Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Vis resultat: Safter og/eller sylter du?
Ja 12 50.00%
Nei 8 33.33%
En sjelden gang 4 16.67%
Velgere: 24. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-09-2008, 12:22   #1
Supermedlem

Ragdoll sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,104
MP Rating: 0% (0)
Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.
Safting og sylting

Hvor mange av dere plukker bær (rips, blåbær, multer osv.) og safter og/eller sylter selv? Dere kan gjerne utdype svarene deres (kanskje en oppskrift eller to?).

Grunnen til denne undersøkelsen er at mannen min føler at vi er litt "alene" om å gjøre det! Jeg vil motbevise det!

2. Mai-09
Galleri
Ragdoll er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 20:40   #2
Medlem

Anore sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 94
Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.Anore har en strålende fremtid.
Sv: Safting og sylting

Vanligvis gjør jeg det (men i år har dette falt bort, sitter her med to dager til termin ), har pleid å lage blant annet bjørnebærlikør, rognebærgele, plommegele, rørte tyttebær etc.
Og ellers plukke bær og legge i fryseren som jeg senere bruker i kaker, smoothies etc.
Anore er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 20:42   #3
Seniormedlem

Kattrine sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 1,672
Blogginnlegg: 47
MP Rating: 100% (5)
Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.

Nei det har jeg aldri brydd meg om. Men søstra mi og samboern hennes gjør det masse.
Gammel 06-09-2008, 21:02   #4
Supermedlem

mor -igjen sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,316
mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.mor -igjen har et ubeskrivelig bra rykte.

Rips, plommer, epler, blåbær og vanligvis jordbær men ikke år da det "kokte" bort. Rips fryser jeg bare som de er. Epler lager jeg mos av, fryser i båter til kake, eller lager noen ferdige kaker og fryser. Plommer fryser jeg uten sten og lager syltetøy etter hvert. Blåbær har vi rundt hytta. Stort sett fryser jeg bærene og lager rørte blåbær til pannekaker, varme til is eller i smoothie.

ellers tørker og fryser jeg urter, tørker hvitløk og har div andre grønsaker men de går med etter hvert.

Jeg syns det er hyggelig, og så føler jeg meg litt husmor og flink for barna

med 02 og 05
mor -igjen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 21:11   #5
Æresmedlem

FlyAway sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 10,508
FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, sylter, men ikke saft i år.

Blåbær, stikkelsbær, bringebær og jordbær, samt noe blandet med solbær, rips og noe av de førstenevnte. Lager ofte ripsgele og gir bort i julegave også. Eplemos lager vi, gir bort masse epler hvert år, er en av de få i området som har trær som det faktisk kommer epler på
Gammel 06-09-2008, 21:18   #6
Supermedlem

Ragdoll sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,104
Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.Ragdoll har en strålende fremtid.

Kan jo skrive litt om hva vi gjør.

Vi har rips- og solbær hjemme. Solbæra lager vi saft av og rips blir syltetøy, gele og saft. Ellers plukker vi multer, blåbær og tyttebær som vi lager syltetøy av. Jordbær kjøper vi en kasse av hvert år for å lage syltetøy. Sopp plukker vi også mye av. Skal forresten på sopptur i morgen
Har også plomme- og epletre, men det blir spist som snakcs (eller fryses ned og lager saft sammen med rips). Har lyst til å lære meg å lage rognebær gelè. Det er så godt til vilt. Får spørre mora mi om noen gode råd
Synes det er fryktelig koselig å lage syltetøy og saft. Det blir så herlig lukt i huset, og det smaker mye bedre enn kjøpt

2. Mai-09
Galleri

Sist endret av Ragdoll; 06-09-2008 kl 21:33.
Ragdoll er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-09-2008, 21:30   #7
Supermedlem

Amaya sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Houston/s-Troendelag
Meldinger: 915
Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.Amaya har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg gjoer det ikke, men jeg har paa foelelsen at de fleste rundt meg gjoer det.

Alenemamma til Troy Des. 06

We worry about what a child will become tomorrow, yet we forget that he is someone today. ~Stacia Tauscher
Amaya er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-09-2008, 12:36   #8
Supermedlem

Simba 1 sin avatar

Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,168
Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.Simba 1 har en strålende fremtid.

Har brukt å kjøpe en kasse jordbær, og lager rørt jordbær. Det er jo blant det beste i verden.

I år har jeg forsøkt meg med plommesyltetøy, vi hadde litt for mange, store flotte plommer i hagen. Og resultatet ble jo bra! Blir litt artig å kunne servere dette til mamma og til svigermor etterhvert...! Sanker vel noen stjerner da.
Gammel 08-09-2008, 13:06   #9
VIP-Medlem

tinwin sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 8,585
MP Rating: 100% (2)
tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.tinwin har et ubeskrivelig bra rykte.

Gjørt det stort sett hvert år... i år har jeg ikke hatt tid til det, eller orker siden mamma har syltet ganske mange kilo jordbær!
Har rognebærtre i hagen og det frister lage litt gele
Gammel 08-09-2008, 13:56   #10
Seniormedlem

c3po sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,704
c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, det gjør jeg. Akkurat nå har jeg jordbær- og rabarbrasyltetøy og bringebær- og kirsebærsyltetøy i kjelleren. På fredag plukket vi 30 kg mais, som nå står i fryseren. Snart skal jeg begynne på eplene.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:26.