Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-04-2009, 18:13   #1
Supermedlem

Brudulja sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 814
MP Rating: 0% (0)
Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.
Redusert arbeidstid ved ny jobb?

Jeg skal snart tilbake på jobb etter 1 år med fødselsperm. Skal da tilbake til redusert stilling. Men nå har det seg sånn at dette er et sted jeg overhode ikke har lyst til å fortsette å jobbe. Tråler gjennom det som er av ledige stillinger, men så og si alt er jo 100% stillinger. Vil man allikevel ha rett til redusert arbeidstid? Altså vil jeg ha krav på å jobbe redusert hvis jeg søker på en full stilling og får den?

Føler jo også at det blir galt å søke på en 100% stilling, for så å si rett etterpå at jeg ikke vil jobbe fullt Dette er så vanskelig! Står mellom å ha en jobb jeg virkelig mistrives i, men jeg får jobbe redusert - eller finne en jobb jeg trives i og se barna mindre. Blir jo galt uansett det...

Blir glad for innspill
Gammel 14-04-2009, 19:21   #2
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 7,773
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Redusert arbeidstid ved ny jobb?

Jeg vet ikke noe om dette, men hvor mye redusert er det snakk om da? Kan jo hende at en ny arbeidsgiver godtar feks 80% hvis du jobber hver dag, bare kortere dager?
Gammel 14-04-2009, 19:30   #3
Supermedlem

Brudulja sin avatar

Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.Brudulja har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Jeg vet ikke noe om dette, men hvor mye redusert er det snakk om da? Kan jo hende at en ny arbeidsgiver godtar feks 80% hvis du jobber hver dag, bare kortere dager?
Det er snakk om 80% med kortere dager ja Det vil uansett føles ubehagelig å spørre om dette rett etter man har fått jobb. Kan jo ikke spørre under intervjuet, da kommer jeg aldri til å få meg noen ny jobb.
Gammel 15-04-2009, 09:57   #4
Supermedlem

Brudulja sin avatar

Ingen som vet?
Gammel 15-04-2009, 10:48   #5
Veteranmedlem

minniepus sin avatar

Sted: Sandnes
Meldinger: 3,744
minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.minniepus har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av lovdata.no Arbeidsmiljøloven
§ 10-2. Arbeidstidsordninger
(4) Arbeidstaker som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for å få redusert sin arbeidstid, har rett til dette dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene.
Det er dette som står i loven om redusert arbeidstid, så du har rett til å søke om dette som nyansatt i en stilling.
Når du vil si det er opp til deg. Dersom det er vesentlig for om du vil velge å takke ja til en jobb eller ikke, kan du vente til du får tilbudet f.eks. Dersom du vil takke ja til jobben uansett, kan du vente til du har signert kontrakt.
Men jeg er enig i at det ikke er noe lurt å si det på intervju.

Frosken min på tre år
sitter bakovervendt så lenge det går
minniepus er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 12:18   #6
Seniormedlem

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 1,570
tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.tyren11 har en strålende fremtid.

Vi har i flere tilfeller ansatt folk i redusert stilling (pga små barn) selv om stillingen har vært utlyst i 100%.
tyren11 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-04-2009, 17:47   #7
Supermedlem

Brudulja sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av tyren11 Vis post
Vi har i flere tilfeller ansatt folk i redusert stilling (pga små barn) selv om stillingen har vært utlyst i 100%.
Har de da sagt det på intervju?

Svigerinnen min sa at hvis jeg begynte å jobbe i 100% i begynnelsen så frafalt retten til redusert stilling etterpå. Men da må det bare være tull, ut fra lovteksten å dømme.

Tror tingen må være å få seg en jobb, og prøve å jobbe i 100% i noen mnd. Da kan man si at man har prøvd, men at det ikke fungerte - og da føles det forhåpentligvis ikke fullt så ubehagelig å søke om redusert.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:24.