Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-08-2008, 06:47   #1
Supermedlem

Lottas mamma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 785
MP Rating: 0% (0)
Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Fri i forbindelse med barns sykehusopphold?

Noen som vet hvordan dette kan ordnes? Jeg er gravid med et barn som har avvik som antageligvis (forhåpentligvis) kan opereres rett etter fødsel. Keisersnitt og påfølgende operasjon(-er) vil foregå på Rikshospitalet, vi bor på sørlandet. Mannen min har to uker permisjon i forbindelse med fødselen, i tillegg planlegger han å ta en uke ferie i forlengelse av fødselspermisjonen.

Vi vet ikke hvor langvarig sykehusoppholdet blir, og hva om sønnen vår må være på Riksen i lenger tid - vil far da ha noen rett til fri for å være der med ham/oss? Fastlegen vår sier han når som helst kan sykmelde mannen min ved ev. behov, men det er jo egentlig litt "juks" - er det ikke det? Det er jo ikke han som er syk?

Er det noen som har erfaringer eller som har noen tips?
Lottas mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 09:19   #2
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 401
Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.
Sv: Fri i forbindelse med barns sykehusopphold?

Det er noe som heter pleiepenger som man får når barn er på sykehus over tid eller har et stort behov for pleie hjemme. Du vil få dette etter fødselen og permisjonen din vil bli ikke begynne før du ikke har krav på pleiepenger lenger(permisjonen kan ikke utsettes mer enn to år). I visse tilfeller vil begge foreldrene kunne få pleiepenger, det kommer an på hvor alvorlig tilstanden til babyen deres er. Dette vet barnelegen om er aktuelt for dere.
Det står om pleiepenger på NAV sine sider.

Ellers er det mulig at pappan kan få pleiepengene og du permisjonen, men jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for å benytte meg av sykmelding i en slik situasjon. Det er jo ikke riktig at mange uker/måneder av noe som skal være en koselig tid hjemme med ny baby skal gå med på å bekymre seg på et sykehus.
Da jenta våre ble født var vi mye sammen med foreldre til ekstremt prematurfødte babyer og der fikk bare mamman pleiepenger etter en liten stund. De fleste pappaene ble da sykmeldt pga psykisk belastning av å ha et barn på sykehus av fastlegen sin.

Jeg har verdens vakreste barn

Sist endret av Tante Pose; 01-08-2008 kl 09:32.
Tante Pose er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 09:57   #3
Supermedlem

Lottas mamma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 785
Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.Lottas mamma har et ubeskrivelig bra rykte.

Tusen takk for svar! Jeg er hjemme uten lønn for tiden (med Lotta på 1 1/2 år), så jeg har ikke krav på svangerskapspenger uansett.

Jeg skal sjekke opp det med ev. pleiepenger til pappaen, og det er jo sant at sykemelding sikkert er helt ok, nå er han sykemeldt 50 % pga psykisk stress, (det er også nødvendig fordi vi må inn til Riksen en del ganger frem mot fødsel).

Har forøvrig hørt at det er sosionomtjeneste på riksen som visstnok kan fortelle litt mer om rettigheter man har i forhold til syke barn, tror jeg må ta kontakt med dem når det nærmer seg.

Jeg har så mange praktiske spørsmål! Lurer f.eks på om det er plass til mannen min på sykehuset etter snittet, når Jonatan skal opereres, eller må han betale selv for plass på pasienthotell? Og hva med de tre vi har fra før av - vil de kunne få plass hos ham? Hos meg? Og hvor skal jeg egentlig være etter keisersnittet? Er man på barsel selv om man ikke har barnet hos seg etter fødsel?

Mange ting jeg lurer på - hvis noen har noen erfaringer er det supert!
Lottas mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 12:51   #4
Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 401
Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.Tante Pose har en strålende fremtid.

Jeg vil tro pappan får pleiepenger når du ikke har permisjon. Ang Riksen så er jeg ikke sikker på hvordan ting gjøres, men da min datter ble født(hun ble flydd til Ahus) og viste seg å være veldig syk fikk vi et tomannsrom på barsel som vi begge bodde på så lenge jeg trengte å være der(KS-pasient jeg og). Vi var jo stort sett på nyfødtintensiven, men sov og spiste på barsel. Da jeg var frisk måtte vi pendle hjemmefra(vi bor 40 minutter unna sykehuset) en periode, jenta vår ble etterhvert så dårlig at jeg nektet å forlate sykehuset og vi fikk da sove på et ledig behandlingsrom på nyfødten.
Vi hadde ingen flere barn på den tiden så det var forholdsvis enkelt å få ting til å gå opp.
Jeg hadde kontaktet Riksen tidlig for å få klarhet i hvordan ting skal ordnes på best mulig måte når tiden er inne. For når man står midt oppi det har man så mye annet å tenke på at det er greit med alt som går av seg selv.

Jeg har verdens vakreste barn

Tante Pose er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 14:03   #5
Veteranmedlem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Nes i Akershus
Meldinger: 4,800
Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.

