Man kan få attføring hvis "du på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket"
Om du må være sykemeldt lenge, det vet jeg ikke. Jeg var sykemeldt i ett år og så noen måneder på rehabilitering før jeg kom over på attføring.
Det kan nok være lurt å lytte til kroppen nå, FØR ryggen blir helt ødelagt. I og med at legen din mener at ryggen ikke vil bli bedre kan du ha gode sjangser for attføring, men det avhenger litt av hva slags kvalifikasjoner du har fra før. Dersom du på egenhånd, med den erfaring, utdanning og kvalifikasjoner du har nå, kan skaffe deg en jobb hvor ryggen ikke blir belasta er sjangsene for attføring liten. Dersom du som meg, sitter med arbeidserfaring kun fra et yrke du pga helsa ikke lenger kan utføre er odsene bedre.
Attføringstiltak kan være mange ting, bla omskolering. NAV dekker maks tre år utdanning, og det er en øvre grense for skolepenger som jeg ikke husker i farta. Attføringsstønaden er vell 80% av inntekt, men du kan få tilskudd til reise, barnepass osv.
Må jo også legge til at dersom du har planer om å bli gravid, så får du ikke foreldrepenger og kan måtte gå tilbake på tiltak seks uker etter fødsel for ikke å miste stønaden. (pappa'n vil ha rett til foreldrepenger på selvstendig grunnlag når du er på tiltak hvis han har hatt inntekt i seks av ti siste måneder)
Her kan du lese om attføring.