Heisann
Jeg har vært på riksen med sykt barn rett etter fødsel, og slik fungerte det for oss:
Rett etter fødselen, var jeg på barsel som normalt, selv om barnet var på en annen avdeling på sykehuset. Jeg fikk maten min der, og fikk den oppfølgingen jeg skulle ha. Barnet fikk sin oppfølging på den avdelingen der hun var. Far kunne i denne perioden (4 dager) ikke være sammen med meg på sykehuset, for det var ikke plass til han på barsel.
Da jeg ble skrevet ut av barsel, fikk jeg plass på foreldrerom, hvor også far kunne være med. Den av oss som fikk pleiepenger, fikk også mat i sykehusets kantine (dette fikk vi utdelt bonger til), mens den andre måtte betale selv (kun for maten altså, ikke for rommet).
I tillegg fikk vi også et kort til bruk på sykehusets langtidsparkering, slik at denne var gratis.
Det var forøvrig ikke tilrettelagt på foreldrerommene for at man skulle kunne ha med seg sine andre barn, men det var flere som tok med reiseseng, eller madrasser, og sengetøy, og hadde med seg andre unger der også. Helt vanlig det. Og får man rom i foreldrebrakka (om den fortsatt eksisterer), så er det god plass på rommet. Det eneste jeg ville tenkt på er at sykehus ikke er noen plass å ha med seg unger, for det er ingen ting der å finne på for de, og sykehus kan være skremmende for mange. Jeg ville nok funnet et annet alternativ for hvordan å løse dette, dersom dere har mulighet til det.
Det er sikkert mye mer jeg kunne skrevet her, men jeg vet ikke helt hva du ønsker å vite mere om. Si ifra dersom det er noe du lurer på, eller send meg gjerne en pm.
Lykke til!