Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-07-2008, 00:21   #1
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 766
MP Rating: 0% (0)
BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.
Fødselsstipend

Hei!
Jeg begynner på skolen den 18.aug og kan ta permisjon fra 3.sept.
Skal prøve å gå på skolen frem til termin 24.sept.
Vil da fødselsstipendet gjelde fra 3.sept eller når babyen faktisk bli født?

Hvor lang tid pleier de å bruke på å behandle søknader om fødselsstipend? Først må jeg vente på fødselsattest og så skal de bruke 2mnd?

Bør jeg søke stipend fra august?

Er det noen som vet hvor mye man får utbetalt i fødselsstipend når man har 3 barn? Annen eller høyere utdanning. Får jeg også en stor sum første mnd selvom det blir september, ikke august?
BeUrSelf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 08:09   #2
Seniormedlem

Ariadne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 2,834
Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fødselsstipend

Søk om vanlig stipend og så søker du om fødselsstipend senere så blir stipendet gjort om
Gammel 30-07-2008, 08:36   #3
Veteranmedlem

Lita84 sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 4,504
Blogginnlegg: 18
Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mariyam Vis post
Hei!
Jeg begynner på skolen den 18.aug og kan ta permisjon fra 3.sept.
Skal prøve å gå på skolen frem til termin 24.sept.
Vil da fødselsstipendet gjelde fra 3.sept eller når babyen faktisk bli født?

Hvor lang tid pleier de å bruke på å behandle søknader om fødselsstipend? Først må jeg vente på fødselsattest og så skal de bruke 2mnd?

Bør jeg søke stipend fra august?

Er det noen som vet hvor mye man får utbetalt i fødselsstipend når man har 3 barn? Annen eller høyere utdanning. Får jeg også en stor sum første mnd selvom det blir september, ikke august?
Jeg kan ikke svare deg på alt, men jeg kan fortelle slik det ble for meg Jeg hadde termin i slutten av September, og så derfor at det var unødvendig å ta opp en plass på studiene mine bare for noen uker - jeg fikk en bekreftelse på at jeg startet permisjonen min ved skolestart av de-og-de årsakene. Så leverte jeg den til Lånekassa. Men jeg mener å huske at an ikek kunne søke før ungen var født? Eller var det kanskje bare at man ettersendte bekreftelsen på at ungen var født? Kan hende jeg roter med forsørgerstipendet, at det er det man må søke om når ungen er født.

Det går nok fort å få søknaden
igjennom om du leverer den når ungen er født. Ut August har de vel en stor-kjør av søknader og saker regner meg med.

Jeg vet ikke hvor mye du får med 3 barn. Tror ikke du får noe ekstra? Fødselsstipend blir det samme som det du får i stipend og lån til vanlig, bare at alt er stipend nå. Så om du fikk 7200 kr i mnd før i lån/stipend i måneden, får du nå 7200 kr i kun stipend. Man får vel ikek tilbud om mer lån/stipend når man har fler barn så. Det du forøvrig kan få mer av om jeg har skjønt det riktig er det forsørgerstipend. Men dette er det bare å sjekke ut.

Og det som er så greit med lånekassa er at du får tilbakebetalt! Så ingenting haster slikt sett.

Ps, du får større del stipend i August og Januar, ja Og om du ikke får behandlet søknaden til til skolestart får du etterbetalt pengene

Du spurte om du burde søke stipend fra August; du bør vel egentlig søke så fort du har fått plass, ja (for skoleåret 2008/2009) (jeg leverte min søknad i Mai, og har enda ikke fått den behandlet Men min ordnes manuelt i motsetning til de fleste andre som går maskinelt).

Lita84 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 08:44   #4
Veteranmedlem

Lita84 sin avatar

Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.Lita84 har et ubeskrivelig bra rykte.

