Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-09-2005, 14:55   #1
Medlem

Tausa sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 223
MP Rating: 100% (3)
Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.Tausa er som en lysfontene.
Brødbaking

Er det mange som bakar brød? Føler meg ganske åleine; syns "alle andre" kjøper brøda. I barnehagen der jenta vår går, er ho den einaste med heimelaga brødskiver i matpakken.
Gammel 28-09-2005, 15:36   #2
Supermedlem

milo sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Nordmøre
Meldinger: 1,245
MP Rating: 0% (0)
milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.milo er fantastisk mot andre.
Sv: Brødbaking

Her går det i hjemmebakte brød. I flg. storebror er "mammabrød bestast", så da må mammaen bare bake brød daa.
Gammel 28-09-2005, 15:40   #3
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Her bakes det brød, men det er ikke jeg som gjør det Heldig å ha en mann som gjør sånt
Hender selvfølgelig vi må kjøpe brød siden han jobber så mye og vi ikke har fryser for å fryse ned brød.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-09-2005, 15:43   #4
Supermedlem

sola1 sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Buskerud
Meldinger: 823
sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.sola1 er fantastisk mot andre.

Jeg baker brød selv. Det er best!!!!
Gammel 28-09-2005, 15:58   #5
VIP-Medlem

Mummitrollet sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: Mummidalen
Meldinger: 9,554
Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.Mummitrollet har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg baker brød selv.
Eller, rettelse: Brødbakemaskinen baker.
Uten den klarer jeg bare ikke å få det til

Det er jo myemye bedre enn kjøpebrød, og man får det akkurat som man vil.
For å ikke snakke om poden som elsker nybakt brød med smør på!

Mummitrollet er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-09-2005, 16:01   #6
Supermedlem

muffin sin avatar

Medlem siden: May 2003
Sted: Tx, USA
Meldinger: 1,083
muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.muffin har en strålende fremtid.

Jeg baker ogsa brodet selv
Gammel 28-09-2005, 16:02   #7
VIP-Medlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,182
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg baker en del brød selv, men kjøper også en del. Det går så greit, så. Mye enklere enn man skulle tru. Bare å lage deigen, sette den til heving en time, trille ut deigen, sette den til heving en halvtime og så steke dem en halvtime. Det er liksom et kvarters arbeid - bare at det er fordelt utover noen timer.
Gammel 28-09-2005, 16:49   #8
Veteranmedlem

*Linda* sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Mørekysten
Meldinger: 3,601
MP Rating: 100% (1)
*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.*Linda* har et ubeskrivelig bra rykte.

har dere noen gode oppskrifter til meg?
En liten bonus ventes i mars/april
*Linda* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-09-2005, 17:09   #9
Seniormedlem

Krembolle sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,718
Blogginnlegg: 2
Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.

Jeg baker også brød selv, syns de er mye bedre enn kjøpabrød, også syns jeg man er mettere lengre av brødet man baker selv.

Basisoppskrifta mi til tre SVÆÆÆRE brød er:

1 1/2 liter væske, gjerne halve vann og melk
50 gram tørrgjær
2 ts salt
en god dæsj olje eller smeltet smør

Melblandinger varierer etter hva slag mel jeg har i skapet, men som regel så blir det hv.mel, fiberbakst, sammalt hvete grov, solsikkefrø, havregryn, sesamfrø, litt rugmel og kanskje litt mel av den typen som heter "grovbakst".

Noen ganger bruker jeg litt maltekstrakt for å få litt variasjon på smaken på brødet. Syns også at brødet blir litt mer saftig av malten.

Det jeg gjør, er å helle en passe mendge hv. mel oppi bollen, tilsetter gjæra og saltet, rører rundt, og heller oppi væsken. Deretter så tilsetter jeg av melet til deigen blir passe, slik at deigen slipper kantene i bollen.

Deigen skal heves i 1 time og etterheves i ca tre kvarter. Stekes på nederste rille på 210 grader i ca 40 min, men det avhenger av ovnen din. Har du en ovn som har veldig god undervarme, hadde jeg villet flytta brødene litt lengre opp i ovnen.

Gammel 28-09-2005, 17:12   #10
Æresmedlem

Høst sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 10,406
Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.Høst har en strålende fremtid.

Når jeg har tid og ork, så baker jeg mer enn gjerne brød selv. Fin måte å få ut evt sinne og frustrasjon på, å banke en brøddeig....

Men jer er ikke sånn kjempeflink, da.... Mammaen min derimot, lager verdens beste brød...

kan redde livet ditt en dag
i vinterlandet..."
(Hans Børli, fra "Minnene")

Høst er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:56.