|
 |
|
13-05-2008, 12:05
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 3,214
|
Grillsesongen I Gang.... Og Hva Liker
|
|
Dere å grille på grillen?!!??
Alltid kjekt å få noen nye tips til grillmat!!!!
Her går det en del i div. kjøtt, i sommer skal vi bruke fisk litt mer aktivt.
Også er vi glad i grønnsaker.
Tar folie, legger i kål (i halvbåter), paprika, brokkoli, gulrøtter, mais, wok grønnsaker, løk, olje, marinade, salt, pepper også pakker det godt sammen.
Ligge på grillen i ca 20 min.
Man kan bruke det man måtte ønske av gr.saker.
Vi varierer fra gang til gang.
Svinefilet som er marinert i olje, div krydder er også en god favoritt hos oss.
Ostepøler!
|
|
|
13-05-2008, 15:39
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Tromsø
Meldinger: 195
|
Sv: Grillsesongen I Gang.... Og Hva Liker
|
|
Vi bruker ofte å grille marinerte laksefileter, kjøper ferdig marinerte i frysedisken, tror det er Findus-sine. Blir veldig saftige, smaker veldig godt med salat og rø mme til.
Ellers bruker vi ofte å lage dessert på grillen, spesielt grillet ananas og grillet banansplit.
Grillet ananas er veldig enkelt, skjærer fersk ananas i skiver, tar av skall og stilken i midten. Griller den på ren rist noen minutter på hver side, serveres med vaniljeis. Nam!
Grillet banansplit lages ved å ta godt modne bananer, ta av halvparten av skallet sånn at bananen blir liggende "i en båt". Lager en saus av smør, brunsukker og kanel (husker ikke helt målene, kan sjekke det senere). Smelter først smøret, rører inn sukkeret og kanelen til sukkeret er smeltet. Bananen legges først på grillen med skallet opp et par minutter, snur den så sånn at skallet ligger ned og pensler banankjøttet med sausen. Serveres med vaniljeis, og resten av sausen helles over isen. En skikkelig kaloribombe  , men sinnsykt godt!
 april 2007
|
|
|
13-05-2008, 15:56
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Tromsø
Meldinger: 195
|
|
|
Huff, blir skikkelig deprimert jeg når folk sier at grillsesongen er i gang. Har fortsatt 1,5 meter med snø på platten vi...
 april 2007
|
|
|
13-05-2008, 16:05
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 2,473
|
|
|
Her eeelsker vi champignon, paprika og rødløk oppskjært og lagt i folie. Dynker med olje (heimesmør er best, men er på slanker'n, så da får det blir olje  ) og piffikrydder..NYDELIG! Bakte poteter er jo også snadder! Marinert kyllingfilet, koteletter, kyllingpølser er en slager hos mini
Meny her har nyydelig god grillmat. Svin er godt...
Har smakt grillet, fylte tomater, men får det ikke til selv..også husker jeg heller ikke hva som var oppi dem
Marsmallows..men fy, så usunt
|
13-05-2008, 18:48
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Solbergelva
Meldinger: 885
|
|
|
Sommerens slager er nok svinefilet marinert i sweet chillisaus og spyd med kjøtt (kylling eller svin), fersk annanas, campingjong, løk, paprika..... Og asparges, som er penslet med olje og godt saltet
Ellers så går det mye i pølser, sommerkottisser, grillbein og ennen tradisjonell grillmat.
Til har vi couscous alat, rissalat eller potetsalat (både cremet og oljet)
|
|
13-05-2008, 19:33
|
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,198
|
|
|
Favoritten er Rødvinsmarinert Fårefilet som ligger ferdig pakka fra Gilde (eller noe sånt..) i kjøledisken sammen med annen biff ol.
Den er supermør og har en ok pris - 199 kr per kg. Virkelig å anbefale!!
Ungene spiser den også og ja... det var først nå jeg tenkte på at den er er rødvin i den på den måten...  Jaja, tviler på at det er noe alkohol i den da...
Ellers går det mye i mager mat hos oss. Vi har sjelden vanlig pølser, men bruker vanlige lettpølser eller kalkunpølser. Svinekoteletter ol har jeg lite sansen for. I dag grilla jeg kyllingfilet som jeg hadde rulla i revet parmesan først.
Sist endret av Berta; 13-05-2008 kl 19:36.
|
|
|
13-05-2008, 20:42
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 2,301
|
|
|
Vi har investert i ny grill i år og til den har vi kjøpt en stekeplate også. Planen er å kjøpe karbonadedeig og blande inn det krydderet vi ønsker (gjerne hot) og pakke deig rundt grillpinner. Disse steikes da i grillpannen- det var utrolig godt da vi fikk det hos noen venner av oss 
Ellers høres den banaspliten helt sinnsykt god ut, Givenchy. Legger du ut mer detaljert oppskrift, eller
|
|
|
13-05-2008, 21:14
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Oct 2007
Sted: på toppen
Meldinger: 401
|
|
|
Grillede maiskolber med smør og salt er NAM NAM tilbehør!
Jeg liker å grille alt jeg egentlig. Vi har lyttet inn i hus med overbygd veranda, og skal kjøpe gassgrill når lønninga kommer.
Så jeg håper på å grille mest mulig i sommer, uansett vær. Gjerne hver dag for min del!
Squash,champignon,løk,paprika,kål,gulrøtter,blomkål og brokkoli og purre med krydder og olje/smør pakket i folie.
Marinerte kylling/kalkunbryst.
Bakepoteter med kryddersmør, mais, bacon og rømme eller bearnaise.
Flintstek.
Grillflesk.
Laksefileter.
Svinefilet.
Å herregud! Nå blei jeg sulten!!!
|
|
|
13-05-2008, 21:29
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 2,473
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Hope3
Vi har investert i ny grill i år og til den har vi kjøpt en stekeplate også. Planen er å kjøpe karbonadedeig og blande inn det krydderet vi ønsker (gjerne hot) og pakke deig rundt grillpinner. Disse steikes da i grillpannen- det var utrolig godt da vi fikk det hos noen venner av oss 
Ellers høres den banaspliten helt sinnsykt god ut, Givenchy. Legger du ut mer detaljert oppskrift, eller 
|
Du får kjøpt krydderet som skal blandes i disse på butikken. Chiwapchichi eller noe slik heter de, nydelige! Her i byen selger de ferske i en kjøttvarebutikk.
|
13-05-2008, 21:59
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 3,214
|
|
|
takk for mange gode tips!!!!
i år skal det bli mye variert grilling!!!!
|
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:49.
|