Ang. bekreftelse og sende til Lånekassa - du slipper å vente på fødselsattesten, altså - det ta rjo månedsvis! Jeg fikk de på barselshotellet til å skrive en bekreftelse til meg, så jeg ettersendte like etter fødselen.

Lita84 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 08:46   #5
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.BeUrSelf har en strålende fremtid.

Takk for svar!
Jeg får ikke søkt før jeg møter opp på skolen, de skal se at vi møter opp, og det er voksenopplæring så skolen må fylle ut ting og tang.
I fjor da jeg søkte fikk jeg ikke pengene før i november!!! Derfor jeg blir litt engstelig.
Tror jeg søker bare stipend fra dagen jeg begynner på skolen, så får jeg mer etterhvert, stipend jeg får innvilget vil bli bare 16 000kr eller noe som jeg fikk sist, pluss 13600kr i forsørgerstipend for 2 barn.
Håper de har egen saksbehandler som ikke bruker ørten år når man først har fått ungen fordi da sliter man litt uten penger med 3 barn :P Jeg fikk tilsendt blankett fra lånekassa der jeg skulle søke etter babyen var født og legge ved fødselsattest.
BeUrSelf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2008, 08:47   #6
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
Ang. bekreftelse og sende til Lånekassa - du slipper å vente på fødselsattesten, altså - det ta rjo månedsvis! Jeg fikk de på barselshotellet til å skrive en bekreftelse til meg, så jeg ettersendte like etter fødselen.
Ja det var lurt. Jeg fikk sånn lapp sist at jeg hadde født en levende gutt og klokkeslett og dato Uten at jeg trengte den til noe.
Gammel 30-07-2008, 09:11   #7
Veteranmedlem

Lita84 sin avatar

November Noen bruker mer tid enn andre, skjønner jeg Husker ikke åssen det ble med meg, men vi var helt avhnegige av pengene fra lånekassa siden vi begge er flltidsstudenter, og jeg fødte 29. September. Kan ikke huske at vi stressa noe over penger som ikke kom (raskt nok)

Så dumt at du ikke kan søke før skolestart, men da får du bare gjøre alt klart til den dagen! Og så sende så fort som mulig..!

Lykke til!

Gammel 05-08-2008, 11:32   #8
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

Nå fikk jeg vsra fra lånekass, men føler meg ikke så veldig mye klokere...

Hei,

Fødselsstipendet fra Lånekassen gis uavhengig av ytelser fra trygdekontor og eventuell arbeidsgiver. Dersom du får barn i løpet av studietiden, kan du ha rett til fødselsstipend. Fødselsstipend utgjør alt du ellers kunne fått i lån og stipend gitt som stipend i inntil 10 måneder. For å ha rett til fødselsstipend må du ha vært i støtteberettiget utdanning i minst seks måneder like før fødsel (sommerferie er inkludert i dette). Du må også være i, eller ha permisjon fra, støtteberettiget utdanning i fødselsstipendperioden.
Fødselsstipend gis fra tre uker før fødsel og i inntil 10 måneder til sammen. Du må sende inn søknadsblankett/nettsøknad for det aktuelle undervisningsåret. Etter at barnet er født, må du sende inn blankett G med de vedlegg som fremkommer av skjemaet. Blankett G kan du skrive ut her: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-blanketter/G- bla-2007- 2008-bm.pdf
Det settes ikke krav til studieprogresjon i perioder med fødselsstipend. Dersom du ikke tar permisjon fra studiet, men i stedet fortsetter å studere, vil det likevel ikke ha konsekvenser for fødselsstipendet dersom du skulle stryke på eksamen.
Du kan lese mer om fødselsstipend her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Før forsørgerstipend kan vurderes, må du sende inn dokumentasjon på din ektefelles/samboers brutto inntekt per måned, for eksempel kopi av siste lønnsslipp/utbetalingsslipp. Dersom hun ikke har inntekt, må du sende inn en egenerklæring fra henne om dette.
Du kan lese mer om forsørgerstipend her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____5667.aspx

