Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-10-2008, 21:54   #1
Medlem

Jannamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Børsa Trondheim
Meldinger: 244
MP Rating: 0% (0)
Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.Jannamor har en strålende fremtid.
Nav, pappapermisjon og legeattest

I dag føte vi oss skikkelig diskriminert av nav, vi ble rett og slett ganske forbanna begge to, når vi gikk ut fra navkontoret

case;

Nå er mitt år på sykepenger over, og dermed mente mine leger at jeg skal over på rehabiliteringspenger i 60% og uføretrygd i 40%. Vi vil da at min mann skal ta hele fødselspermisjonen (som er igjen) og dele den opp i en tidskonto.

Dette får vi da ikke lov til uten legeattest på at jeg ikke er skikket til å ta permisjonen selv () og at min mann skal ta den.

Det at mor skal ha 6 uker (+3(+/-) før fødsel) og far ha 6 uker og at man deretter står fritt til å dele resten, gjaldt ikke i praksis. Vi måtte ha lege attest på at jeg ikke kan ta permisjonen selv...

For de mener at man kan ta permisjonen selv, selvom man er i rahabilitering og uføretrygd. Det at vi vil at far skal ha permisjonen uavhenging av min situasjon fikk vi ingen gjennomslag for.

Vi ba og om å få se hvor dette er skrevet, lover paragrafer e.l men det fant de ikke (you don`t say)

Har noen opplevd noe lignende? noen råd? Dette kan da ikke være lov. Kjempediskriminerede føler vi da
Gammel 01-10-2008, 22:40   #2
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,212
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Nav, pappapermisjon og legeattest

Er du sikker på at det var kun dette de hang seg opp i da? Det kunne ikke ha noe å gjøre med at det stilles krav til at når den ene har permisjon, må den andre ut i et eller annet av annet slag...? (se sitat lenger ned)

Kan det være at dere har inngått avtale på annet uttak og dermed krever NAV mer av dere fordi dere vil endre foreldrepermisjonen når dere tross alt er godt igang med den?

Kan det hende at de bruker loven som sier at far kan overta mors permisjon om hun blir sykemeldt og dokumentert ikke i stand til å ta seg av barnet. Om mor er sykemeldt og at far derfor skal overta permisjonen, har det være noe om at en må kunne dokumentere at mor ikke er i stand til å ta seg av barnet. Allikevel, på en annen side står far og mor fritt til å disponere permisjonen som de vil mellom seg under gitte omstendigheter (se sitat lovdata nedenfor).

Jeg tror nok at det er dette siste punktet de har hengt seg opp i fordi de muligens henger seg opp i din sykdom og ikke det tilfellet at dere vil endre permisjonen på fritt grunnlag.

Her:

Sitat:
§ 14-11. Utsettelse av uttak av foreldrepenger

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,
b) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,
c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,
d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon.

Ved forhold som nevnt i bokstav b, må det foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver. For selvstendig næringsdrivende og frilansere må det foreligge skriftlig avtale med Arbeids- og velferdsetaten. Stønadsperioden må tas ut sammenhengende i minst 30 stønadsdager (6 uker) før uttak kan utsettes.

Forhold som nevnt i bokstav c må dokumenteres med legeerklæring.
Mulig de har misforstått litt og brukt denne isteden...?

Videre står det at for at den ene skal kunne ta ut foreldrepenger, stilles det samtidig visse krav til den andre:

Sitat:
§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,
b) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,
c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,
d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,
e) er innlagt i helseinstitusjon.

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring
Siden du ikke ser ut til å fylle noen av disse kriteriene, kan det hende de ber om legeattest på dette grunnlaget. På bakgrunn av dette kan jeg til dels skjønne hva ditt NAV kontor er ute etter.

Jeg ville ringt og snakket med et annet NAV kontor, fått en annen saksbehandler og dermed uttalelse derfra. NAV kontorer kan desverre ofte komme med motstridende info og det kan derfor være lurt å ta kontakt med flere. Når dere da får støtte (for det regner jeg med dere får) hos et annet NAV kontro/en annen saksbehandler, kan du be vedkommende ta kontakt med den personen som ga deg denne infoen.

Loven om foreldrepenger finner du HER

Sitat:
Begrensning i fars mulighet til å ta ut foreldrepenger ved fødsel

Bestemmelsen i fjerde punktum fastslår at far, som hovedregel, ikke kan ta ut foreldrepenger i de første seks ukene etter fødselen. Faren kan heller ikke ta ut foreldrepenger før fødselen. Dette følger av bestemmelsens andre punktum.

Far vil imidlertid kunne ta ut utvidelsen ved flerbarnsfødsler i de første seks ukene etter fødselen. Dette følger av bestemmelsens femte punktum. Det gjøres også unntak fra hovedregelen dersom vilkår i § 14‑13 fjerde ledd er oppfylt. Se merknadene til denne bestemmelsen.

Dette skal, når opptjeningen og alt er i orden, være de eneste begrensingene far har ifht foreldrepengene og når han kan ta ut hva.

Her er link direkte til LOVDATA og Folketrygdloven vedr. Foreldrepenger.

Sitat:
§ 14-5. Generelle bestemmelser

Foreldrepenger kan ytes til barnets mor og far ved fødsel og ved adopsjon av barn under 15 år.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:19.