Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-05-2009, 13:25   #1
Supermedlem

Tufso86 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Utenfor Bergen.
Meldinger: 551
MP Rating: 0% (0)
Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.
Sykepenger av sykepenger...hjelp?

Hjelp meg litt her dere kloke damer!!

Har man rett på sykepenger av sykepenger?

Saken er at jeg ble sykemeldt i svangerskapet på grunn av bekkenløsning. 100% sykemeldt fra 26 september, frem til permisjon 10. januar. Hadde bare en 13,5% stilling, men frem til sykemelding jobbet jeg ekstravakter for å tjene opp til foreldrepenger og permisjon til far. Jeg var sykemeldt noen ganger iløpet av sommeren på grunn av kvalme/migreneanfall som kom sammen med svangerskapet.

Når kommunen har regnet ut gjennomsnittet for hva jeg skal ha i foreldrepenger, har de ikke tatt med de dagene jeg var sykemeldt, som jeg fikk sykepenger for. Jeg har hele tiden reagert på at jeg har fått for lite i forhold til hva jeg og mannen regnet med jeg skulle få. Har holdt på med denne saken helt siden november, og idag sa lønns-kontoret at nå hadde de regnet ut på nytt, og tatt med i beregningen de dagene jeg hadde fått sykepenger for. Da stemmer det plutselig med meg og mannens regnestykke, altså jeg har fått for lite helt siden jeg ble sykemeldt...
MEN - så sier lønnsdama at hun er usikker på om det er riktig å ta de dagene med i beregningen og at nav må avgjøre det Så etter den oppturen sitter jeg her igjen, og vet ikke hva jeg har rett på...

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg frykter at jeg ikke har rett på det, men syns det høres utrolig rart ut!! Man har jo rett på foreldrepenger av sykepenger....HJELP!
Gammel 20-05-2009, 14:35   #2
Supermedlem

Tufso86 sin avatar

Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.Tufso86 har en strålende fremtid.
Sv: Sykepenger av sykepenger...hjelp?

Ingen??!
Gammel 20-05-2009, 15:12   #3
Medlem

eplekjekk sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 443
eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.

Du mener foreldrepenger av sykepenger ikke sant? For ja, man har rett på foreldrepenger av sykepenger. Skal se om jeg finner en link.
Gammel 20-05-2009, 15:15   #4
Medlem

eplekjekk sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 443
eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.eplekjekk har en strålende fremtid.

Her står det:

NAV - Foreldrepenger ved fødsel
Gammel 20-05-2009, 15:19   #5
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 20,463
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Du har rett på foreldrepenger av sykepenger, ja:

Sitat:
Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt
  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved barns/barnepassers sykdom
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
NAV - Foreldrepenger ved fødsel
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-05-2009, 15:41   #6
Supermedlem

Teeny sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 602
MP Rating: 100% (1)
Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.Teeny har en strålende fremtid.

Jeg ble jo også sykemeldt under svangerskapet, og før jeg gikk ut i permisjon. Nå har jeg 64% fast, og de resterende 36% var vikariat som gikk ut under svangerskapet (som jeg ikke søkte fornyelse på siden jeg da ville være sykemeldt grunnet flerlingesvangerskap). I tillegg hadde jeg jobbet en god del ekstravakter årene i forkant så da de regnet ut foreldrepengegrunnlaget ba jeg dem ta med alt. Sendte inn lønnsslippene for det siste året, og får da følgende utbetalt: Foreldrepenger 80% dekning av 64%-stilling utbetales av arb.giver (kommunen), mens foreldrepenger 80% dekning av resterende (36%-stilling + ekstravakter) utbetales av kommunen. Fikk "kun" sykepenger ut fra grunnlaget til 100% stilling da jeg ikke sendte inn lønnslippene for dette, men på foreldrepengegrunnlaget ba jeg dem inkludere ekstravaktene jeg hadde tatt.

Med andre ord har du rett på det, ja
Gammel 20-05-2009, 21:25   #7
Supermedlem

Tufso86 sin avatar

Nei, jeg mener ikke foreldrepenger. Ser at jeg har forklart meg litt dårlig her oppe, for det er et eneste rot.

Når lønningsdama skal regne ut hvor mye jeg skulle hatt i sykepenger - skal hun da utelate de ekstravaktene og faste vaktene jeg var syk?
Gammel 21-05-2009, 10:57   #8
Medlem

TanteMø sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: På bygda
Meldinger: 438
TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.TanteMø har mye å være stolt av.

Vis du har tatt på deg ekstravakter,men blir sykmeldt,skal du selvfølgelig ha betalt for de vaktene... Jeg tok på meg ei ekstravakt i påsken,men ble sykmeldt,men jeg har da fått for den dagen likevel.. Du skal ikke tape penger på at du blir sykmeldt...
Gammel 22-05-2009, 11:23   #9
Supermedlem

Tufso86 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av TanteMø Vis post
Vis du har tatt på deg ekstravakter,men blir sykmeldt,skal du selvfølgelig ha betalt for de vaktene... Jeg tok på meg ei ekstravakt i påsken,men ble sykmeldt,men jeg har da fått for den dagen likevel.. Du skal ikke tape penger på at du blir sykmeldt...
Tusen takk, det var det jeg trodde
Da står jeg på mitt hvis nav begynner å tulle. Synes av og til de er noen sleipinger!

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:35.