Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-08-2008, 19:30   #1
Supermedlem

Regnbuestjernen sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: Sørlandet...
Meldinger: 1,076
MP Rating: 100% (1)
Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.
Sykemeldt i privat sektor, useriøst arbeidsgiver?

Jeg har en mann, som har fått jobb i privat barnehage, fra 4.august 2008.
Han ble imidlertid spurt om å starte å jobbe allerede 20.mai 08, noe han gjorde. Han jobbet frem ut mai, samt 2-3 uker i juni mnd.

Han startet etter ferien igjen den 4 august, med arbeidsavtalte fra denne dato.

Den 16.august ble han imidlertid sykemeldt, pga kikhoste.
Og har lagt skikkelig syk i 2 uker nå.

I dag fikk han beskjed på msn fra arbeidsgiver.
Jeg qouter:
Sitat:
Men du; bare så du er informert; Siden du ikke har vært ansatt her i 4 uker, så har du ingen rettighet hos meg til sykepenger, jeg sender derfor kravet om sykepenger videre til Trygdekontoret, du får lønn for de dagene du har vært på jobb fra meg..
Jeg skrev så at han startet arbeidsforholdet hos henne den 20.mai, og at jeg trodde kanskje at det hadde en innvirkning på denne biten...
Til svar fikk jeg:

Sitat:
Hei igjen, jeg har vært i kontakt med både Nav og PBL, ang dette. Så jeg stoler på at den info jeg har fått derfra er korrekt.
Da det ikke var et fast ansettelsesforhold fra 20.mai, men fast ansettelsesforhold fast fra 4. august er det det de går ut fra. Viser til tariffavtrale ang dette, der det står at det skal være et fast, forpliktende arbeidsforhold, med en på forhånd avtalt arbeidstid. Fra mai var arbeidsforholdet ikke på forhånd fast avtalt dager og arbeidstid
Jeg har liggende alt av papirer fra barnehagen, lapper med fast avtalt arbeidstid hele mai, osv.

Arbeidsgivers sykepengeperiode går vel ikke kun inn under kun fast ansettelse?
Det er vel fra første dag arbeidstaker er på jobb?
Selv om det er i privat sektor?

Eller tar jeg skrekkelig feil.

Kjempeflott om noen tar seg bryet til å svare her.

Regnbuestjernen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-08-2008, 19:37   #2
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,188
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Sykemeldt i privat sektor, useriøst arbeidsgiver?

Du skal ha vært ansatt/ha jobbet i en bedrift i 4 uker for å kunne få sykepenger derfra. Har du imidlertid opparbeidet rettigheter fra før av hos annen arbeidsgiver, kan krav fremsettes direkte til NAV.

Din mann begynte å jobbe for over 4 uker siden, så dermed er den saken grei. Hvordan ferien spiller inn her, er jeg faktisk ikke helt sikker på siden den er i løpet av disse 4 ukene. Om den spiller inn på denne perioden, er jeg desverre ikke sikker på. Det jeg imidlertid er sikker på, er at han må stå på sitt vedr at han ikke begynte 4. august.
Gammel 28-08-2008, 20:38   #3
Supermedlem

Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.Regnbuestjernen har en strålende fremtid.

Skal ferien ha noe å si?
Barnehagen var stengt da, så det var jo mer eller mindre lovpålagt ferie?

Regnbuestjernen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-08-2008, 20:39   #4
Supermedlem

Hvordan skal vi evnt gripe fatt i dette?

Gammel 28-08-2008, 21:24   #5
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,188
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Ring NAV og sjekk. Det kan hende barnehagen ikke har oppgitt at han faktisk begynte å jobbe før ferien. Deretter kan evt fagforeningen være stedet, evt arbeidstilsynet om han ikke er organisert eller det ikke fører noe sted hen med NAV el.

Nei, det med ferien er jeg ikke helt sikker på siden disse første fire ukene er noe spesielle i den sammenheng.

Uansett, regner du tilbake til 20 mai og trekker fra ferien er han allikevel innenfor de fire ukene. Saken er vel snarere at arbeidsgiver ikke lar dette telle i beregningen...

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:21.