Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-04-2004, 07:49   #1
Seniormedlem

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,941
MP Rating: 0% (0)
Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.
Question Regler for fravær ved barns sykdom.

Min datter er syk i dag, igjen. Jeg tror at dette er den åttende dagen av mine 10, som jeg er hjemme med henne. Og det er fremdeles bare april.
har ikke brukt noen dager ennå. Av en eller annen merkelig grunn, er hun alltid syk når han absolutt ikke har tid til å være hjemme med henne.

Det jeg lurer på, er hva skjer når jeg har brukt opp mine 10 og hun igjen er syk en dag han ikke kan være hjemme? Kan jeg ta ulønnet fri? En som jobber på lønning på jobben min, mente at han måtte bruke opp sine 10 dager da. Deretter kunne jeg søke om flere dager. Stemmer dette? Det virker jo litt rart. Si at han er bortreist og hun blir syk, hva skjer da? Må jeg sende henne syk i barnehagen?

Jeg har tenkt å snakke med personalavdelingen for å høre om de sier det samme. Hvis de gjør det, må jeg ringe videre til kommunen/trygdekontoret.

10 dager er fryktelig lite når man nettopp har begynt i barnehagen.

Er det noen her inne som kan reglene om dette? Jeg er vel neppe den første som får problemer med dette...
Tito er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2004, 08:07   #2
VIP-Medlem

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Trondheim
Meldinger: 6,413
Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Regler for fravær ved barns sykdom.

For det første: du har 10 dager pr. 12 måneder - ikke pr. kalenderår. Dvs at det ikke spiller noen rolle om det er april eller desember. Det som spiller noen rolle er hvor mange dager du har brukt de siste 12 månedene. Man starter altså ikke på null 1. januar, men man starter på null for 12 måneder siden. (Var det i det hele tatt mulig å forstå hva jeg mente nå?)

For det andre: Hva er viktigst for mannen din: barn eller jobb? Kone/samboer eller jobb? Det å være hjemme med syke barn er en prioriteringssak - ikke noe som noen egentlig har tid til. For mitt vedkommende har det klaffet HVER gang: de dagene jeg ikke i det hele tatt har anledning til å være hjemme, så blir Frøkna syk, og jeg må være hjemme likevel.

Selvsagt trenger du ikke sende henne syk i barnehagen dersom mannen din er bortreist den dagen hun blir syk. I verste fall kan du ta ulønnet fri, MEN jeg må innrømme at jeg synes dere sender veldig dårlige signaler til din arbeidsgiver dersom det alltid er du som må være hjemme, og jeg skjønner godt at de ikke er så veldig interessert i å gi deg goodwill da.

Sitat:
10 dager er fryktelig lite når man nettopp har begynt i barnehagen.
Der er derfor dere har 20 dager til sammen.

Her i huset har vi også vært i den situasjonen at jeg har tatt alle sykedagene hittil i år. Grunnen er at Teomannen leverer doktoravhandlingen sin disse dager. Dette er min arbeidsgiver informert om, og de er også informert om at avtalen er at han tar absolutt alle sykedagene til høsten når Frøkna begynner i barnehage. Dette er en OK avtale for alle parter - selv arbeidsgiveren min synes det, men hadde vi ikke presisert overfor dem at vi godt vet at man ikke vanligvis kan lempe alt ansvaret over på bare den ene av foreldrene, så hadde jeg nok ikke vært mye populær her i firmaet akkurat nå. (Frøkna/dagmammaen har vært syk til sammen mer enn 10 dager siden nyttår. Jeg regner med at jeg må avspassere de siste dagene, men det er ikke helt avgjort enda.)

Teofelia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2004, 08:22   #3
Seniormedlem

Tito sin avatar

Sted: Oslo
Meldinger: 2,941
Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.Tito har mye å være stolt av.

Nå er det ikke vanlig jobb min mann har. Han driver også med doktoravhandling. Grunnen til at han ikke kan ta henne i dag, er at han skal holde en forelesning på tirsdag. Han trenger hele denne dagen på å forberede den (har ikke fått gjort noe sist uke/helgen pga visninger og datakræsj).

Nesten hver gang hun har vært syk, har det vært viktige frister han har vært nødt til å holde. Hva kan jeg gjøre? Da jeg bare være hjemme med henne. Han kan være hjemme i morgen etter forelesningen, og resten av uken. Men jeg begynner virkelig å slite med de dagene...
Tito er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2004, 08:45   #4
Supermedlem

cath sin avatar

Sted: jessheim
Meldinger: 977
MP Rating: 100% (1)
cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.cath har mye å være stolt av.

Jeg har lest i en brosjyre fra trygdekontoret ang sykt barn. Der sto det følgende; hvis barnet er syk mer en 3 dager sammenhengende,har man krav på sykemelding.
Om det er du eller mannen som må/ er hjemmet når barnet er syk,er vel egentlig opp til hver enkelt. Det er ikke alltid det klaffer som man ønsker!
God bedring

( Trampe på sm )
cath er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2004, 09:03   #5
Anepane
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg kjenner ikke reglene så godt, så takk for svar til dere andre og.
Men er hun syk utover de 10 dagene skal du ihvertfall ikke ha permisjon uten lønn, men gå til lege og få sykemelding så kan du fortsatt være hjemme.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2004, 10:11   #6
Supermedlem

Maja sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 527
Maja er en ukjent størrelse akkurat nå.Maja er en ukjent størrelse akkurat nå.Maja er en ukjent størrelse akkurat nå.

Hvis barnet er sykt mer enn 3 dager, kan man gå til lege og få legeattest på at barnet er sykt. Dette leveres til din arbeidsgiver. Det er altså ikke DU som blir sykemeldt. Dvs at slik er egentlig reglene, men jeg vet at enkelte leger sykemelder mor eller far i slike situasjoner.
Gammel 26-04-2004, 14:10   #7
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2003
Sted: i fjæra
Meldinger: 1,370
-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.-ea- har en strålende fremtid.

.....

Sist endret av -ea-; 08-03-2005 kl 12:52.
-ea- er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2004, 15:24   #8
Supermedlem

Maja sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 527
Maja er en ukjent størrelse akkurat nå.Maja er en ukjent størrelse akkurat nå.Maja er en ukjent størrelse akkurat nå.

Sitat:
Opprinnelig postet av -ea-
Får man slik legeattest må dagene likevel gå av "kvota" for syke barn.
Det stemmer.
Gammel 26-04-2004, 15:49   #9
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,697
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Her står det svart på hvitt at de 10 dagene gjelder per kalenderår!
Gammel 26-04-2004, 20:03   #10
VIP-Medlem

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Trondheim
Meldinger: 6,413
Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.Teofelia har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av m^3
Her står det svart på hvitt at de 10 dagene gjelder per kalenderår!
Takk for oppklaring.

Teofelia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:54.