|
 |
|
29-08-2008, 10:29
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,895
|
BLW (baby-led weaning) tråden
|
|
Her har vi vår helt egen tråd for de som vil se litt mer på "babystyrt mat-tilvenning" hvor vi kan oppdatere med informasjon etter hva vi finner (mye flinke søke-damer her inne  ) og ha litt middagstips osv. -ikke minst erfaringer vi gjør oss selv. (som at broccoli kommer inni alle små kriker og kroker, hvor du minst venter det)
Signs that indicate baby is developmentally ready for solids include:
noen tegn på at barnet er utviklingsmessig klart for å begynne å prøve seg på mat:- Baby can sit up well without support. Barnet kan sitte godt uten støtte
- Baby has lost the tongue-thrust reflex and does not automatically push solids out of his mouth with his tongue. Barnet har mistet refleksen i tungen som skyver maten ut av munnen automatisk
- Baby is ready and willing to chew. Barnet er klar til og vil tygge
- Baby is developing a “pincer” grasp, where he picks up food or other objects between thumb and forefinger. Using the fingers and scraping the food into the palm of the hand (palmar grasp) does not substitute for pincer grasp development. Barnet er i ferd med å utvikle "pinsettgrep" hvor de plukker opp mat eller andre ting mellom tommel og pekefinger. Det å bruke fingrene for å samle mat i håndflaten erstatter ikke utviklingen av pinsett-grepet
- Baby is eager to participate in mealtime and may try to grab food and put it in his mouth. Barnet ser ut til å ønske å delta i måltidene, og prøver kanskje å ta mat og putte den i munnen
Om barnet ikke oppfyller alle kriteriene for å starte med maten kan det likevel delta i måltidene, her er noen tips fra kellymom.com: - La barnet sitte sammen med familien til måltidene; i fanget, vippestol eller høystol
- Gi barnet en kopp med vann eller brystmelk. Barnet kan fint underholde seg selv med å lære å drikke av kopp. "skjulabånn" i koppen er nok.
- Tilby barnet å drikke vann fra din egen kopp eller via sugerør. -selv om barnet ikke har lært seg å bruke sugerør kan du putte røret i vann, blokkere toppen og slippe vannet inn i munnen til barnet ved å slippe fra toppen når sugerøret er i barnets munn. (egen erfaring: forsiktig med mengden, kan fort bli litt mye for en liten munn...)
- Tilby barnet skjeer, kopper, boller og andre trygge spiseredskaper å leke med mens man spiser. (melanin og plast er bra varer)
- Bi barnet en isbit i en størrelse og fasong som ikke er farlig
- Gi barnet en "mamma-is" (is laget av brystmelk) eller "slush" av frossen MM å spise med en skje. (vet ikke om det kan lages av MME?)
Følgende kilder er brukt
Kellymom
Borstvoeding
Borstvoeding- introduction schedule
Babybanana
Sist endret av lied74; 30-08-2008 kl 15:47.
|
|
|
29-08-2008, 10:32
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Eidsvåg
Meldinger: 1,005
|
Sv: BLW (baby-lead weaning) tråden
|
|
Supert tiltak, Lied! Her skal jeg følge med.
29-08-2008, 10:35
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Her er forsøksmenyen vår - som jeg gjorde helt feil
NB! Metoden passer kun for de som synes det er greit at det blir mye søl og rot på kjøkkenbord, høystol og gulv, og ikke minst på hovedpersonen selv, tanken er å la barna finne ut av maten, og det betyr også spaghettisaus i håret og halve ansiktet
Gulrøtter i stenger
Søtpotet- skive delt i 4
Broccoli-tre- delt i 4
Potet i staver
eple i båter
Agurk, skrelt og delt i 4, tatt ut midten.
