Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Mai
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-04-2008, 19:39   #1
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 536
MP Rating: 0% (0)
Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.
Erfaringer med 3-åringer og søsken??

Vi hadde i utgangspunktet tenkt at vi skulle begynne å prøve på neste bebis etter sommeren engang, men kjenner at jeg har lyst til å jobbe litt først...

Men så har jeg lest/hørt en plass at det ikke er så gunstig å få neste når man har tre åringer i hus. Noen som har erfaringer angående dette??
Gammel 07-04-2008, 21:04   #2
Supermedlem

Sahina sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 1,061
Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.Sahina har en strålende fremtid.
Sv: Erfaringer med 3-åringer og søsken??

Aner ikke med 3 åringer, men 4 åringen vår har vært helt utrolig grei å ha med å gjøre!

Lykkelig er den
som kan glede seg over sine barn.
Thomas Fuller
Sahina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 21:19   #3
Medlem

Miss B sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Utenfor Oslo
Meldinger: 214
Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.Miss B har en strålende fremtid.

Har ikke egen erfaring med 3-åringer og søsken (men spør meg gjerne om to tette), men er tante til to jenter med tre års mellomrom. Der har det vært mye sjalusi og bråk fra dag en. Den eldste hadde til lillesøsteren ble født "regjert" alene som første barnebarn på begge sider av familien. Ble nok litt vel tøft for henne å plutselig måtte dele alle med en baby, og noen måneder etterpå en baby til (sønnen vår). Foreldrene innrømmer glatt at det har vært slitsomt. Nå som jentene er 2 1/2 og 5 1/2 har det faktisk snudd, så nå er det lillesøsteren som er sjalu. Men igjen, foreldrene legger ikke skjul på at hun har vært et krevende barn fra begynnelsen av. Svigerinnen min sa til og med til meg at hadde hun visst hvordan det skulle bli med den yngste så hadde den eldste vært enebarn. Høres jo fryktelig ut dette da, men de er jo tross alt to kjempesøte jenter selv om det er mye bråk og krangling mellom dem. Kanskje spiller det inn at det er to jenter også? Jeg vet ikke..

Forøvrig så tenker jeg som deg, hvis alt går etter planen blir det ny baby her når prinsessa er rundt 3 år. Så jeg er ikke spesielt skremt av niesene mine i alle fall. Har en venninne som snart får nummer to, der blir det ca. 3 års mellomrom. Skal følge nøye med på hvordan det går..
Stolt mamma til nyttårsgutten født 01.01.06 kl. 01:15
& turboprinsessa født 10.05.07
og dåp 07.07.07
Miss B er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 21:23   #4
Supermedlem

chris sin avatar

Meldinger: 856
chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.chris har en strålende fremtid.

Min storebror og jeg har ca 3 års mellomrom i alder. Vi har vært gode venner gjennom oppveksten og hatt lite krangling. I ungdomen var vi ikke så mye sammen på fritiden, men det er vel ganske normalt. I voksen alder har vi ett veldig nært og godt forhold.
Gammel 07-04-2008, 22:31   #5
Supermedlem

mymlen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: Moelv
Meldinger: 1,368
mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.mymlen har et ubeskrivelig bra rykte.

Her har vi en tre-åring som er verdens beste storebror!! Finnes ikke sjalu, overhører gråt, og skryter av lillesøsteren sin overalt han kommer.

Eneste problemet som kan være er at han har blitt ekstremt pappa-gutt, så pappa'n får ikke mye tid med lillesøster så lenge storebror er våken, men det holder på å gå seg til nå.

Må bare fortelle om her forleden natt, hvor storebror hadde kommet over i vår seng i løpet av natten, og mens jeg sitter og ammer lillesøster setter han seg brått opp i sengen, snur seg mot oss, sier "fiiine lillesøster", legger seg ned igjen, og sovner på flekken
Mymlen
Snusmumrikken født mai 1990, Sniff født november 2004 og LilleMy født 3. februar 2008

Husk i disse trange tider, bruk på papiret på begge sider.
Tenk også på din venn, og heng papiret opp igjen
mymlen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-04-2008, 08:58   #6
Supermedlem

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 536
Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.Merete80 har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av mymlen Vis post

Må bare fortelle om her forleden natt, hvor storebror hadde kommet over i vår seng i løpet av natten, og mens jeg sitter og ammer lillesøster setter han seg brått opp i sengen, snur seg mot oss, sier "fiiine lillesøster", legger seg ned igjen, og sovner på flekken
Så søtt
Gammel 08-04-2008, 09:41   #7
Medlem

May Lise sin avatar

Sted: Vestlandet
Meldinger: 347
May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.May Lise har mye å være stolt av.

