|
 |
|
29-08-2008, 08:47
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2007
Sted: Akershus nord
Meldinger: 287
|
Til dere som ikke gir nattmåltid lenger..
|
|
Hva gjør dere når de søte små våkner på natten og smukk og vann ikke hjelper?
I flere netter på rad, har snuppa beg å våkne for mat i 3-4-tiden. Hun får grøt kl. 19 og MME rett før hun sovner kl. 20. Så hun burde være god og mett i allefall frem til 5-6-tiden. Før hun fikk grøt, sov hun fra 2030 ca-5-6. Det har hun gjort i flere mnd. Så hva skjer?
Hjelp meg, for jeg vil nødig ha henne tilbake på nattmåltid nå. Hun nærmer seg jo snart et halvt år, og da er det slutt uansett.
Trodde grøt holdt de lenger mett, men her ser ikke det ut til å hjelpe.
|
|
|
29-08-2008, 09:42
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 1,690
|
Sv: Til dere som ikke gir nattmåltid lenger..
|
|
da er spørsmålet, når startet du å gi grøt? De kan være mer urolige første 1-2 ukene ved introduksjon av ny matvare. Vi gav grøten som lunsj/middag første uken og så flytta det måltidet til kvelden etter vi hadde kommet i gang.
Hvis du har holdt på med grøt en stund, er neste spørsmål, hvor mye? kanskje hun trenger mer mat? Tobias begynte å våkne tidligere igjen om kvelden, så økte eg grøtmengden litt, og vi var tilbake til gode soverytmen.
|
|
|
29-08-2008, 09:52
|
|
|
Medlem
|
|
|
Vi har holdt på et par-tre uker, og hun liker maisgrøt godt.
Hun får ca. 1 dl eller noe morgen og kveld. Startet også med middag midt på dagen, men hjelpes. Hun gulper jo opp nesten alt, og det setter FLEKKER så det holder. Ikke bare på hennes klær, men på mine og møbler osv. Jeg vet jeg har en gulpejente, så flekker er vi vant til, men etter et halvt lite middagsglass, kommer jo alt opp igjen de neste timene.  Opplever ikke det samme med grøten. Så derfor får hun grøt morgen og kveld, og flaske inntil videre resten.
Kanskje jeg burde gi henne grøten kl. 20 isf? Men da kommer hun jo ikke i seng før rundt 21, og det blir like feil. Hun trenger 8-9 timers søvn i ett strekk. Huff, jeg føler meg så forvirret nå.
|
|
|
29-08-2008, 10:17
|
|
|
Supermedlem
Sted: Buskerud
Meldinger: 713
|
|
|
Har du sambo som kan ta vann evt på morran?? Det kan nemlig hjelpe at det ikke er mamma som gir vann da de små stort sett er vant til at mamma= mat.. Her har det gått greit med vann på natta.
Vi spiser grøt ca 1945 og da sover junior stort sett før 9, og han sover til ca 08 neste morgen. Så han har 11 timer søvn sammenhengende sånn ca. Vi skal prøve å skyve på dette til å spise grøt nærmere 19 etterhvert, sånn at han legger seg ca 20 også håper vi på at han lærer seg å sove 1 time lengre sånn bit for bit og da ikke står opp før rundt 08 igjen..
29-08-2008, 10:34
|
|
|
Medlem
|
|
|
Tror jeg skal prøve å legge henne litt senere i kveld og se om det hjelper, så får jeg heller skyve det tilbake litt etter litt som deg H.