Heisann

Jeg har vært på riksen med sykt barn rett etter fødsel, og slik fungerte det for oss:
Rett etter fødselen, var jeg på barsel som normalt, selv om barnet var på en annen avdeling på sykehuset. Jeg fikk maten min der, og fikk den oppfølgingen jeg skulle ha. Barnet fikk sin oppfølging på den avdelingen der hun var. Far kunne i denne perioden (4 dager) ikke være sammen med meg på sykehuset, for det var ikke plass til han på barsel.
Da jeg ble skrevet ut av barsel, fikk jeg plass på foreldrerom, hvor også far kunne være med. Den av oss som fikk pleiepenger, fikk også mat i sykehusets kantine (dette fikk vi utdelt bonger til), mens den andre måtte betale selv (kun for maten altså, ikke for rommet).
I tillegg fikk vi også et kort til bruk på sykehusets langtidsparkering, slik at denne var gratis.

Det var forøvrig ikke tilrettelagt på foreldrerommene for at man skulle kunne ha med seg sine andre barn, men det var flere som tok med reiseseng, eller madrasser, og sengetøy, og hadde med seg andre unger der også. Helt vanlig det. Og får man rom i foreldrebrakka (om den fortsatt eksisterer), så er det god plass på rommet. Det eneste jeg ville tenkt på er at sykehus ikke er noen plass å ha med seg unger, for det er ingen ting der å finne på for de, og sykehus kan være skremmende for mange. Jeg ville nok funnet et annet alternativ for hvordan å løse dette, dersom dere har mulighet til det.

Det er sikkert mye mer jeg kunne skrevet her, men jeg vet ikke helt hva du ønsker å vite mere om. Si ifra dersom det er noe du lurer på, eller send meg gjerne en pm.

Lykke til!

Sist endret av Marit K; 01-08-2008 kl 14:07.
Marit K er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 15:05   #6
Veteranmedlem

neet sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: mellom bakka og berg
Meldinger: 3,207
neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.

For barn som liger på sykehus får 1 av foreldrene penger fra 8. dag av oppholdet. Dersom det er alvorlig sykdom får begge foreldre pleiepenger fra dag en. Dette høres ut som alvorlig sykdom siden det er snakk om operasjoner så tidlig i livet og jeg vil tro at dere begge har rett på pleiepenger i forbindelse med innleggelsen. Dvs at du går på pleiepenger istedetfor permisjon og får forlenget permisjonsperioden din tilsvarende.

Kopierer fra NAV.no sine hjemmesider:
Sitat:
Pleiepenger

Pleiepenger kan gis når barn er innlagt i helseinstitusjon eller er behandlet poliklinisk, når barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Pleiepenger kan også gis til den som pleier en nær pårørende i hjemmet i livets sluttfase.

Rett til pleiepenger når barnet er innlagt i helseinstitusjon
Den eller de som har omsorg for barn under 12 år som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon eller er behandlet poliklinisk, kan få pleiepenger fra åttende dag. Det er et vilkår at barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie fra en av foreldrene. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet.
Det kan ikke gis pleiepenger til begge foreldrene samtidig etter denne bestemmelsen.
Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet fyller 18 år.

Rett til pleiepenger når barnet er alvorlig eller livstruende sykt
Den eller de som har omsorgen for barn under 18 år som har en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, kan ha rett til pleiepenger, dersom vedkommende av hensyn til barnet må oppholde seg i helseinstitusjon mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Begge foreldre kan få pleiepenger samtidig, hvis det er behov for det. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet.Dersom det livstruende syke barnet er psykisk utviklingshemmet, gjelder ingen aldersgrense. Pleiepenger utbetales så lenge det er nødvendig for det enkelte barn.
Lykke til!!
Gammel 01-08-2008, 20:28   #7
Medlem

maki sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Norge
Meldinger: 462
maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.maki har mye å være stolt av.

Mange gode svar her allerede. Jeg ville tatt kontakt med sosionomen ved Riksen for å fått avklart deres rettigheter, og det i god tid, godt å ha slike ting avklart på forhånd.

Lykke til, håper alt går bra!
Gammel 01-08-2008, 21:15   #8
Seniormedlem

E-78 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,692
E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Først og alt lykke til m fødsel og alt opplegget etter fødsel.

Pleiepenger er vel mindre enn vanlig inntekt så her er d vel grunnlag for at far vil bli sykemeldt vil jeg tro.

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.
E-78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-08-2008, 21:24   #9
Veteranmedlem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Sted: Nes i Akershus
Meldinger: 4,800
Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av E-78 Vis post

Pleiepenger er vel mindre enn vanlig inntekt så her er d vel grunnlag for at far vil bli sykemeldt vil jeg tro.
Neida. Pleiepenger tilsvarer 100% av ordinær lønn, så det skal man ikke være redd for å måtte ha. Vet ikke om man får tilleggene slik man ville fått om man jobber skift da - det tror jeg vel egentlig ikke, men det skal jeg ikke si for sikkert.
Gammel 01-08-2008, 22:07   #10
Veteranmedlem

neet sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: mellom bakka og berg
Meldinger: 3,207
neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.neet har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av E-78 Vis post
Far kan ikke bli sykemeldt dersom far ikke er syk.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:00.