Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Modne mødre
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-09-2006, 12:42   #1
Supermedlem
 
Jessica sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 746
MP Rating: 0% (0)
Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.
Er informasjon til barn og unge alltid bra?

Jeg fant noe på stuebordet i dag. Noe som min datter på 14 år har fått på skolen.

Det var en brosjyre fra et støttesenter for incestrammede. Det er bra at de informerer, men samtidig så tenker jeg på barn som har et enormt oppmerksomhetsbehov. Kan de få en ide om å ljuge på seg incest for å få den oppmerksomheten de savner?

For ikke mange år tilbake var det mye fokus på spiseforstyrrelser i skolen. Helsesøster, lærere og andre informerte og snakket om dette problemet. Etterhvert fant de ut at slik informasjon gjorde en del elever nygjerrige og de begynte å slanke seg og utviklet spiseforstyrrelser. Av den grunn er skolene varsomme med den type informasjon.

Å ikke prate om sånt i det hele tatt blir feil forsåvidt, men det er vel hvordan man informerer som er viktig?

Min konklusjon er at all informasjon, som er velment, er ikke alltid av det gode

Hva slags erfaringer og tanker har dere om dette?
Jessica er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-09-2006, 13:46   #2
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 9,823
MP Rating: 0% (0)
Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.Maximillia har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Er informasjon til barn og unge alltid bra?

Jeg tror det er veldig, veldig bra at slike ting er tilgjengelig for dem som trenger det, så terskelen blir lavere for å ta kontakt og få hjelp.
Det at enkelte (jeg tror det er veldig få) kan finne på å lyve for å få oppmerksomhet, bør absolutt ikke komme i veien for at de som trenger det kan få informasjon om at hjelpen finnes.
__________________

Maximillia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-09-2006, 14:13   #3
Supermedlem
 
Jessica sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 746
MP Rating: 0% (0)
Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.
Sv: Er informasjon til barn og unge alltid bra?

Sitat:
Opprinnelig postet av Maximillia
Jeg tror det er veldig, veldig bra at slike ting er tilgjengelig for dem som trenger det, så terskelen blir lavere for å ta kontakt og få hjelp.
Det at enkelte (jeg tror det er veldig få) kan finne på å lyve for å få oppmerksomhet, bør absolutt ikke komme i veien for at de som trenger det kan få informasjon om at hjelpen finnes.
Det er jeg helt enig med deg i, men jeg tror det er viktig å tenke over hvor mye informasjon man gir og hvordan. (tenker høyt)
Jessica er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-09-2006, 14:26   #4
Supermedlem
 
Berglijot sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 866
MP Rating: 0% (0)
Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.Berglijot har mye å være stolt av.
Sv: Er informasjon til barn og unge alltid bra?

Jeg tror at slik informasjon er veldig viktig. Mange av dem som er rammet går jo rundt og tror at det bare er dem i hele verden det gjelder. Da er det godt å få det svart på hvitt at det gjelder flere og at det er ulovlig.

Å gi informasjon er en avveiing mellom å ikke nå dem som trenger det eller å overinformere. Jeg velger det siste.
Berglijot er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-09-2006, 14:41   #5
Tidl. bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a
Sv: Er informasjon til barn og unge alltid bra?

Det er en vanskelig balansegang mellom det å informere og å overinformere om en sak.
Det vil alltid være en risiko for økt nysgjerrighet dersom man overinformerer eller informerer på en lite lur måte. Samtidig så er informasjon viktig fordi det kan sette søkelyset på et problem og kan hjelpe flere til å oppsøke hjelp.

Jeg tror noen ganger man går for langt i å overinformere og jeg tror det er viktig å lage informasjon som er konkret og kortfattet uten å utbrodere hver detalj.

Å ta opp problemer med for eksempel spiseforstyrrelser er nyttig, men det kan bli gal effekt dersom informasjon kan plante ideer i hodet til tilhørerne. Det samme har jeg hørt en del om når det gjelder narkotika.
Jeg husker den infoen vi fikk på ungdomsskolen. Jeg har tenkt i ettertid at vi ikke hadde behøvd all den detaljkunnskapen. Jeg vet også helt konkret at det førte til større nysgjerrighet hos noen.

I forhold til incest mener jeg det er viktig å informere, men jeg tror også i et sånt tilfelle at man kan overdrive detaljinformasjon.

Min konklusjon blir vel at informasjon og åpenhet er viktig, men man behøver ikke å overdrive informasjon som skal gis til store grupper.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-09-2006, 16:02   #6
Supermedlem
 
Jessica sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 746
MP Rating: 0% (0)
Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.Jessica har en strålende fremtid.
Sv: Er informasjon til barn og unge alltid bra?

Sitat:
Opprinnelig postet av Hattifnatt
Det er en vanskelig balansegang mellom det å informere og å overinformere om en sak.
Det vil alltid være en risiko for økt nysgjerrighet dersom man overinformerer eller informerer på en lite lur måte. Samtidig så er informasjon viktig fordi det kan sette søkelyset på et problem og kan hjelpe flere til å oppsøke hjelp.

Jeg tror noen ganger man går for langt i å overinformere og jeg tror det er viktig å lage informasjon som er konkret og kortfattet uten å utbrodere hver detalj.

Å ta opp problemer med for eksempel spiseforstyrrelser er nyttig, men det kan bli gal effekt dersom informasjon kan plante ideer i hodet til tilhørerne. Det samme har jeg hørt en del om når det gjelder narkotika.
Jeg husker den infoen vi fikk på ungdomsskolen. Jeg har tenkt i ettertid at vi ikke hadde behøvd all den detaljkunnskapen. Jeg vet også helt konkret at det førte til større nysgjerrighet hos noen.

I forhold til incest mener jeg det er viktig å informere, men jeg tror også i et sånt tilfelle at man kan overdrive detaljinformasjon.

Min konklusjon blir vel at informasjon og åpenhet er viktig, men man behøver ikke å overdrive informasjon som skal gis til store grupper.
Kan ikke være mer enig

Grunnen til at jeg spurte er at jeg mener det er viktig å tenke over dette. Ikke fordi jeg ikke ønsker at det skal informeres.
Jessica er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:09.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com