Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-04-2005, 19:03   #1
Seniormedlem

Vanfær Nymfen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Asker
Meldinger: 1,998
MP Rating: 0% (0)
Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.
hm Hjelp - jeg har kjøpt spinat! (trenger forslag til oppskrifter)

ICA hadde sånn supertilbud i dag - 50% på all frukt og grønt! Så smarte meg kjøpte en diger pose med spinat, og nå vet jeg ikke hva jeg kan bruke denne grønne bunten med blader til - noen forslag?
Gammel 26-04-2005, 19:49   #2
VIP-Medlem

Irma sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 5,057
Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.Irma har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hjelp - jeg har kjøpt spinat! (trenger forslag til oppskrifter)

Hva med spinatpai (ligger en på matprat.no tror jeg..) eller hjemmelaget pasta fylt med spinat og ricottafyll (jamie oliver har en i sine bøker mener jeg og huske). Ellers så er det kjempegodt å lage piroger med fyll. F.eks spinat, hvitløk, fetaost, pinjekjerner evt. en litt sterk salsa. Lykke til med matlagingen!

Irma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2005, 20:02   #3
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,727
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg bruker det oftest i pastasaus: Steker litt bacon i terninger, litt sopp, litt hvitløk, og så lar jeg spinaten surre med til den krymper. Hiv oppi en stor dæsj craime fraiche, krydre etter smak (svart pepper, salt basilikum). Server med for eksempel pastaskruer.

En DIGER pose spinat blir til en bitteliten ferdig dæsj.

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-04-2005, 20:06   #4
Veteranmedlem

Fluke sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Stavanger
Meldinger: 4,672
Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.Fluke har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg bruker den som vanlig salat.
Gammel 26-04-2005, 22:28   #5
Supermedlem

plipp sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: østfold
Meldinger: 1,095
plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.plipp har en strålende fremtid.

Spinatpai med fetaost, DET er godt!!
Gammel 27-04-2005, 10:29   #6
Supermedlem

Blå sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 794
Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.Blå har en strålende fremtid.

Hvis du forveller den (gir den et raskt oppkok og kaster bort vannet), skjærer den opp i biter og så koker den opp igjen med litte granne fløte er den et veldig godt tilbehør til fisk.
Blå er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-04-2005, 10:38   #7
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg bruker spinat så ofte jeg kan, og synes det er riktig godt. Babyspinat bruker jeg helst i salat, mens den "store" spinaten hiver jeg som Polyanna rett i gryta, det blir ikke mye igjen.
Noen tips:
I pai (stek den enten med fyllet, eller finhakk den og ha den i eggestanden)
I omelett
I gryter
I grønnsakssuppe
I de potetkakene jeg har oppskrift på i middagsstafetten
I grateng sammen med brokkoli og makaroni
I "grønn pasta", dvs sammen med kyllingkjøttdeig, løk, de urtene du måtte ha for hånden, litt matfløte og litt grønnsaksbuljong, bland med den pastaen du har for hånden og server med cherrytomater.
Stek litt bacon og sopp, ha i spinaten og litt hakket løk, og bland dette med pastaskruer, server med salat
Lag en god rundstykkedeig som kan kjevles, kjevle ut en leiv, og strø på finhakket spinat, raspet ost (parmesan, cheddar, jarlsberg, det du har lyst på), sopp og evt bacon er godt, rull sammen leiven og skjær skiver som du pensler med egg, og steker 15 minutter på 220C.

osv
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-04-2005, 10:38   #8
Seniormedlem

Vanfær Nymfen sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Asker
Meldinger: 1,998
Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.Vanfær Nymfen har mye å være stolt av.

Tusen takk for mange gode forslag jenter! Da blir det spinatpai på oss på fredagen!

Hvis spinaten faller i smak kommer vi nok til å teste ut flere av forslagene dere har kommet med - takk takk takk!
Gammel 27-04-2005, 11:03   #9
Tidligere bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Her er en rett jeg liker godt.

Forvell spinat og mos med stavmikser. Legg i bunnen av ildfast form. Legg seifileter oppå. Oppå der igjen heller du tykk hvit ostesaus. Sett i ovnen og vips har du en god fiskemiddag.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-04-2005, 23:11   #10
Veteranmedlem

Anansie sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 3,612
Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.

Jeg må bare dele denne oppskriften med deg!

SPINATPAI
Paideig
En pose fersk spinat
2 dl fløte
Nok muskat (etter smak og behag)
2 egg
1 stykke fetaost
Hvitost
Pepper
Litt salt
-------------------------------------------------------
Tilbered og forhåndsstek paideigen
Ha fløten og spinaten i en kasserolle, tilsett muskat. Kok alt i 2 minutter etter at spinaten har falt sammen.
Tilsett egg, fetaost, hvitost, pepper og salt
Rør godt sammen
Ha alt opp i paiformen - tilsett litt revet ost på toppen

Husker ikke hva det skulle stekes på - men det er nesten bare å se på andre paioppskrifter.

Anansie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:12.