Jeg er ikke gravid enda, men vi har snart lyst på et nytt barn. Men med i vurderingen er naturligvis økonomien... Jeg klarer ikke finne ut av utregningsmåten på NAV, håper noen kan hjelpe.
Jeg er student, og jobber ved siden av. Jobber 80% i sommer (og event neste sommer), men skal jobbe bare 1 dag i uken resten av året. Imidlertid stiller jeg opp ved sykemeldinger, og jeg jobber nå nesten fulltid pga sykemelding.
Situasjonen er denne... Hvis jeg jobber alle 10 av de siste 10 mnd. Men jeg jobber 80% bare i de første tre mnd, og deretter jobber bare 1 dag. Hva skjer da? Hvis de regner fra de siste 6 mnd, vil jeg jo bare få støtte for 1 dag i uken. Men realiteten er jo at jeg på årsbasis tjener mye mer i og med at jeg jobber nesten fullt i tre-fire mnd. Hvis jeg blir gravid nå, så blir situasjonen den at de seks siste mnd før fødsel kun blir bestående av uker hvor jeg jobber lite... Hvis ikke det blir flere sykemeldinger da.
Vil de i NAV se på det at jeg jobber fullt sommerne, og se mer på snitt årsbasis, eller vil de fokusere på kun de siste 6 mnd? Vil det hjelpe om arb.giver skriver et dokument på at jeg ville ha jobbet der neste sommer om jeg ikke ble gravid?
Håper noen har peilig
PS: Jeg er som sagt ikke gravid enda, og jeg vet jo ikke om jeg vil bli det med det første heller. Men jeg må bare ha dette klart i tilfelle vi er så heldig at det klaffer om ikke så veldig lenge