|
 |
|
01-09-2008, 22:43
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Sandnes
Meldinger: 2,630
|
Soving på dagtid - Hjelp !
|
|
Snuppa mi er en power-nap'er på dagtid altså...det er skikkelig slitsomt i lengden, for det merkes til tider godt at hun ikke får nok søvn..blir fort trøtt og sutrete.. Hun sover ofte bare 3 hviler på 20-30 min. Jeg har prøvd alt føler jeg, bil, vogn, hjemme, vår seng, hennes seng osv... Har prøvd å gjøre henne ekstra mett før hvil, holde henne lengre våken før hvil, mindre våken, mindre mat osv.... Jeg ønsker å lage rutine på søvn på dagtid, men det er ganske umulig når hun sover så lite om gangen...å dagene ender i NULL kos for hun er så trøtt når klokka nærmer seg leggetid at det er bare å prøve som best å underholde for å få i henne mat og få henne i seng...hun sovner da som en stein ca 19.00, sover godt i 6-7 timer, og deretter må jeg gi tutt x-antall ganger før det er morgen i 06.30 tiden.
Eneste som funker så hun KANSKJE sover i 1time er å gå i raskt tempo, uten lyder ..
Jeg er jo et skikkelig rutine menneske, så dette her tar helt knekken på meg  Neida, men ønsker jo at jenta mi skal ha noen lengre hviler så hun er uthvilt og glad, letter med måltider og rutiner da .
Noen gode råd ?
|
|
01-09-2008, 22:49
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Nøtterøy
Meldinger: 6,284
|
Sv: Soving på dagtid - Hjelp !
|
|
Akkurat sånn hadde jeg det med storesøster, og det holdt på å knekke meg totalt. Prøvde absolutt ALT det du har skrevet og sikkert mer. Men så kom noen med et godt forslag, og det var å prøve å legge henne i senga i stedenfor vogna.
Og det funket.
Jeg hadde ikke tenkt tanken selv, for jeg var veldig opptatt av å skille mellom dag og natt, og trodde da at det å sove i senga på dagen ville gjøre henne forvirret. Men altså, det funket. Muligens fordi hun var på samme alder som marsbarna er nå. Merker jeg noe av det samme på lillesøs, kommer jeg til å prøve det på henne også, men så lenge hun sover OK i vogna på dagtid, så får hun sove der.
Nå skriver du ikke hvor snuppa di sover på dagen, men du kan jo prøve å bytte sovested?
Edit, nå leser jeg jo at du har prøvd senga da....
|
|
|
01-09-2008, 22:52
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,582
|
|
|
Samme her, jeg har bare gitt opp jeg.. Så lenge som hun sover til 6-7-8-9 tiden så klager jeg ikke (null mat før åtte men hun ligger gjerne i senga og synger litt for seg selv).
Hun legger seg fint på natta, spiser godt og er blid så jeg har gitt opp "å diskutere" med henne.. Men at det er slitsomt? YES!
Jeg er og rutinemenneske vettu, blir litt gal av og til men jeg har ikke flere idéer..

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
|
|
|
01-09-2008, 23:02
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 297
|
|
|
sniker litt her jeg siden vi bare var timer ifra å få et marsbarn..
Så man ødelegger ikke alt med å legge dem i senga si om dagen altså. VI sliter også med å få Emil til å sove godt på dagen og han trenger det så veldig. Legger jeg ham på soverommet (i vår seng) sover han i timesvis. BLir jo mer bundet til å være hjemme de timene, men det er jo ikke gøy å være ute med en overtrøtt liten klump heller så..
Noen som har negative erfaringer med å legge dem i sin egen seng på dagen?
|
01-09-2008, 23:10
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Enebakk
Meldinger: 1,934
|
|
|
Flere som sliter med dagsoving her ja!
|
|
|
01-09-2008, 23:11
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Nøtterøy
Meldinger: 6,284
|
|
|
ellvis, hos oss var det bare en fase som gikk over etterhvert. Da det nærmet seg tid for barnehage-oppstart, begynte vi å legge i vogn igjen, siden det er i vogn de sover i BH. Gikk veldig greit det også. I allefall for oss.
|
|
|
01-09-2008, 23:33
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 1,692
|
|
|
Vi hadde det sånn lenge, Tobias var veldig mye våken i starten. Plutselig har han begynt å sove 2-3 lurer på 1-2 timer nå på dagtid. Det er kjempedeilig for mammaen og en mye mer uthvilt baby som er i kjempehumør nesten alltid!
Men så kan eg ikkje gi deg noen råd  for det bare skjedde plutselig av seg sjøl her!
prøver å tenke om det var noe vi begynte å gjøre annerledes, men eneste er at vi begynte å synge til han når vi legger han ned, samme melodien hver gang, for å signalisere at det er sovetid.. og så blir han så søvnig av hummingen min... hm..
når eg tenker meg om så har vi jo i samme periode fått veldig gode, faste rutiner på mat og mye mer fast føde. Morgengrøten gjør han jo god og mett, og etter en flaske melk til "dessert" etter den, sover han som regel minst 1,5 time, etter å ha lekt litt først med mammaen sin da. Den luren var på bare 20-30min før, så tipper det har med maten som metter godt i magen, men vet jo ikkje.
Ikkje lett dette her, føler det ikkje er så mye vi kan gjøre alltid, men så plutselig løsner det, og det er deilig ihvertfall! håper du er like heldig!
|
|
|
02-09-2008, 00:44
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 226
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av ellvis
sniker litt her jeg siden vi bare var timer ifra å få et marsbarn..
Så man ødelegger ikke alt med å legge dem i senga si om dagen altså. VI sliter også med å få Emil til å sove godt på dagen og han trenger det så veldig. Legger jeg ham på soverommet (i vår seng) sover han i timesvis. BLir jo mer bundet til å være hjemme de timene, men det er jo ikke gøy å være ute med en overtrøtt liten klump heller så..
Noen som har negative erfaringer med å legge dem i sin egen seng på dagen?
|
Jeg har ikke negative erfaringer med å la A sove i sengen sin på dagtid.
Vi skiller mellom natt og dag på at vi ikke tar noe utvidet stell og pysj osv. Men, det viktigste vi gjør er nok å ha gardinene oppe slik at rommet er lyst. Det er jo det beste skillet på natt og dag, og jeg tror at de etterhvert skjønner forskjellen
Vi hadde også problemer med tre smådupper(30-45 min) for en liten stund tilbake, men det spilte ingen rolle hvor han sov osv. duppene var like korte uansett.
Jeg tror det var overgangen fra tre til to dupper som gjorde det. Han har nå gått over til å sove to lengre dupper fremfor tre små, av seg selv, men vi hadde litt krøll i overgangen!
|
|
|
02-09-2008, 01:53
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 2,491
|
|
|
Vi har ikke gjort noe for å skille mellom dag og natt når vi har lagt AJ i senga si på dagtid.. IKke noe bevist iallfall. Men han har ikke noe problemer med å legge seg der.
Eneste forskjellen vi opplevde var at AJ sov mye bedre og lenger 
Så ikke noe negativt her..
Men til H.I. Jeg vet ikke hva du kan gjøre med det.. Men det høres ufattelig slitsomt ut.
|
|
02-09-2008, 07:12
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 317
|
|
|
Hei. Jeg fikk i tips om å prøve å la det gå 3 timer mellom hvert måltid. Da blir måltidene større og de blir trettere av det.
Mikkel har nå en lur på 2,5 time og 1-2 lurer på 1 time hver.
|
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:52.
|