Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-06-2009, 15:13   #1
Moderator

Isse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 3,004
MP Rating: 100% (1)
Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.
Søke om dyrehold i borettslag

Vi søkte for 2-3 dager siden om å få ha katt her i borettslaget vi bor i.
Søskenbarnet mitt har fått kattunger de må avlive hvis de ikke blit kvitt dem snart, så jeg lurer på hvor lenge jeg kan forvente å måtte vente før søknaden blir svart på?

Bolig området er eneboliger i rekke og ligger i et tettbebygd boligstrøk der det er mange som har katt, og vi ser ofte katter i hagen vår og i området rundt, så slik jeg tenker så spiller det vel ingen rolle om det er oss eller naboen som har katt, for katter beveger seg jo fritt på området her.

Lillebrøster er ventet 2.oktober
Isse er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-06-2009, 23:23   #2
Juniormedlem

Flubby sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Tromsø
Meldinger: 39
MP Rating: 0% (0)
Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.Flubby er fantastisk mot andre.
Sv: Søke om dyrehold i borettslag

Så lenge katten holdes som innekatt, så trenger dere ikke tillatelse for dyreholdet. Hvis den skal gå ute, så kan den anses som å være til ulempe for øvrige beboere, og søknaden kan avslås. Hvor lang tid styret i et borettslag bruker på å behandle en slik sak, er vel ganske varierende. Ta kontakt med styreleder, h*n vil nok kunne svare bedre på spørsmålet enn noen her inne vil kunne gjøre

Husleieloven (Norsk lovdata)

§ 5-2.
Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.
Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Flubby er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-06-2009, 00:42   #3
VIP-Medlem

Suzie Q sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 5,100
Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.

Hva står i borettslagets husordensregler? Der skal det gå frem regler for dyrehold hvis dere har egne regler for det. Det er endel forskjellige regler ute og går i ulike lag, og selv om det finnes flere utekatter i området så kan styret avslå søknaden med hjemmel i husordensreglene.

Innekatt er det ingen som kan nekte dere, da det er opp til den enkelte beboer. Noen styrer kan påstå at ikke det er lov heller, men der har selv høyesterett vedtatt at det er lov (Emmeline-saken).

Så katt kan dere ha - det kan ingen nekte dere, men mulig den må være inne Har dere greit med plass så vil en kattunge tilpasse seg det livet helt perfekt Dere kan også forsøke å venne katten til å ha på bånd, hvis dere ønsker det. Noen liker det - andre ikke. Skal dere ha innekatt vil jeg absolutt anbefale dere å ha to - da får de god selskap i hverandre

Når det gjelder behandlingstid så er det ulikt fra styre til styre. Noen velger å ta det opp på neste styremøte, mens andre kan ha en som tar seg av slike saker fortløpende og gir deg et vedtak (og det godkjennes formelt på neste styremøte). Styreleder vil kunne svare deg på hvordan praksisen er i laget deres. Men det skal ikke være noen overraskelse utfallet av dette, hvis dere har klare regler for husdyrhold. Så har du husordensreglene for hånden eller evt på nett, så finner du raskt ut. Det skal dessverre ikke ha noe å si at kattene blir avvlivet. Slikt kan ikke et styre ta hensyn til. Det burde ditt søskenbarn ha tenkt på når h*n fikk seg katt, og kattunger var uaktuelt. Det pleier ikke være vanskelig å gi bort kattunger, og anbefaler han/henne å annonsere i avisen eller evt ta kontakt med Dyrebeskyttelsen. Her bør h*n ordne opp, i tillegg til å sterilisere katten sin Så nå har jeg fått sagt det også

Lykke til som katteeiere Kunne aldri tenkt meg å leve uten mine inneguttepuser

Sist endret av Suzie Q; 07-06-2009 kl 00:44.
Suzie Q er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-06-2009, 14:25   #4
Moderator

Isse sin avatar

Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.Isse har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg nevnte ikke det ang avlivingen i søknaden altså. Det var en helt enkel søknad der vi søkte uten å egentlig begrunne det med noe. For det er ingen spesiell grunn til det annet enn at vi har lyst på en liten kattepus

Det som står i reglene som jeg har lest er bare at det skal søkes styret før anskaffelse av dyr. Og antall dyr var det vel også. Vi har nettopp flyttet inn så alt står i esker, men vi tok over i februar, så vi har lest igjennom reglene for borettslaget.

Jeg får bare smøre meg med tålmodighet..Søskenbarnet mitt er her i byen idag, så jeg tenkte kanskje at om at svaret skulle komme kjapt så kunne de hatt den med. Den skal steriliseres nå ja, katten deres

Isse er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-06-2009, 18:43   #5
Seniormedlem

Medlem siden: Jan 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,903
Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.Dimples har en strålende fremtid.

Søknaden behandles på et styremøte i borettslaget, og når de har det er veldig forskjellig. Noen har en gang i måneden, noen 2 ganger i mnd, mens andre har kun når de har saker de skal ta opp. Hvis du ønsker et raskt svar så kan du jo ta kontakt med styreleder og spørre når de skal ha neste møte? Hvis det er lenge til så kan du jo spørre pent om de har mulighet til å se på søknaden din utenom et møte?
Gammel 07-06-2009, 20:11   #6
Moderator

Isse sin avatar

Jeg får ta kontakt med styreformann i uka. Tenkte det ble litt dumt å ringe i helga liksom, han har vel annet å gjøre
Kan se imorgen om jeg får sjanså ringe da.

Gammel 07-06-2009, 22:46   #7
VIP-Medlem

Suzie Q sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 5,100
Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.Suzie Q har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, hadde defintivt ringt ja, bare for å høre hvor lang tid dere må belage dere på, og da får du også en følelse hvor landet ligger Og du skal ikke tenke på at du forstyrrer styreleder Styreleder er der for beboerne, og får honorar for sitt arbeide. Noen har fast telefontid, noen er der kontinuerlig for beboerne. Kommer gjerne an på hvor stort borettslag det er også Godt å høre at mammapusen skal steriliseres, og godt at dere åpner for familieforøkelse for en liten krabat på 4 poter
Suzie Q er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:21.