Nei, mannen gir ingenting som har med natten å gjøre.  Desuten reiser han ofte grytidlig på jobb.
|
|
|
29-08-2008, 11:18
|
|
|
Seniormedlem
Meldinger: 1,690
|
|
|
Vi gir grøt+ mme mellom 19:00 og 19:30 og legger for natten mellom 20:00 og 20:30. Sover da sammenhengende til ca 6:00 og får en god flaske melk før han sover videre til 8:00/8:30. Dette funker bra for oss, og han er veldig sulten i 6tiden, så vi holder fast på det måltidet. Er jo lenge siden sist måltid da, og strengt tatt finnes det folk som mener at kl 6 er morgen
forresten, kom på, en av tingene som gjor stor forskjell for oss var melken etter grøten. Vi gir melk etter stellingen etter grøten. Denne gir vi i mørket på soverommet. Han får så mye han vil da, sånn at magen er helt fyllt opp før vi legger han ned for natten. Virker som han får lettere sove da òg.
|
|
|
29-08-2008, 12:30
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2008
Meldinger: 803
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Miraluca
Vi gir grøt+ mme mellom 19:00 og 19:30 og legger for natten mellom 20:00 og 20:30. Sover da sammenhengende til ca 6:00 og får en god flaske melk før han sover videre til 8:00/8:30. Dette funker bra for oss, og han er veldig sulten i 6tiden, så vi holder fast på det måltidet. Er jo lenge siden sist måltid da, og strengt tatt finnes det folk som mener at kl 6 er morgen
forresten, kom på, en av tingene som gjor stor forskjell for oss var melken etter grøten. Vi gir melk etter stellingen etter grøten. Denne gir vi i mørket på soverommet. Han får så mye han vil da, sånn at magen er helt fyllt opp før vi legger han ned for natten. Virker som han får lettere sove da òg.
|
Slik ser kvelden/natten ut her også, bortsett fra at vi legger henne ca 1930 + alt fra en til tjue smokkinnsettinger i løpet av natten.
|
|
|
29-08-2008, 13:21
|
|
|
Medlem
|
|
|
Gode råd som jeg skal teste ut i helga.
|
|
|
29-08-2008, 15:43
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,582
|
|
|
Hva slaga smokker bruker dere? Mam smokkene kan fylles med vann og det liker snuppa. Samt at vi har smokkene i kjøleskapet slik at de er gode og kalde når vi stapper dem inn. Ofte vil hun ikke ha smokk men tar en kald en med glede (særlig dersom det er vann på den! nam)
Dersom hun hadde våknet og forlangt mat på en ukurrant tid (før sju) og ikke hadde roet seg uten mat i det hele tatt så hadde hun ikke fått et helt måltid. Jeg kan gjerne ta henne opp og kose litt, rape henne litt eller noe sånt men maten er jeg kjip på..  Hun får kanskje det jeg kaller for kjedelige leker (leker med lite lyd, stimuli osv) som hun kan fingle med, eller jeg slår på uroen..
Kanskje hun er varm? kanskje det er middagen? Kanskje hun vil ha mer mat (evnt grøten senere), snuppa her gjør det samme som tobias når hun trenger mer mat..

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
|
|
|
29-08-2008, 16:24
|
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Miraluca
|
Jeg var en av de som mente 6 var morgen - men det var før jeg fikk barn
Men, gir dere da flasken (kl.6 ) i sengen hans eller hvor? Jeg pleier å gi flasken i 5-6- tiden i voksensengen. Da sover også hun noen timer til, og jeg nekter å stå opp før 0730-08. Det er visst helt greit for henne, for vi har sengen alene, og hun sover/leker med gulpekluten i påvente av at mor skal våkne.
Lusi: kl. 7! Hvordan klarer du det? Gode tips fra deg også. Tar de med meg ut i helga. Det med smukken, tror jeg ikke tester ut med det første. Hun er i et sted mellom å ville ha smukk/tommel, så jeg gjør ikke så mye ut av det enn så lenge, men godt tips likevel.
Det med leker og lite stimuli, tar jeg med meg. Er bare så skeptisk til leker i senga. (Vi har ikke engang uro der) Mulig jeg engster meg litt mye, men er redd for at sengen ikke blir et sted å sove, men å leke.  Motsi meg gjerne om jeg bekymrer meg unødig.
Prøvde engang å legge kosebamsen hennes i sengen- med det resultat at hun var våken i 2 timer.  Hun trodde det var tid for lek.
Men kanskje jeg kan legge de der rett før jeg legger meg, så ligger de klart om hun skulle våkne på natten?
|
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:51.
|