Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-07-2004, 19:51   #1
Supermedlem

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Dec 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 608
MP Rating: 0% (0)
Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.
Question Kransekake - trenger bra oppskrift og tips !

Jeg er jomfru ! I kransekakebaking altså.

Jeg har sett i kokebøkene mine, der finner jeg en enkel og en veldig detaljert oppskrift på baking av kransekake. Lurer på om det er noen av dere som har erfaring med dette, tenker helst på positiv erfaring da...

Jeg har nemlig planer om å lage en kransekake til 1-årsdagen til veslemor. Har fortsatt mange dager igjen til å teste ut oppskrift i tilfelle ting skulle gå heller dårlig

Former har jeg fått i julegave tidligere, ser ut som gode former med teflonbelegg. Har derfor et visst håp om at kakene ikke blir sittende fast i formene. Men må jeg likevel smøre formene med smør og strø dem med semulegryn ? Vanlige former må smøres slik nemlig har jeg lest.

Så har jeg ikke sånn dings til å sprøyte ut deigen i formene, så jeg må trille pølser og tilpasse til formene. Bør jeg få lånt kjøkkenmaskinen til svigermor til å gjøre dette, eller går det greit med trilling ?

Til slutt har jeg planlagt å fryse ned herligheten for å få den seig, står at den blir seig av frysing, så da er det helgardering for meg. Eventuelle rester kan man også lage kransekakestenger av, disse kan jeg vel egentlig fryse ned og spare til en senere festlig anledning.

Dette er en bra plan syns jeg selv, husmorgenet er i blomst nå som jeg har fri Kaka må nok lages etter leggetid for en viss liten tass...
Gammel 18-07-2004, 20:49   #2
Supermedlem

Medlem siden: May 2003
Sted: Vestfold
Meldinger: 1,304
Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.
Sv: Kransekake - trenger bra oppskrift og tips !

*Ruller opp ermene og kommer med min herlige kransekake*

500 g mandler - males med skallet på
350 g melis (bruker litt mindre melis enn normalt, for jeg syntes kakene ofte er altfor søte)
3 strøkne ss hvetemel
4 eggehviter

Jeg blander alt godt med renvaskede hender.

Triller ut lange pølser på ca 12 mm i diameter har de enten i form eller steker de som stenger i passende lengder. Bruk melis når du triller ut stengene. Dersom du steker i form, så drysser du bare litt melis i formene og pensler IKKE med noe.

Det vanskeligste med kransekakene, syntes jeg, er å få de stekt helt passe. For lite blir for mykt og for mye blir tørt og hardt. Så her må du følge nøye med og bli kjent med hva din ovn krever av steketid. Stek formene/stengene på midterste rille i 10-12 min på 210 grader. Kaken skal akkurat ha begynt å bli lys gyllen når den er ferdig.

Jeg pleier å ha kakene rett fra ovnen og inn i fryseren. Da blir de perfekt seige! Tiner de da like før servereing eller montering av kake. (En festlig måte å montere på som gjør stor lykke her, er å montere kaken "opp-ned" som en kurv. Bruker da en stor ring som jeg deler og lager hank. Pynter med sløyfer og fyller twist eller annet snadder oppi)

Lykke til!
Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2004, 09:27   #3
Supermedlem

Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.Elsie har en strålende fremtid.

Glemte å si....

Når jeg steker kaken i form og ikke bare triller "pinner", så putter jeg ringene i formene i fryseren til avkjøling. Ringene er lettere å ta ut av formene uten å skades når de er halvfrosne/frosne.
Elsie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-07-2004, 10:38   #4
Supermedlem

Kaprifol sin avatar

Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.Kaprifol er fantastisk mot andre.

Takk, Elsie !

