Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Mars




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-07-2009, 22:06   #1
Medlem
 
Kel1 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 263
MP Rating: 0% (0)
Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.
Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Svine influensaen dominerer for tiden overskriftene og gravide pekes ut som en egen risikogruppe. Jeg begynte derfor å lure på hvordan det er med risiko for komplikasjoner ved vanlig influensa når en er gravid. Jeg fant ikke noe om dette på norsk så jeg søkte heller på amerikanske sider og fant dette:


Pregnancy can change a pregnant women's immune system and affect her heart and lungs. These changes can increase the risk for complications from the flu.

Flu shots are generally considered safe at any stage of pregnancy. Almost all women who will be pregnant during flu season (November through March) should receive a flu shot. The only exception is pregnant women who are allergic to eggs. Eggs products are used to make the vaccine.

Flu and Pregnancy - March of Dimes

Dette var det ingen som fortalte meg da jeg var gravid. Heldigvis fikk jeg ikke influensa heller.

Fikk noen av dere tilbud om influensavaksine da dere var gravide?
__________________
Lillegutt kom til verden 26 feb 2009
Kel1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 22:09   #2
Hjelpeadmin
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 13,479
MP Rating: 100% (11)
Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Nope, ikke under noen av mine fem svangerskap.

Heldigvis har jeg kun hatt influensa en gang.
__________________
06.09.01 25.05.03 23.01.06 12.03.09
Stine-mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 22:26   #3
Supermedlem
 
Annba sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Sted: på høyden!
Meldinger: 899
MP Rating: 100% (2)
Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Praksisen i USA og Norge er (heldigvis, slik jeg ser det) veldig forskjellig.
I USA vaksineres det mot så og si alt det finnes vaksiner for har jeg inntrykk av.
__________________
Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
Mine barn får ikke kropp og immunsystem forurenset med vaksine!
Annba er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-07-2009, 22:52   #4
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 17,221
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Jeg klipper inn mitt andre svar som passer veldig bra på også dette temaet.

Markedskreftene styrer USA i stor grad:

Sitat:
... Og i USA har de standard vaksine mot vannkopper også ifølge min venninne over there...

USA er nok mye mer "overbehandlende" enn hva vi er. Det er mange årsaker til dette, en årsak er at politikerne der jevnt over er mye kjøpt og betalt av markedskreftene og får dermed påvirke mer enn hva som er mulig her i Norge. USA benekter bla at sukker har skadelig effekt på helsen og veltet forslaget til WHO om å jobbe med å redusere sukkerinntaket og få større fokus på dette. Sukkerindustrien har kjempemakt over politikerne i USA og dermed styrer store og viktige avgjørelser. Sånn kan det like gjerne også være på vaksinefronten også. Markedskreftene styrer - ikke politikerne så mye som man skulle ønske.

En annen ting er helsevesenet der borte og folks generelle helse. Det er større klasseskiller og dermed en mye større andel mennesker med dårligere helse enn her.

Og så har vi søksmållandet USA da, hvor både det private, offentlige og markedet har en lei tendens til å sikre seg i alle bauger og kanter mot søksmål. Det er helt vanvittig hva en kan saksøkes for der. Jeg har bodd i Houston hos en advokatfamilie, så er det noe jeg kjenner til, er det nettopp dette.

På bakgrunn av bla disse tingene, kan ikke anbefalinger i USA overføres direkte til Norge og norske forhold - allikevel er det intr å se hvilke anbefalinger som gjelder der borte så lenge en har disse forholdene jeg har nevnt i bakhodet mens en leser.
__________________


...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2009, 07:55   #5
Supermedlem
 
Lilleklump sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,492
Blogginnlegg: 1
MP Rating: 100% (1)
Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.Lilleklump har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Jeg ble innlagt i nesten en uke pga influensa i mitt forrige svangerskap. Har aldri vært så dårlig for å si det sånn...Og lille var veldig påvirket, beveget seg ikke i det hele tatt på det værste. Men har heller aldri hørt om noen praksis på vaksine nei.
__________________


(Superm@mm@)
Lilleklump er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2009, 09:32   #6
Supermedlem
 
MammaAne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 866
Blogginnlegg: 13
MP Rating: 0% (0)
MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Vet at det er farlig med influensa når man er gravid og passer godt på å bli minst mulig syk i svangerskapet..
Influensavaksine hadde jeg ikke sett poenget med.. Statene er drøyt mer hysteriske på vaksiner enn meg..
__________________

alene med
Prinsesse Sara 16.05.07
Lynvingen Noah 07.03.09
MammaAne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2009, 09:33   #7
Supermedlem
 
MammaAne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 866
Blogginnlegg: 13
MP Rating: 0% (0)
MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Berta svaret!
__________________

alene med
Prinsesse Sara 16.05.07
Lynvingen Noah 07.03.09
MammaAne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2009, 10:24   #8
Medlem
 
Kel1 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 263
MP Rating: 0% (0)
Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Tror ikke jeg enig i at det bare er markedskreftene som pusher vaksine.

Det sies jo hele tiden at gravide er i risikosonen og at de vil bli prioritert når vaksine mot svineinfluensa kommer. Svineinfluensa er jo bare en ny variant og skiller seg ikke så mye fra vanlig influensa. Dessuten er den mildere en vanlig influensa.

Så hvorfor er gravide i følge norske myndigheter i risikosonen nå mens de ikke er det ved vanlig influensa?

Det er noe som skurrer her...

Hva vet vi egetlig om hvor mange barn som eks blir født for tidlig pga at mor har fått vanlig influensa? Eller enda verre, barn som dør i mors liv?
__________________
Lillegutt kom til verden 26 feb 2009

Sist endret av Kel1; 30-07-2009 kl 10:27.
Kel1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2009, 10:40   #9
Supermedlem
 
Annba sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Sted: på høyden!
Meldinger: 899
MP Rating: 100% (2)
Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.Annba har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Sitat:
Opprinnelig postet av Kel1 Vis post

Hva vet vi egetlig om hvor mange barn som eks blir født for tidlig pga at mor har fått vanlig influensa? Eller enda verre, barn som dør i mors liv?
Men på den annen side, hva vet vi om konsekvensene av å vaksinere i svangerskapet?
Når fosteret i magen har sånn ca nada immunforsvar whatsoever.
__________________
Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
Mine barn får ikke kropp og immunsystem forurenset med vaksine!
Annba er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-07-2009, 10:48   #10
Medlem
 
Kel1 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 263
MP Rating: 0% (0)
Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.Kel1 har en strålende fremtid.
Sv: Graviditet og vanlig influensa_dette var det ingen som sa...

Sitat:
Opprinnelig postet av Annba Vis post
Men på den annen side, hva vet vi om konsekvensene av å vaksinere i svangerskapet?
Når fosteret i magen har sånn ca nada immunforsvar whatsoever.
Jeg er enig at det sikkert er pros and cons ift vaksine.

Men hvorfor anbefaler de at gravide skal få vaksinene mot svineinfluensa?
__________________
Lillegutt kom til verden 26 feb 2009
Kel1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 02:11.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com