Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-08-2008, 09:20   #1
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 862
MP Rating: 0% (0)
Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.
Question Om å bruke bilder av andre på nett..

Noen som vet hva slags lover som finnes? Eller er det bare etikk?

Jeg legger ut endel bilder av andre folk på en hjemmeside, samt en side på facebook (i idrettssammenheng). Jeg spør alle som vi ser ansiktet på om det er greit. Men så har jeg mange bilder der vi ikke ser ansiktet, men likevell kan kjenne igjen personene pga klær og utstyr, jeg mener at det også må være greit, eller? Jeg har ikke spurt om lov til dette.
Skulpe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 10:05   #2
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 15,263
MP Rating: 100% (6)
LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Om å bruke bilder av andre på nett..

Jeg holder på med digiscrapping, og i den forbindelse legger jeg ofte ut LO'er på forskjellige steder på internett. Jeg vet ikke 100% hva lovene sier, men jeg tenker etikk, og sunn fornuft. Ikke sikkert andre vil ligge på nett selv om jeg gjør det.
Så enten 1) spør jeg vedkommende om det går greit eller 2) sladder jeg ansiktet/kroppen til vedkommende (bruker bildeprogram)

Mens vi prøver å lære barna våre alt om livet, lærer barna oss om hvorfor det er verd å leve
(Scrappingen min)
LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 11:21   #3
Mex
Supermedlem

Mex sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Hedmark
Meldinger: 1,161
Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.Mex har et ubeskrivelig bra rykte.

Man skal være litt forsiktig med å publisere bilder av andre. Etter loven så skal man ha tillatelse fra personen for å gjøre det. Med mindre personen vet at han/hun befinner seg på et offentlig sted hvor det er synliggjort at her blir det tatt bilder/filmet.
Gammel 15-08-2008, 12:18   #4
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.Skulpe har en strålende fremtid.

Har du link til loven? Hvilke lov er det snakk om? Og hvordan skal man da synliggjøre det? Med ett oppslag?

Er det ikke forskjell når man ikke ser ansiktet til de som er på bilde?

Er jo ofte man kan "komme i skade" for å bli med på ett bilde som havner i avisa eller TV også.
Skulpe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-08-2008, 12:24   #5
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Jeg fant ut litt selv når jeg googlet litt: http://www.datatilsynet.no/templates...le____881.aspx

Takker for svar!
Gammel 16-08-2008, 09:45   #6
Supermedlem

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 586
Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.

Hm...Da er jeg kanskje ikke så sær da..Var på ferie med noen gode venner, og i en av ukene kom det ned venner av disse igjen...De tok en del bilder av oss, inkl. barna som jeg ser de har lagt ut på facebook uten å spørre...Jeg reagerte litt jeg fordi mannen og jeg er veldig nøye på dette, spesielt når det gjelder barna...Har ikke sagt noe, for det er ikke portretter og ikke navn, men jeg liker det ikke...

Ikke meningen å kuppe tråden din, HI, men godt å lese at dere som har skrevet her, spør før dere legger ut bilder...
Frida* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-08-2008, 11:53   #7
Seniormedlem

MammaMu sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 1,720
MP Rating: 100% (1)
MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.MammaMu har et ubeskrivelig bra rykte.

..........

bLoGgEn

Send meg en pm m email om du vil lese i bLoGgEn

Sist endret av MammaMu; 24-08-2008 kl 19:05.
MammaMu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-08-2008, 11:56   #8
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,212
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Skulpe Vis post
men likevell kan kjenne igjen personene pga klær og utstyr, jeg mener at det også må være greit, eller? Jeg har ikke spurt om lov til dette.
Nei, jeg mener ikke det er greit moralsk sett. Uansett hva loven sier om dette, synes jeg ikke det er greit. Ville ikke likt dette.

Men, det er desverre mye en har lov til å gjøre.

Avisa brukte en gang et "nybakt mot-bilde" etter fødsel for 6 år (sånn som "alle" får i avisa" siden til en stor artikkel jeg ikke ante noen som helst ting om hvor jeg også ble satt i sentrum uten at jeg visste noe som helst.

Gjett om jeg ble rasende! Allikevel, avisa hadde lov til det.
Gammel 18-08-2008, 23:03   #9
Supermedlem

Skulpe sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Nei, jeg mener ikke det er greit moralsk sett. Uansett hva loven sier om dette, synes jeg ikke det er greit. Ville ikke likt dette.
Sett at jeg legger ut bilder for ett idrettslag sine hjemmesider. Legger ut bilder fra en fotballkamp. På bildene som er tatt på avstand, ser man nummeret på ryggen til spillerene, men ikke ansiktet. Mener du da at det ikke er greit?
Gammel 19-08-2008, 00:41   #10
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,677
Blogginnlegg: 36
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Hm, jeg mener jeg hørte en gang at så lenge det er en gruppe mennesker, og den ikke er oppstilt, så har man lov til å legge ut bilde. Hva som er oppstilt er jo da et definisjonsspørsmål.

Men kanskje noen andre vet noe mer om dette?

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:09.