Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter


Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-12-2007, 14:40   #1
Medlem
 
skorpion71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Sogn & Fjordane
Meldinger: 225
MP Rating: 0% (0)
skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.
Question Reglement på permisjon uten lønn i arbeidslivet?

Kjenner du til om det foreligger spesielle regler i forbindelse med permisjon uten lønn i arbeidslivet generelt?

Jeg trenger hjelp - min leder/arbeidsgiver vil ikke gi meg permisjon uten lønn (det ble ikke henvist til noe lovhjemmel i svarbrevet)... Grr!... Jeg har ikke peiling på dette. Noen som vet - håper å høre fra dere! Her er saken;


Jeg søkte om redusert stillingsprosent til 80% for perioden 6.2 - 31.12 2008 og fikk det innvilget med henvisning til Arbeidsmiljøloven

Jeg søkte om permisjon uten lønn samtidig, men dette ble ikke innvilget (uten henvisning til noen lover). Jeg lurer derfor på om det finnes reglement på dette eller om det er opp til hver enkelt leder/avdeling el arbeidsgiver å ta stilling til dette?

Problemstillingen vår er denne:
Vi fikk ikke barnehageplass til minsten, men er blitt forespeilet at han får plass ved neste hovedinntak i august 2008. For å løse problemet med manglende barnepass samt mer tid med alle 3 ungene når de har skolefri, søkte jeg om permisjon uten lønn i juni og juli samt uttak av 3 uker ferie i uke 31, 32 og 33. Det er skolestart/barnehagestart i uke 34.

Jeg vil prøve å finne ut om det er noe regelverk på dette slik at jeg kan påklage vedtaket med henvisning til reglement/lovverk om mulig.. Vil ha sommer'n hjemme sammen med barna mine jeg
__________________
Kevin 27.02.07 ~ '99 og '95 ~
skorpion71 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-12-2007, 15:02   #2
Supermedlem
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,190
MP Rating: 100% (3)
Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.Jålebeinet har en strålende fremtid.
Sv: Reglement på permisjon uten lønn i arbeidslivet?

I denne brosjyren står det litt.
__________________
Der hvor latteren mangler begynner sinnssykdommen.
Jålebeinet er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-12-2007, 11:55   #3
Medlem
 
skorpion71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Sogn & Fjordane
Meldinger: 225
MP Rating: 0% (0)
skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.skorpion71 har mye å være stolt av.
Sv: Reglement på permisjon uten lønn i arbeidslivet?

Jeg var energisk i går etter at jeg mottak brevet fra arbeidsgiver...
Så jeg kontaktet tillitsvalgt på bedriften, NAV og Arbeidstilsynet.. Jeg fikk kjempebra svar fra sistnevnte, så jeg deler utdrag av det i tilfelle andre skulle lure på samme problemstilling som meg:

Det er ingen bestemmelser som sier at man har en generell rett til ulønnet permisjon. En permisjon må således være grunnet i en av bestemmelsene i arbeidsmiljølovens kapittel 12 om rett til permisjon.

Legger ved link til arbeidsmiljøloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html

Etter arbeidsmiljøloven har man kun krav på permisjon med lønn ved svangerskapskontroll, jf § 12-1. Videre er det folketrygden som betaler fødselspenger ved foreldrepermisjon jf § 12-5 (1).

Når det gjelder foreldrepermisjon ut over den tiden du har tatt, som jeg forstår går ut 6.2.2008, heter det i § 12-5 (2) at hver av foreldrene har rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel ut over den permisjonen du allerede har tatt. En slik permisjon er i utgangspunktet ulønnet. Permisjonen etter § 12-5 (2) må tas ut umiddelbart etter den første permisjonen. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til en slik permisjon.

Ut over dette må arbeidsgiver og arbeidstaker gjøre avtale seg imellom om hvilke betingelser som skal gjelde i forhold til lønn og permisjon.
__________________
Kevin 27.02.07 ~ '99 og '95 ~
skorpion71 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-12-2007, 21:09   #4
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,427
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Reglement på permisjon uten lønn i arbeidslivet?

Du har rett til ulønnet permisjon etter permisjonen du har hatt hjemme med barnet. MEN denne må tas idet den lønnede permisjonen med foreldrepenger utløper. Du kan altså ikke jobb litt for deretter å søke ulønnet permisjon. Hver av foreldrene har rett på og krav på om de søker, 12 mnd ulønnet permisjon hver.

Som du siterer her:

Sitat:
§ 12-5 (2) at hver av foreldrene har rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel ut over den permisjonen du allerede har tatt. En slik permisjon er i utgangspunktet ulønnet. Permisjonen etter § 12-5 (2) må tas ut umiddelbart etter den første permisjonen. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til en slik permisjon.

Så lenge du går rett fra den lønnede permisjonen med foreldrepenger til ulønnet permisjon, har du krav på dette og din arbeidsgiver kan ikke nekte deg dette.

Du får bare klage på søknaden din og henvise til denne paragrafen. Godtas det enda ikke ta kontakt med fagforening eller Arbeidstilsynet. Det lønner seg imidlertid å være organisert. Spesielt om en har barn eller ikke jobber i offentlig sektor.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-12-2007, 00:13   #5
VIP-Medlem
 
muslingen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,199
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Reglement på permisjon uten lønn i arbeidslivet?

Men du fikk jo innvilget den ene permisjonen rett etter den andre. 80% stillingen altså. Du kan jo bare søke om 100% permisjon når du nærmer deg sommeren? Men det er noen regler om å søke i rimelig tid og slikt. Tror det er 3 mnd varsel for mer enn 12 ukers permisjon. Eller om du og mannen deler på, så du søker 50% permisjon i sommer (all den tid du ikke tar ut ferie, som vel er 5 uker, og han har 5 uker, det er 10 uker tilsammen).
__________________
Gullgutten 5 år
Lille bare en liten bit fra 4 år
muslingen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-12-2007, 08:26   #6
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,427
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Reglement på permisjon uten lønn i arbeidslivet?

Sitat:
Opprinnelig postet av muslingen Vis post
Men du fikk jo innvilget den ene permisjonen rett etter den andre. 80% stillingen altså. Du kan jo bare søke om 100% permisjon når du nærmer deg sommeren? Men det er noen regler om å søke i rimelig tid og slikt. Tror det er 3 mnd varsel for mer enn 12 ukers permisjon. Eller om du og mannen deler på, så du søker 50% permisjon i sommer (all den tid du ikke tar ut ferie, som vel er 5 uker, og han har 5 uker, det er 10 uker tilsammen).

Stemmer. Det har vært 20% permisjon fra før av, dermed skal du kunne ha 100% permisjon i juni og juli siden permisjonen som er ulønnet startet da foreldrepermisjonen var over. Den bare varierer i grad gjennom året.
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:03.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com