Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-09-2008, 13:15   #1
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 935
MP Rating: 0% (0)
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.
Sykemeldt+utenlandsreise(blei litt langt)

Jeg står midt oppe i dette nå. Vi bestilte en tur til tenerife for mange måneder siden. Jeg har jobbet meg opp fridager gjennom sommeren+at jeg iløpet av denne uka har to av mine vanlige fridager. Jeg skal dermed kun ta ut en feriedag, evt avspasering. Men for to uker siden ble jeg sykemeldt pga ryggen min, som gjør det umulig å gjennomføre mine arbeidsoppgaver på jobben min i en barnehage, med barn med spesielle behov. Mye løft som ikke er til å unngå på denne avdelingen.
Tror nok ikke jeg blir friskemeldt neste uke heller og turen skal skje fredag om en uke. Hva tror dere om dette? Må jeg avlyse den eller er det mulighet for at jeg tar ut fridagene mine og ikke får sykemelding? Men for å si det slik, det er jo ikke sikkert jeg kan gå tilbake til jobb etter turen heller og da er det kanskje rart å ikke ha hatt sykemelding den uka jeg var bort. Hvis dere skjønner. Eller er det mulig å avtale med nav slik at man får gjennomføre turen og samtidig motta sykepengen? (er ikke avhengig av disse pengene, men vil bare finne ut av loven slik at jeg ikke gjør noe galt.) Noen kommer sikkert til å synes det er rart at jeg kan være for syk til å på jobb, men frisk nok til å reise på ferie. Men hvis noen greier å sette seg inn i min arbeidssituasjon med mange løft og bøyinger som ikke lar seg gjøre med skiveutglidning, og samtidig ser at en tur til syden ikke vil by på slike anstrengelser og heller ikke trenger å være negativ for ryggen sin del. Så håper jeg dere kan svare meg på hva dere tror om dette.
Det er kiropraktoren min som har sykemeldt meg.
Gammel 04-09-2008, 14:02   #2
Medlem

tigergutt sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Sandnes
Meldinger: 278
tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.tigergutt er et navn alle kjenner.
Sv: Sykemeldt+utenlandsreise(blei litt langt)

Ring nav og spør, men så lenge du tar ut ferie når du reiser tror jeg det er greit. Jeg var borti noe liknende under sist graviditet. Da var jeg 40% sykemeldt, men jeg tok ut ferie den uka vi reiste. Da var det iorden.
Gammel 04-09-2008, 14:16   #3
Supermedlem

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 1,477
Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.Vibs har en strålende fremtid.

Jeg har vært helt eller delvis sykmeldt gjennom hele svangerskapet men har vært på to ferier, lange turer og langt avgårde (Thailand og USA). Jeg fikk legen til å avslutte sykmeldingene dagen før reise, og starte dem igjen med en gang jeg kom hjem. Ingen som reagerte på det, særlig siden jeg visste jeg ville bli bedre av å komme bort. Tror kanskje dette er en enklere løsning enn å reise bort i sykmeldingsperiode, da tror jeg man må ha en bekreftelse fra lege på at turen ikke vil gjøre deg dårligere.
Gammel 04-09-2008, 14:36   #4
Medlem

Melita sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 82
Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.Melita har en strålende fremtid.

Legen kan i spesielle tilfeller la deg reise utenlands selv om du er sykemeldt. Kjenner i alle fall to som har fått lov til det og samtidig fått sykepenger, men de var sykemeldt for stressutbrendthet, så det blir kanskje noe annet

Men det skade jo ikke å høre med legen din, han/hun er sikkert borte i problemstillingen innimellom.
Gammel 04-09-2008, 16:06   #5
Veteranmedlem

Emmami sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Bergen, vel
Meldinger: 4,307
Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.

Du må få legen din til å søke om sykemelding under utenlandsopphold. F.eks er det en god begrunnelse at varme og mye bading er godt for ryggen din. Jeg har fått dette to ganger (med ryggproblemer), også til strøk som ikke nødvendigvis er sååå bra for ryggen. Men et sydenopphold høres jo faktisk veldig gunstig ut!

Lykke til!
Gammel 04-09-2008, 19:03   #6
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,188
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Enten må du friskmeldes til ferien din, ellers må legen din lage et skriv hvor det anbefales en utenlandsreise for deg når du fortsatt er sykemeldt.
Gammel 04-09-2008, 20:00   #7
Veteranmedlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 4,646
MP Rating: 100% (2)
muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.

Fastlegen (eller muligens den som har sykemeldt deg nå som andre enn fastlegen har lov til dette) fyller ut et enkelt skjema som du leverer til NAV. Det går på at du ikke vil bli værre av reisen. Så får man et vedtak på at man får reise utenlands og jeg mener det står om man får sykepenger i perioden også.
Dette tar litt tid å få gjort da.
Gammel 08-09-2008, 08:42   #8
Supermedlem

Emblis sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Trøndelag
Meldinger: 1,059
Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.Emblis har en strålende fremtid.

Så lenge legen din sier at dette ikke er til hinder for din rehabilitering og du forteller at ferien er bestilt lenge før du ble sykemeldt er det ikke noe problem å få innvilget en slik søknad hos NAV. Men husk å søk! Legen kan bare skrive en liten merknad om ferieturen på sykemeldingsattesten din som beskjed til NAV.
God tur!!!

og her.

Emblis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-09-2008, 14:48   #9
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 935
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.

Tusen takk for alle svar. snakket med NAV i dag og de sa det gikk helt greit å friskemelde meg i den uka for så å gå på aktiv sykemelding uka etter at jeg kommer hjem. Jeg måtte være friskemeldt i to uker før evt arbeidsgiver måtte betale nye 16 dager. Og jeg skal bare være borte en uke så da var det enklere og friskemelde meg for så å skrive sykemelding uken etter. Var jo opptatt av at ferie uka mi ikke skulle påvirke at arbeidsgiver ,måtte vente nye 16 dager for ¨få dekt min sykemelding. hvis dere skjønner. Så nå reiser jeg til syden på fredag, godt skal det være for nå har jeg brukt over 3000 kroner på 2,5 uke på kiropraktor. uff og uff.
Gammel 29-09-2008, 11:13   #10
Supermedlem

annka sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: nordnorge
Meldinger: 1,321
MP Rating: 100% (2)
annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå er du sikkert reist..men det er jo enkelt og skrive noen ord på et ark til nav og legge ved bekreftelse fra kiropraktor/lege slik at du får betalt i ferien din...Jeg reiste også til syden, bekkenløsningsplagene ble ikke verre, jeg fikk lov av nav...
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:55.