Sopps f eks...det er egg i alle disse pakningene i forskj. slag? spaghetti,pasta i alla varianter osv..? utrolig teit spm sikkert,men det står bare durumhvete i ingrediensene....
Vet ikke om du lurer på om d er gluten i durumhvete? Det er det.
Gutten vår får pasta kjøpt på helsekosten eller Meny. Bruker både merket Shar og Orgran.
__________________ f.01 f.02f.05
Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.
det er veldig strengt mtp innholdsdeklarasjon på matvarer: alle ingredienser SKAL deklareres, så dersom du ikke finner noe om egg (slik du spør om), så skal det ikke være noe av det i! (dette er noe av grunnen til at bla sjokoladeprodusenter merker pakkene sine med "kan inneholde spor av nøtter"....for å være på den sikre siden og unngå søksmål dersom en allergiker reagerer på sjokoladen!)
men det er jo merkverdig da? MÅ det ikke være egg i spagetti? eller er jeg blond nå? vet at man kan få pasta f eks som er glutenfritt og uten egg men meed egg erstatning...denne bruker vi til vår gutt,som har allergi mot egg (og melk og soyabønner i tillegg)
Men det står på flere pastamerker at det ikke inneholder egg og det er jo enten veldig dårlig tenkt av produsentene eller så er det rett og slett ikke egg i?
Det er ikke egg i Sopps makaroni, spaghetti o.l. Så lenge det står 100 % durumhvete så er det det. De tar ikke sjansen på søksmål ved å unnlate noe, og dessuten er kravene om varedeklarasjon strenge.
så flott å høre...da kan jeg lage vanlig sopps spaghetti til han da?? jeg har unngått alt jeg,i redsel for at det inneholder egg selv om det ikke står på pakningen....Men har tenkt at det er vel nesten ikke lovlig å gjøre med tanke på allergikere som kan bli virkelig syke?