 254
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Leaena
Det er IKKE vedtatt enda, derfor finner du ikke noe informasjon om dette hos NAV, departementet eller lignende. Men det er ikke mange dager siden Anniken Huitfeldt (barne- og likestillingsministeren) igjen ble sitert på 10 ukers fedrekvote i avisen, så man får vel anta at det blir slik (men kanskje ikke basere all planleggingen på det).
|
Det er ikkje vedtatt nei, men det verkar no så sikkert som det går an -at det kjem til å bli vedtatt. Redaktøren i "Foreldre og Barn" skreiv jo i sist nummer mykje om at reglane vart endra etter 1 juli.. Eg reagerte litt på at ho skreiv så mykje om dette før reglane faktisk er vedtatt endra. Så eg reknar veldig mykje med at dei faktisk vert endra..
|
|
|
07-04-2009, 17:53
|
|
Medlem
Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 428
|
|
|
Takk for svar - da er jeg så meget klokere
Ble bare litt usikker da min søster hevdet at fem uker på legges inn i permisjonsperioden og ikke kan brukes til å forlenge den, men da er det altså en misforståelse. Vet jo at jeg får mindre feriepengeopptjening, men fordeler det heldigvis over to år, så blir ikke helt galt...
Takk for tipset om heller å ta ut permisjon i forkant og ferie senere i ferien. Men trodde ikke jeg hadde rett på permisjon mer enn tre uker før termin jeg? Nå har jeg for vane å føde omtrend på termindagen, men kan jo ikke vite at dette skjer denne gangen også...
Så et siste spørsmål - har fått et tips om å legge ferie til helligdager, f.eks. jul og påske, og at jeg da vil få tilgodesett disse dagene på slutten av permisjonen. Litt sleipt spør du meg, men noen som kan bekrefte at dette stemmer?
|
07-04-2009, 18:12
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 631
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av anonym79
Takk for tipset om heller å ta ut permisjon i forkant og ferie senere i ferien. Men trodde ikke jeg hadde rett på permisjon mer enn tre uker før termin jeg?
|
Joda, i henhold til folketrygdloven kan foreldrepenger tas ut tidligst 12 og senest 3 uker før fødsel. (Og arbeidsmiljøloven sier at du har rett på permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.)
Sitat:
Så et siste spørsmål - har fått et tips om å legge ferie til helligdager, f.eks. jul og påske, og at jeg da vil få tilgodesett disse dagene på slutten av permisjonen. Litt sleipt spør du meg, men noen som kan bekrefte at dette stemmer?
|
Ja, det er litt sleipt, men såvidt jeg vet stemmer det fortsatt. Det vil si, det som egentlig skjer er at mens foreldrepermisjon regnes i antall uker, regnes ferie i antall dager. Slik at du ved å ta ferie og ikke permisjon f.eks. i de to påskeukene fortsatt vil ha 3 feriedager (skjærtorsdag, langfredag og 2. påskedag) igjen til senere. Personlig synes jeg det blir for sleipt å ta ut ferien bare akkurat de ukene hvor det er helligdager (tror nok arbeidsgiver og nav også vil reagere på det), derimot synes jeg det er greit nok å ta ut ferie f.eks. hele desember og hele april eller mai, for slik å spare noen dager (selv om jeg synes det er på kanten det også.)
PS: Noen yrkesgrupper, f.eks. lærere, har spesielle ordninger som gjør at svarene over ikke nødvendigvis blir riktige for dem.
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:57.
|