Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-05-2008, 21:23   #1
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,198
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Arrow Å fargesette hvit smørkrem ol med Wilton Icing colors...

Hvorfor fungerer dette dårlig?

Rød blir rød-rosa. Svart blir gusje-lilla osv.
Fargene blir skikkelig gusje-guggete og lite delikate.
Slettes ikke som på pakningen...

Hva gjør jeg feil?

Bruker hvit smørkrem (melis og smør) til både sukkerbrød og sjokladekake.
Er det noe annet jeg kan bruke som fungerer bedre og likevel smaker bra?
Gammel 01-05-2008, 21:40   #2
Medlem

Katta sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 458
MP Rating: 0% (0)
Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.
Sv: Å fargesette hvit smørkrem ol med Wilton Icing colors...

Akkurat disse to fargene (rød og svart) er vanskelige å få til.

Når det gjelder svart, lag sjokoladesmørkrem og farg den svart. Da trengs ikke så mye farge.

Når det gjelder rød har wilton flere rød farger. Den som heter Red-red (og IKKE No taste red) er den sterkeste. Ellers finnes det et annet merke som heter Sugarflair Colours. De har en som heter Extra Red. Du får blandt annet kjøpt den her.

Andre tips er:
- Fargen blir også mer intens når den har fått stått en stund. Så pynt gjerne kaken dagen før.
- Du kan og kjøre den ferdig fargede smørkremen noen sekunder i mikroen da vil fargen bli sterkere.

Spiselige kunstverk - kaker jeg har bakt ...................
Katta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-05-2008, 21:43   #3
Æresmedlem

Berta sin avatar

Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har forsøkt svart på allerede sjoklade-smørkrem. Den ble mer lilla den også.
Jeg har forsøkt både red-red og no taste-red, men begge ble rød-rosa

Jeg hadde en hel boks (ikke den lille boksen, men den store med red-red) oppi en porsjon på 500 gram melis og 250 gram smør, men rødt ble det ikke. Begynte med en dråpe og tømte til slutt alt oppi temmelig frustert. Det hjalp ikke...

Kan jeg bruker noe annet som base da, som er mer safe for å få rett farge.
Er det andre ting det er lettere å fargesette?
Kan feks MMF brukes på samme måte som hvit smøkrem?

Det endte til slutt opp med en marihøne med mørkebrun og brun sjokladesmøkrem...
Gammel 01-05-2008, 22:01   #4
Medlem

Katta sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Stavanger
Meldinger: 458
Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.Katta har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Jeg har forsøkt svart på allerede sjoklade-smørkrem. Den ble mer lilla den også.
Ja den blir lilla først, men min har iallefall blir svart etter som den har stått en stund.

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Jeg har forsøkt både red-red og no taste-red, men begge ble rød-rosa

Jeg hadde en hel boks (ikke den lille boksen, men den store med red-red) oppi en porsjon på 500 gram melis og 250 gram smør, men rødt ble det ikke. Begynte med en dråpe og tømte til slutt alt oppi temmelig frustert. Det hjalp ikke...

Kan jeg bruker noe annet som base da, som er mer safe for å få rett farge.
Er det andre ting det er lettere å fargesette?
Kan feks MMF brukes på samme måte som hvit smøkrem?

Det endte til slutt opp med en marihøne med mørkebrun og brun sjokladesmøkrem...
Jeg har ikke farget så mye smørkrem. For etter å ha laget mine første smørkremkaker gikk jeg fort over til å heller ha et lag med marsipan/MMF utenpå.

MMF brukes på samme måte som marsipan, altså utenpå smørkremen. Når man farger MMF bør man gjøre det når marshmellowene og matfettet er rørt sammen. Altså før man har i melisen.

Spiselige kunstverk - kaker jeg har bakt ...................
Katta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 08:19   #5
Veteranmedlem

Bimbeline sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Den blaude kyststribe
Meldinger: 3,097
Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.