Nå skal jeg ut og kjøpe mandler. Gleder meg til å bake Rapport fra baksten kommer etterhvert, kanskje det blir noen dager til.
Gammel 19-07-2004, 10:46   #5
m^3
Veteranmedlem

m^3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2003
Sted: På landet
Meldinger: 3,671
m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.m^3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har aldri lagd kransekake selv
Men svigerbroren min er helt utrolig flink til å lage kransekaker! Og hans rå-tips er å smøre formene og riste rundt semulegryn (sånn som du ville gjort med mel i en vanlig springform) etterpå. Disse kan børstes bort fra de ferdige ringene, og gjør at det helt sikkert ikke setter seg fast.
Gammel 30-07-2004, 22:47   #6
Supermedlem

Kaprifol sin avatar

Uæææ ! Da er jeg i gang. Har lagd deig tidligere i dag av 500 g uskåldete mandler, 500 g melis og 4 eggehviter. Dette har fått stå kaldt noen timer, nå har jeg trillet ut pølser til teflonformene mine. Jeg har ikke smurt formene, bare lagt oppi deigpølsene. De to første "brettene" steker seg nå på 210 grader. Surfer og venter spent !

Det ble litt klikk i opplegget selvfølgelig. For det ble ikke mer enn 16 ringer... Klarte liksom ikke å beregne deigen til de 18 ringene jeg har, så de to største har jeg droppa. Det betyr vel at alle ringene er for tjukke og at kaka blir en monsterkake, men skitt au. Er jo fersk husmor for så vidt, så det får gå ! Nå er jeg spent altså !
Gammel 30-07-2004, 23:10   #7
Supermedlem

Kaprifol sin avatar

Husmor du liksom...

Hvorfor hever denne deigen da ? Det var det ingen som hadde fortalt meg !
Jeg ble litt sånn da jeg så resultatet av lengre tids pølsetrilling. Her har jeg nedlagt masse arbeid i å få en deilig kransekakedeig og så der den sånn ut ? Det må nesten være de hersens eggehvitene jeg hadde i dette da ?

Pølsene så ut som flate grovbrødremser, ikke runde pølser. De har hevet og flytt utover, formene mine holder dem ikke tilstrekkelig på plass siden jeg hadde trilla så tjukke pølser.

Jeg konverterer tilbake til grovbrød og spaghetti med kjøttdeig
Gammel 31-07-2004, 01:42   #8
Supermedlem

Ta vekk ett egg slik at deigen blir enda fastere. Da tenker jeg det ikke flyter utover. Nå ser du jo også at du kan trille tynnere pølser. Det er av erfaring man lærer, så kanskje neste runde blir perfekt?

Gammel 31-07-2004, 20:08   #9
Supermedlem

Kaprifol sin avatar

Jeg ble skikkelig frustrert i går kveld. Men jeg får vel bare prøve en gang til, kanskje til min egen bursdag.

Høres fornuftig ut å fjerne ett egg. Kan også være at jeg skulle fulgt rådet i kokeboka om å skolde mandlene og deretter tørke dem en ukes tid. Da vil vel kanskje mer fuktighet forsvinne fra mandlene.

Men så er det en ting til. Jeg malte mandlene på kjøkkenmaskinen vår, altså en slik blender. Grunnen var at jeg kunne låne to helt håpløse mandlekverner... Begge virket, men en knirket og var hard og sveive og den andre løsnet fra bordet hele tiden. Sammenlignet resultatet fra mandelkvern og blender, og det så veldig likt ut for meg. Men det kan vel kanskje være noe av grunnen ? Kanskje massen ble for finmalt ?

Det er veldig fint med husmorsvar, Elsie ! Takk skal du ha.
Gammel 01-08-2004, 00:58   #10
Supermedlem

Har aldri prøvd med blender, så om det er litt av grunnen tør jeg ikke si. Jeg står alltid og knoter med en kvern som må "teites til" hele tiden for å ikke falle i gulvet. Har liksom blitt endel av sjarmen med tida. Jeg syntes ikke om kransekaker laget på skoldede mandler. Syntes de er mer smakløse og bleke, men smaken er jo som kjent som baken.... (Jeg skolder bare når jeg lager marsipan. Er jo samme oppskrift omtrent, men bare litt flere runder i kverna)

Min kransekakedeig er passe fast og fetter litt når man arbeide med den. Jeg bruker godt med melis som bakemel for at det ikke skal klisse seg fast til benken når jeg ruller pølser. Tror nok helst at det har vært antall egg som har gjort at deigen din har flytt utover. Er eggene litt store, så er 3 hviter nok.

Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:56.