Skorpor
jeg har jo sett i etterkant at bitene av mat skal være like store som hånden til babyen, så det å dele opp ting er helt bortkastet. Skrell og gi dem.
|
|
|
29-08-2008, 10:36
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Kii
Supert tiltak, Lied! Her skal jeg følge med.
|
Ikke bare følge med, håper jeg, men også skrive litt og linke litt! (du er en av de flinke søke-damene jeg sikter til  )
|
|
|
29-08-2008, 11:04
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 1,690
|
|
|
så spennende! Dette er eg helt med på!
Vi oppfyller jo ikkje alt ennå, bl.a sitter ikkje sjøl uten støtte.
Men første erfaring var med babykjeks om det teller.
Erfaring: klarer fint å tyggesuge av passe biter og svelge. Men å få liten bit inn i munnen av meg gikk galt, da ble det brekking. Altså - mer kontroll til babyen sjøl, virker som det gjør at de tåler mer biter og klumper?
|
|
|
29-08-2008, 14:45
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Miraluca
Erfaring: klarer fint å tyggesuge av passe biter og svelge. Men å få liten bit inn i munnen av meg gikk galt, da ble det brekking. Altså - mer kontroll til babyen sjøl, virker som det gjør at de tåler mer biter og klumper?
|
-det virker nesten som om de klarer å håndtere det, ja. Minsten fikk pastarør i går, og da gnafset han av en bit som kom som en rekyl på kjøkkenbordet. -selv om mammaen ble ørlitegrann engstelig
Vi ser jo at vi må nok vente litt før vi begynner for fullt, men da har vi jo en glimrende anledning til å lese litt mer, bl. a. det at bitene barna får ikke skal være så små, de kan faktisk være på størrelse med hånden deres. Lettere å holde i for dem, og lettere å gnafse av småbiter som de klarer å bearbeide med gummene.
Leste at de som etterhvert plages med tennene kan få rå gulrøtter, men de får ikke i seg så mye av det, det blir nok mest for kløingens del... (og de må jo være klare for det)
|
|
|
29-08-2008, 15:32
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,582
|
|
|
Hun her virker ikke helt klar enda, har prøvet med både pasta og cheerios men uten den helt store interesse.. Dessuten sitter hun ikke selv enda. Men skal følge med her jeg ja!

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
|
|
|
29-08-2008, 16:48
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Eidsvåg
Meldinger: 1,005
|
|
|
Viser de ikke interesse så er de nok ikke klar, nei.
Vi skal teste når hun runder 6mnds alder tror jeg.
Lied: Du har kokt disse tingene sant? Mener å huske at alt bør være kok så lenge det ikke er grønnsaker/frukt som er moden som agurk, avacado ol. Potet, gulerøtter og brokkoli bør være kokt slik at det smelter lettere i munnen, og samtidig er lettere å fordøye for de små.
29-08-2008, 17:10
|
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Kii
Lied: Du har kokt disse tingene sant? Mener å huske at alt bør være kok så lenge det ikke er grønnsaker/frukt som er moden som agurk, avacado ol. Potet, gulerøtter og brokkoli bør være kokt slik at det smelter lettere i munnen, og samtidig er lettere å fordøye for de små.
|
Jupp, alt har vært kokt i ca 5 minutter, eller litt mer, syns kanskje noe av det var litt vel overkokt, for det brakk i biter, så det er nok lurt å se det litt an på teksturen, ja.
|
|
|
30-08-2008, 14:51
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 495
|
|
|
Tøtta her elsker rå,skrellet gulrot. Hun spiser det ikke, bare gnager på det, så det er nok litt for gommene sin skyld. Men i tillegg synes hun det er godt, hun får et herlig utrykk i ansiktet når hun kjenner smaken
Knallbra tiltak Lied! I dag skal jeg koke en potet og se hva hun mener om det. Synes egentlig den "spise selv"-metoden høres ut som den kan fungere for oss, for hun har en tendens til å miste interessen dersom hun ikke får holde på selv.
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:23.
|