Denne personen som svarte trodde i tillegg jeg er mann

Men jeg forstår jeg må søke lån og stipend fra august.
Gammel 05-08-2008, 11:48   #9
Veteranmedlem

Lita84 sin avatar

jeg tipper de har fått disse spørsmålene ti tusen ganger før, og hadde lagret en "mal" - glemte bare å bytte ut "hun"

Men hva var det du ikke skjønte? Lånekassa snakker om to ulike ting;

1) Fødselsstipend som blir det samme i måneden som du har fått tildigere, f.eks. 7000 kr KUN som stipend, altså trenger du ikke å betale det tilbake. Du trenger ikke ha noe studieprogresjon, men om du vil kan du selvfølgelig gå på skolen til Høsten med babyen. Om du da evt, skulle stryke har ikke det noe å si for dem, de forventer ikke at du skal ta noen eksamener. Dette er du berettiget til å få om du har fått sipend/lån fra Lånekassa de månedene før fødselen (dette luker ut de som fikk baby like før de startet på 1. året på Høgskolen f.eks.). Så sier Lånekassa at du kan få støtte fra og med 3 uker før fødselen og 10 måneder fremover. Du søker som "vanlig" stipend og lån nå, og så omgjør de dette når du sender inn søknad G som det snakkes om, etter fødselen. Heldigvis er dette enkelt i praksis, høres bare veldig skummelt og tungvindt ut. Du har vel gansk elang frist på deg også, hele studiåret tror jeg (det blir altså omgjort med tilbakevirkende effekt).

2) Forsørgerstipend. Dette er noe alle som har daglig omsorg for barn kan få. Dette er IKKE lån, kun stipend. Men dette kan du miste om dere til sammen har for høy inntekt, derfor må du, som Lånekassa sier, sende inn dokumentasjon på din makes inntekt Dette gjøres også etter fødselen, og du får tilbakebetalt om nødvendig. Det er ikke så altfor mye det er snakk om da, 6800 kr i semesteret for oss. Men alle monner drar!

Gammel 05-08-2008, 12:12   #10
Supermedlem

BeUrSelf sin avatar

Jeg er separert og sendte de separasjonbevilgningen i juni da jeg endelig fikk meg til å søke på forsørgerstipend for våren...
Må jeg legge ved den igjen? De har jo den nå, og det er ingen endring. Jeg får jo 13200kr i forsørgerstipend pr halvår siden ejg har 2 barn, og forstår det blir også 880kr i tillegg nå for nr 3. pr mnd. Jeg har jo som sagt min attføring, men det vet de jo nå, og har gitt meg forsørgerstipend som kun stipend ja, det står ikke under gjeld.

Jeg vil da få lån for august mnd. Jge kan gå i permisjon den 3.9. Jeg tror jeg skal gjøre det. Må se ann formen
Da sender jeg en kopi av søknad om permisjon som jeg gir skolen, til lånekassen sammen blankett G? Fælt så innvilka alt er syns jeg. Det er det at jeg blir så veldig usikker som plager meg mest.

Jeg har fått 100% lån og stipend høsten 2007 og våren 2008 bare stipend, søkte ikke om lån. Da vil det si jeg har rett på fødselsstipend?
Jeg skal egentlig avslutte studiet i mars 2009, men vil alikevel få fødselsstipend i 10mnd, eller kan de da si jeg kun får ut mars? Jeg har aknskje rett på 42ukers permisjon med fødselsstipend uansett? 39uker etter termin. Det blir omtrent ut juni 2009.
Men når terminene er en onsda, skal ejg da regne fra onsdag den 3.9? Eller tar de uker så jeg begynner i permisjon mandag 1.9?

Takk for at du tar deg tid å svare meg, jeg virker sikkert litt "dum" men ejg liker å få ting inn med teskje første gangen og så greier jeg meg fint etter det Aldri gått gjennom det her før.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 06:57.