Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-09-2008, 22:46   #1
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 935
MP Rating: 0% (0)
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.
Yrkesrettet attføring

Jeg har vært plaget med ryggen de siste 5 årene men har greid meg godt. De siste mnd har vært en pine og jeg har gått sykemeldt 1 mnd nå. Jobber i barnehage hvor det er mye løft, bøying osv noe som gjør ryggen utrolig vondt. Var hos legen i dag som spurte om jeg hadde tenkt skifte av jobb? Jo jeg sa som sant er at jeg har vel tenkt i de baner og tar første del av spesialpedagogikk. Men det er så dyrt så jeg må ut med nesten 30 tusen før jeg er ferdig så jeg vet rett og slett ikke over hvor lang tid jeg må ta det over for at jeg skal ha råd til det. Er moduler der du betaler for hver modul. Så var det noen som nevnte til meg yrkesrettet attføring, er det noen som har kjennskap til det? Hvor mye må man være plaget før man får det? Er det krav til evt lengde på sykemelding før man får det? Må man ha en diagnose?
Min diagnose er jo lumbago som mange mange andre har, med mulig bekkenleddsydrom. Men jeg er arvelig belastet og legen trodde aldri ryggen min ville bli helt bra, og dermed bare gjøre til at jeg ville få oppturer og nedturer i jobben som kanskje ville gjøre det vanskelig å gjennomføre en god jobb på avdelingen. Hva tror dere?
Hva ville dere gjort, jobbet så lenge ryggen holder og håpe på det beste eller ta tegnene og gjøre endringer som jeg her antyder slik at jeg kanskje kan holde ut lenger i en annen jobb som er relatert til det jeg er utdannet som.
Ideer og tanker mottaes med takk.
Gammel 22-09-2008, 23:30   #2
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 766
LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Yrkesrettet attføring

Man kan få attføring hvis "du på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket"

Om du må være sykemeldt lenge, det vet jeg ikke. Jeg var sykemeldt i ett år og så noen måneder på rehabilitering før jeg kom over på attføring.

Det kan nok være lurt å lytte til kroppen nå, FØR ryggen blir helt ødelagt. I og med at legen din mener at ryggen ikke vil bli bedre kan du ha gode sjangser for attføring, men det avhenger litt av hva slags kvalifikasjoner du har fra før. Dersom du på egenhånd, med den erfaring, utdanning og kvalifikasjoner du har nå, kan skaffe deg en jobb hvor ryggen ikke blir belasta er sjangsene for attføring liten. Dersom du som meg, sitter med arbeidserfaring kun fra et yrke du pga helsa ikke lenger kan utføre er odsene bedre.

Attføringstiltak kan være mange ting, bla omskolering. NAV dekker maks tre år utdanning, og det er en øvre grense for skolepenger som jeg ikke husker i farta. Attføringsstønaden er vell 80% av inntekt, men du kan få tilskudd til reise, barnepass osv.

Må jo også legge til at dersom du har planer om å bli gravid, så får du ikke foreldrepenger og kan måtte gå tilbake på tiltak seks uker etter fødsel for ikke å miste stønaden. (pappa'n vil ha rett til foreldrepenger på selvstendig grunnlag når du er på tiltak hvis han har hatt inntekt i seks av ti siste måneder)

Her kan du lese om attføring.

Sist endret av LynxLynx; 22-09-2008 kl 23:32.
LynxLynx er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-09-2008, 07:23   #3
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,867
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg var student da jeg innvilget yrkesrettet attføring, og før studiene var jeg hjemme med poden i to år. Så man trenger altså ikke være sykemeldt først. Jeg fikk altså godkjent studiet mitt som attføringstiltak.

Det som teller er hvorvidt du "på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket".

I din situasjon ville jeg absolutt vurdert attføring, og jeg ville begynt før ryggen sier helt stopp. Det er noen måneders behandlingstid hos NAV, så ting tar tid. Først må man få levert attføringssøknad og legeerklæring, og om/når NAV godkjenner kravet så skal handlingsplan utarbeides og godkjennes. Det var et ganske slitsomt og krevende løp å komme i mål med. Hadde jeg visst på forhånd hvor slitsomt det kom til å bli, så hadde jeg aldri orket å begynne.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-09-2008, 08:48   #4
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.

Jeg er utdannet førskolelærer, så mitt arbeidsfellt iallfall her i kommunen er jo begrenset til barnehage så lenge jeg ikke har fullført videreutdanning innen ett eller annet. Tanken min er å fullføre spesialpedagogikk utdanningen slik at jeg kan jobbe i skole eller barnehage, men da ikke på avdeling. Evt i barnevernet her i kommunen eller andre instanser som det kvalifiserer til.
Gammel 09-10-2008, 12:03   #5
Seniormedlem

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 1,541
tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.tyren11 har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av LynxLynx Vis post
Attføringsstønaden er vell 80% av inntekt, men du kan få tilskudd til reise, barnepass osv.Her kan du lese om attføring.
Attføringspengene utgjør 66% av pensjonsgivende inntekt det siste kalenderåret (eller av gjennomsnittlig inntekt de tre siste kalenderår) før søknad.
tyren11 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 12:57   #6
Veteranmedlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 4,646
MP Rating: 100% (2)
muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.

Dersom man er kommunalt ansatt er man vel alltid forsikret i KLP også, da får man en viss stønad derfra (jeg får ca. 1/3 ekstra derfra i forhold til de 66% fra NAV).
Gammel 09-10-2008, 13:16   #7
Supermedlem

Tullpia sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av muslingen Vis post
Dersom man er kommunalt ansatt er man vel alltid forsikret i KLP også, da får man en viss stønad derfra (jeg får ca. 1/3 ekstra derfra i forhold til de 66% fra NAV).
Men gjelder dette bare hvis skaden/sykdommen er klassifisert som en yrkesskade? Eller kan man også få dette hvis det ikke er sikkert at det er jobben som har påført med skaden, men kanskje evt bekkenløsning fra tidligere svangerskap.
Gammel 09-10-2008, 18:15   #8
Veteranmedlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 4,646
MP Rating: 100% (2)
muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.muslingen har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tullpia Vis post
Men gjelder dette bare hvis skaden/sykdommen er klassifisert som en yrkesskade? Eller kan man også få dette hvis det ikke er sikkert at det er jobben som har påført med skaden, men kanskje evt bekkenløsning fra tidligere svangerskap.
Mine grunner er ikke yrkesskader.
Svar

Stikkord
attføring, yrkesrettet

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:50.