Rød og svart er de mest vanskelige fargene å få til. Wilton har ferdig rød krem på tube som man bare kan sette kobler og tip direkte på, denne er "ordentlig" rød. Skal man ha en helt rød kake kan det bli mye av den kremen. Har ikke selv prøvd å lage kaker med mye rødt, men erfaringen min er at når fargene står sammen med andre farger på en kake, så vil fargen se mer riktig ut.

Svart må man lage av sjokoladekrem og den vil se nokså blågrå ut før kaken er ferdig pyntet, men på feks en Tigergutt, Nemo el vil den se helt svart ut når kaken er ferdig pyntet.

Det er riktig at fargene blir mer intense når de har stått en stund, og micro-tipset er vanligvis nok til å få det bedre.

Selv lager jeg alltid mye når jeg først lager svart og legger resten i fryseren, det holder seg greit og lenge og er bare å røre opp igjen når det er tint.

Det er viktig å huske at disse fargene er svært intense, og bruker man en hel boks, kan man risikere at både munn og avføring blir feks rødt. Det er ikke farlig, men ser jo noe guffent ut.

Jeg har ingen erfaring med MMF.
Gammel 02-05-2008, 08:31   #6
Veteranmedlem

charlie sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,126
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.

du sier du bruker hvit smørkrem av melis og smør. hvis det kun er de to tingene du bruker - det er ikke hvit smørkrem.

hvit smørkrem lages med smør og flott matfett/delfiafett. 50/50 av smør og delfiafett er en ok blanding, det blir mindre "gult" og samtidig har man litt av smørsmaken.

svart lager jeg av sjokoladekrem. i cacas-oppskriften står det at man skal ha kakao i smørkremen. Jeg pleier i tillegg å smelte en plate kokesjokolade i vannbad. la den bli kald - helt kald! (den stivner ikke med en gang selv om den får romtemp.) røres i kremen. NÅ kan du ha i litt svart farge. sjokoladen gjør kremen mørkere, den smaker bedre, og den får faktisk en enda bedre sprøytekonsistens - etter min mening! - og "stivner" litt mer etter å ha stått i kjøleskap, veldig praktisk for transport, da blir den ikke så sårbar for at man kommer borti.

svart smørkrem ser forøvrig helt j.. ut, første gangen jeg lagde det mistet jeg helt appetitten, det så ut som asfalt. så det bør brukes med forsiktighet. jeg bruker mørkebrun hvis jeg ikke er "helt nødt".

Charlie & Prinsessen, født 02.06.2003 og Tingeling, født 02.11.2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 16:58   #7
Æresmedlem

Berta sin avatar

Takk for tipset, charlie!

Smøkremen min ser hvit ut, derfor trodde jeg det var hvit smørkrem.
Hvordan smaker egentlig den med delfiafett da? Det høres skikkelig *ugg* ut
Gammel 02-05-2008, 17:16   #8
Medlem

Bentejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 196
MP Rating: 100% (2)
Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.

Bruker å delfiafett i hvit smørkrem, kan finne oppskriften til deg vist du vil

Rød, blir helst rosa ja

Min svarte ble grå.... Selv om jeg brukt MYE (cacas farge)

Men blir mørkere da den får stå litt
Bentejenta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 17:17   #9
Medlem

Bentejenta sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 196
MP Rating: 100% (2)
Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.Bentejenta har mye å være stolt av.

å man smaker ikke delfiafettet

men jeg liker ikke smørekrem så godt, blir veldig søtt.
Bentejenta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-05-2008, 19:27   #10
Veteranmedlem

Bimbeline sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Den blaude kyststribe
Meldinger: 3,097
Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.Bimbeline har et ubeskrivelig bra rykte.

Har aldri brukt delfiafett, bare flott matfett, det blir så hvitt og fint atte. Lærte vel på kurs at man ikke skulle bruke delfiafett, men jeg husker jo ikke hvorfor.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:33.