Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Mars
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-08-2008, 11:01   #1
Supermedlem

mindy27 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: sørlandet
Meldinger: 550
MP Rating: 0% (0)
mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.
Trenger litt veiledning her...

ang grøt og fast føde. Her har vi gitt maisgrøt 3 uker, begynte egentlig greit, men så begynte han å skape seg, snu seg og brekke seg. Så tenkte jeg annet fast føde som most potet, dette var ikke populært. Dette ble for ekkelt og for fast. Det endte opp med at han brakk seg så og satte dette fast i halsen. Gikk bra, han fikk det opp, men var en ekkel opplevelse for oss begge. Han liker ikke når det blir for fast, må være litt mer flytende enn fast. Da gikk vi over til hvetegrøt med havre (6mnd), begynte med dette idag. Men han ser ikke ut til å like dette heller så veldig, men skal nå prøve litt til. Fruktmos liker han kjempegodt og da åpner han munnen og ser ivrig etter skjeen. Noen ideer på hva man kan gjøre når de ikke liker grøt? kanskje jeg skal finne en annen type potet? Hvilken type fast føde utenom frukt anbefaler dere?
Gammel 26-08-2008, 11:10   #2
Seniormedlem

Miraluca sin avatar

Meldinger: 1,690
Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.
Sv: Trenger litt veiledning her...

De anbefaler vel å få inn faste måltider av enten grøt eller brødmat foran middagsmat, fordi dette er jern i som er veldig viktig for de fremover og det er vanskelig å få de til å spise nok og riktig sånn at det blir dekt på annen måte ennå.

Fikk beskjed om fra 6mnd kan vi gi dem brød med tynt lag med pålegg på.

Maisgrøten ble visst litt kjedelig her i lengden alene, så eg begynt å tilsette litt frukt oppi den, da ble den kjempegøy igjen. Kanskje det vil hjelpe deg siden han liker godt frukt? Grøt med fruktmos gir han jo både god smak og det kroppen hans trenger og metter litt lengre enn bare frukt

Ellers begynte vi etter en stund med maisgrøt, å gi Hipp sin risgrøt med banan og fersken. Den er ekstremt populær og trenger ikkje noe ekstra fruktmos i den. Den skal blandes med vann, og er lett å lage. Tips: blande den ut 5-10min før servering, så blir den faktisk enda "glattere". Står på pakken at en skal la den "stå litt til ønsket konsistens" så er vel kanskje det de sikter til da

Hvis du vil gi middagsmat, og han ikkje liker potetene (det gjør ikkje Tobias heller så godt), anbefaler eg mos av gode norske gulerøtter, det falt i smak her! Ikkje riktignok første biten, måtte få kjenne litt på smaken først, men etterhvert var visst det heilt greit. Nå går det i mos av søtpotet, gulerot og mais (altså søte rotgrønnsaker+mais).

Sist endret av Miraluca; 26-08-2008 kl 11:12.
Miraluca er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-08-2008, 11:19   #3
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Nøtterøy
Meldinger: 6,284
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Du kan også blande litt MM/MME i potetmosen. Da blir konsistensen bedre, og smaken mer kjent.

.........................
silkepels er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-08-2008, 12:57   #4
Supermedlem

mindy27 sin avatar

mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.mindy27 har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Miraluca Vis post
De anbefaler vel å få inn faste måltider av enten grøt eller brødmat foran middagsmat, fordi dette er jern i som er veldig viktig for de fremover og det er vanskelig å få de til å spise nok og riktig sånn at det blir dekt på annen måte ennå.

Fikk beskjed om fra 6mnd kan vi gi dem brød med tynt lag med pålegg på.

