Jeg er jomfru ! I kransekakebaking altså.
Jeg har sett i kokebøkene mine, der finner jeg en enkel og en veldig detaljert oppskrift på baking av kransekake. Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dette, tenker helst på positiv erfaring da...
Jeg har nemlig planer om å lage en kransekake til 1-årsdagen til veslemor. Har fortsatt mange dager igjen til å teste ut oppskrift i tilfelle ting skulle gå heller dårlig
Former har jeg fått i julegave tidligere, ser ut som gode former med teflonbelegg. Har derfor et visst håp om at kakene ikke blir sittende fast i formene. Men må jeg likevel smøre formene med smør og strø dem med semulegryn ? Vanlige former må smøres slik nemlig har jeg lest.
Så har jeg ikke sånn dings til å sprøyte ut deigen i formene, så jeg må trille pølser og tilpasse til formene. Bør jeg få lånt kjøkkenmaskinen til svigermor til å gjøre dette, eller går det greit med trilling ?
Til slutt har jeg planlagt å fryse ned herligheten for å få den seig, står at den blir seig av frysing, så da er det helgardering for meg. Eventuelle rester kan man også lage kransekakestenger av, disse kan jeg vel egentlig fryse ned og spare til en senere festlig anledning.
Dette er en bra plan syns jeg selv, husmorgenet

er i blomst nå som jeg har fri

Kaka må nok lages etter leggetid for en viss liten tass...