Her har vi tre år mellom nr 2 og 3, og det har gått kjempe fint. De viser en slik glede i forhold til hverandre at jeg blir helt rørt over å observere dem. Dette gjelder alle tre. De førte dagene hadde vi: "Det er vogna mi, stellebordet mitt, senga mi" etc... De er ennå så små når de er 3, at de husker disse tingene som sine. Men, etter et par dager var det over. Gjelder om å vinkle det litt positivt: "Ja, det er dine ting, men nå er du blitt så stor, og minsten er så glad for å få låne dette av deg". Vår fordel var at storesøster her var 4,5 da minsten ble født, og de største har hele tiden hatt selskap i hverandre. Det var verre å få nr 2 syns jeg enn nr 3, da første jenta da var vant til full oppmerksomhet, som nå ikke lot seg gjøre. Men, det er jo en del av det å få søsken, og nyttig lærdom, selv om det kan være tøfft for dem i begynnelsen.

Lykke til. Å få søsken er litt vanskelig uansett hvilken alder man får dem i. Barn er også så forskjellige, så hvis dere er klar for nr 2 så sett i gang.. Det viktige er uansett at de andre søskenene i minst mulig grad uansett alder føler seg tilsidesatt. Jeg f.eks hadde ikke tenkt over at de største hos oss av og til kom i vår seng på natta. Når minsten først var født var det for sent å gjøre noe med det følte jeg. Jeg ville ikke at jentene skulle føle seg tilsidesatt, eller bli "sure" på minsten. Det gjelder om å forberede seg litt tror jeg.

Klem ML

Sist endret av May Lise; 08-04-2008 kl 09:45.
May Lise er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-04-2008, 10:20   #8
Supermedlem

Malma sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Spydeberg
Meldinger: 884
Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.Malma har en strålende fremtid.

2 år og 2,5 mnd mellom våre to. Gikk greit i starten, storesøster var veldig stolt over veslesøstra si. Hadde en lang periode med mykje trassing fra 3-åringen, men ho har ikkje vore slem mot veslesøster. Var vel berre vanlig 3-års trass, men kanskje litt forsterka av forandringane ved å ha ei lita til i huset, blir jo litt grining og litt slitnare foreldre osv. Det merkast nok.
No for tida leiker dei veldig bra sammen. Begge viser stor glede for kvarandre. Kjempekoselig å sjå! Selvfølgelig tider der dei begge vil ha den voksnes oppmerksomhet aleine, men stort sett går det veldig greit. Trur dei kjem til å ha mykje glede av kvarandre framover!
Men kan også nevne at eg alltid har sett for meg 3 barn, men no føler eg kanskje at det holder med to.. Går litt i ett altså... Eller er kanskje såvidt begynt å tenke at det kanskje kunne passa med en/ei til om ca 3 år? Vi får sjå det litt an

Malma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-04-2008, 20:53   #9
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Vi har noen venner som har to barn 2 år og 9 mnd mellom. Det funker veldig bra! Slipper to bleiebarn (stort sett), og eldstemann trenger ikke så mye bæring/påpass hele tida. Vi har av samme grunn blitt anbefalt samme aldersforskjell mtp mitt bekken.

Ellers har jeg lest at det statistisk sett er aller færrest komplikasjoner for mor og barn når det går 18 mnd (hverken mer eller mindre) før man blir gravid igjen - kanskje mors kropp da har fått akkurat passe pause?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-04-2008, 21:30   #10
Supermedlem

Tuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 1,202
Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.Tuppa har en strålende fremtid.

Her er det ca 2 år og 9 mnd mellom guttene, det har gått veldig bra, storebror er så opptatt av å passe på lillebroren sin at vi må be ham roe ned litt, forklare at mamma & pappa passer på de! (passer lillebror for små ting, passer på at grinda er lukket og at han ikke faller ut av vår seng)
Har ikke vært sjalusi i det hele tatt, men nå har storebror fått konkurranse om traktorene sine, så det hender jr får en dytt i kampens hete ja.

Ser ikke noe problem med å ha 3 år imellom, men det er jo forskjell på barna også da!
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:31.