|
|
Vis resultat: Safter og/eller sylter du?
|
|
Ja
|

|
12 |
50.00% |
|
Nei
|

|
8 |
33.33% |
|
En sjelden gang
|

|
4 |
16.67% |
 |
|
05-09-2008, 12:22
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,104
|
Hvor mange av dere plukker bær (rips, blåbær, multer osv.) og safter og/eller sylter selv? Dere kan gjerne utdype svarene deres (kanskje en oppskrift eller to?).
Grunnen til denne undersøkelsen er at mannen min føler at vi er litt "alene" om å gjøre det! Jeg vil motbevise det!
|
|
|
06-09-2008, 20:40
|
|
|
Medlem
Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 94
|
Vanligvis gjør jeg det (men i år har dette falt bort, sitter her med to dager til termin  ), har pleid å lage blant annet bjørnebærlikør, rognebærgele, plommegele, rørte tyttebær etc.
Og ellers plukke bær og legge i fryseren som jeg senere bruker i kaker, smoothies etc.
|
|
|
06-09-2008, 20:42
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 1,672
|
Nei det har jeg aldri brydd meg om. Men søstra mi og samboern hennes gjør det masse.
|
|
|
06-09-2008, 21:02
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 1,316
|
Rips, plommer, epler, blåbær og vanligvis jordbær men ikke år da det "kokte" bort. Rips fryser jeg bare som de er. Epler lager jeg mos av, fryser i båter til kake, eller lager noen ferdige kaker og fryser. Plommer fryser jeg uten sten og lager syltetøy etter hvert. Blåbær har vi rundt hytta. Stort sett fryser jeg bærene og lager rørte blåbær til pannekaker, varme til is eller i smoothie.
ellers tørker og fryser jeg urter, tørker hvitløk og har div andre grønsaker men de går med etter hvert.
Jeg syns det er hyggelig, og så føler jeg meg litt husmor og flink for barna
|
|
06-09-2008, 21:11
|
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 10,508
|
Ja, sylter, men ikke saft i år.
Blåbær, stikkelsbær, bringebær og jordbær, samt noe blandet med solbær, rips og noe av de førstenevnte. Lager ofte ripsgele og gir bort i julegave også. Eplemos lager vi, gir bort masse epler hvert år, er en av de få i området som har trær som det faktisk kommer epler på
06-09-2008, 21:18
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,104
|
Kan jo skrive litt om hva vi gjør.
Vi har rips- og solbær hjemme. Solbæra lager vi saft av og rips blir syltetøy, gele og saft. Ellers plukker vi multer, blåbær og tyttebær som vi lager syltetøy av. Jordbær kjøper vi en kasse av hvert år for å lage syltetøy. Sopp plukker vi også mye av. Skal forresten på sopptur i morgen 
Har også plomme- og epletre, men det blir spist som snakcs (eller fryses ned og lager saft sammen med rips). Har lyst til å lære meg å lage rognebær gelè. Det er så godt til vilt. Får spørre mora mi om noen gode råd 
Synes det er fryktelig koselig å lage syltetøy og saft. Det blir så herlig lukt i huset, og det smaker mye bedre enn kjøpt
Sist endret av Ragdoll; 06-09-2008 kl 21:33.
|
|
|
06-09-2008, 21:30
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Houston/s-Troendelag
Meldinger: 915
|
Jeg gjoer det ikke, men jeg har paa foelelsen at de fleste rundt meg gjoer det.
|
|
08-09-2008, 12:36
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,168
|
Har brukt å kjøpe en kasse jordbær, og lager rørt jordbær. Det er jo blant det beste i verden.
I år har jeg forsøkt meg med plommesyltetøy, vi hadde litt for mange, store flotte plommer i hagen. Og resultatet ble jo bra! Blir litt artig å kunne servere dette til mamma og til svigermor etterhvert...!  Sanker vel noen stjerner da.
|
08-09-2008, 13:06
|
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 8,585
|
Gjørt det stort sett hvert år... i år har jeg ikke hatt tid til det, eller orker siden mamma har syltet ganske mange kilo jordbær!
Har rognebærtre i hagen og det frister lage litt gele
|
08-09-2008, 13:56
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,704
|
Ja, det gjør jeg. Akkurat nå har jeg jordbær- og rabarbrasyltetøy og bringebær- og kirsebærsyltetøy i kjelleren. På fredag plukket vi 30 kg mais, som nå står i fryseren. Snart skal jeg begynne på eplene.
|
|
|
 |
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 16:26.
|