Maisgrøten ble visst litt kjedelig her i lengden alene, så eg begynt å tilsette litt frukt oppi den, da ble den kjempegøy igjen. Kanskje det vil hjelpe deg siden han liker godt frukt? Grøt med fruktmos gir han jo både god smak og det kroppen hans trenger og metter litt lengre enn bare frukt

Ellers begynte vi etter en stund med maisgrøt, å gi Hipp sin risgrøt med banan og fersken. Den er ekstremt populær og trenger ikkje noe ekstra fruktmos i den. Den skal blandes med vann, og er lett å lage. Tips: blande den ut 5-10min før servering, så blir den faktisk enda "glattere". Står på pakken at en skal la den "stå litt til ønsket konsistens" så er vel kanskje det de sikter til da

Hvis du vil gi middagsmat, og han ikkje liker potetene (det gjør ikkje Tobias heller så godt), anbefaler eg mos av gode norske gulerøtter, det falt i smak her! Ikkje riktignok første biten, måtte få kjenne litt på smaken først, men etterhvert var visst det heilt greit. Nå går det i mos av søtpotet, gulerot og mais (altså søte rotgrønnsaker+mais).
Jeg fikk vite av HS at ikke alle barn liker grøt og er et fenomen i Norge med at man skal gi grøt. Men man kan begynne med middag som potet, brokkoli o.l istedenfor grøt. Er bare at han liker ikke konsistensen av fast føde..hehehe..han liker det rennende hmmm.. kanskje jeg og skal prøve risgrøten med banan og fersken??
Gammel 26-08-2008, 13:26   #5
Supermedlem

mindy27 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Du kan også blande litt MM/MME i potetmosen. Da blir konsistensen bedre, og smaken mer kjent.
Jeg prøvde med og uten mme, men han brakk seg og syns det var helt forferdelig.
Gammel 26-08-2008, 13:39   #6
Supermedlem

surremor sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Østfold
Meldinger: 669
surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.surremor har mye å være stolt av.

Benjamin og brakk seg av grøt, og brekker seg av og til av potet også.. Men elsker jo frukt han også, spesielt most banan
Det jeg gjorde med grøten var å ta den så tynn som mulig, og ha litt fruktmos i.. Da ble det raskt bedre.. Så lot jeg gradvis at grøten ble tykkere etterhvert.. Han har blitt veldig gla i grøt nå..
Gammel 26-08-2008, 14:37   #7
Seniormedlem

Miraluca sin avatar

Meldinger: 1,690
Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.Miraluca har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av mindy27 Vis post
Jeg fikk vite av HS at ikke alle barn liker grøt og er et fenomen i Norge med at man skal gi grøt. Men man kan begynne med middag som potet, brokkoli o.l istedenfor grøt. Er bare at han liker ikke konsistensen av fast føde..hehehe..han liker det rennende hmmm.. kanskje jeg og skal prøve risgrøten med banan og fersken??
joda, de fleste land starter med frukt istedetfor grøt. Men det viktige er at de får i seg nok jern og sånt. Her anbefaler de ihvertfall å gi brødmat når de er store nok om de ikkje vil ha grøt, men at de bør egentlig få en av delene iløpet av dagene. Betyr nok ikkje så mye ennå da, nå får de jo det meste de trenger gjennom melken
Gammel 26-08-2008, 15:10   #8
Supermedlem

mindy27 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av surremor Vis post
Benjamin og brakk seg av grøt, og brekker seg av og til av potet også.. Men elsker jo frukt han også, spesielt most banan
Det jeg gjorde med grøten var å ta den så tynn som mulig, og ha litt fruktmos i.. Da ble det raskt bedre.. Så lot jeg gradvis at grøten ble tykkere etterhvert.. Han har blitt veldig gla i grøt nå..
Ja, får jeg kan ikke ha den tykk men da prøver jeg på nytt med tynt, så med fruktmos i, så øker jeg tykkelsen etterhvert
Gammel 26-08-2008, 17:11   #9
Veteranmedlem

Phoeebee sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Sted: Hillbillyhelvete
Meldinger: 3,494
Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.Phoeebee har et ubeskrivelig bra rykte.

Her er også grøten mest populær når jeg har i en god dæsj fruktmos. Aller helst Nestle ( ) Økologisk med banan og jordbær. Kanskje en dæsj hjemmelaget sviskemos også.

Vi prøvde litt potet med mme her på lørdag. Ikke populært at all.
Gammel 26-08-2008, 21:04   #10
Medlem

Nuppe sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 445
Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.Nuppe har en strålende fremtid.

Jeg ga han fruktmos med litt grøt i en lang periode, og økte litt etter litt grøtmengden. nå spiser han det han får

Tobias 21.10.94
Teodor 02.03.08
Nuppe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:56.