|
|
|
13-09-2008, 20:39
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Tromsø
Meldinger: 1,028
|
ME/Kronisk utmattelsessyndrom/Kronisk tretthetssyndrom
|
|
Noen som vet noe om det, som har det eller som vet noe om hvordan utredning av det foregår?
Jeg skal til med utredning for det om jeg får det som jeg vil hos nevrologen på Mandag, og kunne tenke meg å høre litt mer om det. Fant litt info på nett, men veldig generelt bare. Og uten den helt store infoen om utredningsfasen.
|
|
13-09-2008, 20:46
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,456
|
Sv: ME/Kronisk utmattelsessyndrom/Kronisk tretthetssyndrom
|
|
Du jeg må bare henge meg på denne da jeg lurer på dette selv. Snakket med moren min om dette senest i kveld!! *du må være tankeleser*
|
13-09-2008, 20:49
|
|
Supermedlem
|
|
|
Ja, hue er det lite galt med her i heimen. Bare resten av kroppen.
Prøvde å google det, og da kom det opp litt. Bl.a. på Wikipedia'en. Det hadde nok sikkert vært mest fornuftig å lese om det på engelsk for å få best forståelse av det, men.. Det var den berømte energien da..
|
|
13-09-2008, 20:55
|
|
Veteranmedlem
|
|
|
|
13-09-2008, 20:57
|
|
Veteranmedlem
|
|
|
Det stemmer forresten at KVASIR er det beste dersom du skal søke på noe norske sider. Beklager reklamen her, men måtte bare si det *usakelig*
|
13-09-2008, 21:07
|
|
Supermedlem
|
|
|
Det var den jeg også fant.
Kvasir ja. Jeg bruker det kjente gamle. Alt annet glemmer jeg av, desverre. Omtrent like mye oppmerksom som ei mygg i en blodbank.
Men, mistenker du at du har det? Eller noen i familien?
|
|
13-09-2008, 21:11
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 1,734
|
|
|
kan jeg bare få spørre om hvordan du havnet hos nevrolog? henvist av villig eller motvillig fastlege? tenkte fastlegen at det kan være ME?
er der at jeg lurer på å ta opp med fastlegen, dette med utreding for ME.. men er så redd for å bli avvist...
|
|
|
13-09-2008, 21:15
|
|
Veteranmedlem
|
|
|
Mamma har det.
Jeg lurer på om jeg har det, men å snakke til mamma om det er omtrent like effektiv som å denge hodet i veggen. Hun har allslags "andre forklaringer" på det som feiler meg (du tar ikke astma/allergi medisinene dine, du spiser ikke riktig kost, du trener ikke nok, inneklimaet der du bor er ikke god nok osv osv). Alt hun sier KAN stemme men personlig syntes jeg at det er merkelig at jeg har kjempet om å stå opp praktisk talt hver dag siden jeg var 15-16..
Jeg har kort konsentrasjonsevne, jeg har hatt kyssesyke (som ikke ble behandlet), jeg har fått diagnosert fibromyaligi (og et klaps på ryggen var alt jeg har fått etter spesialisten fortalte det. ), jeg er sååå trøtt! Hele tiden! Er et kamp om å stå opp, kan glatt sove 16 timer og så legge meg igjen straks jeg har kommet meg opp. Jeg er mye deprimert. Jeg er overvektig og trener ikke (det er tungt å TENKE på trening), jeg har lange perioder med insominia, sliter med å sovne, våkner ofte om nettene... Ja ikke vet jeg..
Hvordan føler du deg?
|
13-09-2008, 21:20
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2006
Sted: Trøndelag
Meldinger: 1,244
|
|
|
Jeg er igang med utredning for det. Men det er desverre en laaaang prosess. Alt annet må nemlig utelukkes FØR denne diagnosen kan settes. Jeg har allerede tatt en god del av blodprøvene og andre prøver som kreves, men fortsatt er det en del igjen. Skal på gastroskopi (for 3. gang) neste tirsdag.
|
|
|
13-09-2008, 21:26
|
|
Supermedlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av nynne
kan jeg bare få spørre om hvordan du havnet hos nevrolog? henvist av villig eller motvillig fastlege? tenkte fastlegen at det kan være ME?
er der at jeg lurer på å ta opp med fastlegen, dette med utreding for ME.. men er så redd for å bli avvist...
|
Jeg gikk med svangerskapsmigrene i over 6 uker ifjor, like før termin, noe som resulterte i et hjerneslag/blodpropp i hjernestammen med utfall (husker ikke ordlyden fra epikrisen eksakt) og tilbrakte ei uke på nevrologisk avdeling etter det hvor de skulle testet alt mulig rart. Noe som var vanskelig siden jeg da var rimelig gravid og testresultatene ville blitt tvetydige. Så, jeg skal på oppfølgingstime etter den innleggelsen. ETT ÅR etter selve episoden.
Etter det hjerneslaget forsvant all piffen ut av meg. Jeg har tilbragt stortsett ett år nå for det meste på ræva. Enten på en stol hjemme, i sofaen eller i senga. Jeg har vært ganske flink på å PRØVE aktivisere megsjøl. Gå turer daglig med vogna og tuppa, traske i byen eller annet. Tenkte at jeg var sikkert bare litt lat av meg og ute av form. Men, det kan rett og slett ikke være det. For, jo flere i familien jeg prater med kan fortelle at jeg har vært sliten i kroppen i flere år. Jeg har slitt med leggkramper i mange, mange år (mellom 5 og 10 år), en nakke og rygg som er konstant stiv, hodepiner og migrener ukentlig.. I forrige uke begynte jeg å jobbe (som renholder) og vel, det tok meg 7 (SJU!!) dager før jeg var så utslitt at jeg måtte bare pakke sammen og holde senga nå i tre dager. Migrene hver dag etter jeg begynte på jobb og så sliten i kroppen at jeg ikke har kommet meg ut av huset siden Tirsdag før igår. I tillegg er jeg KONSTANT syk. Jeg kan telle antall dager jeg IKKE har vært syk i år på EI hånd. Bestandig vondt i hodet, snørrete, influensasyk eller noe i de baner.
Vi (jeg, mannen og tuppa) har så mange forskjellige fastleger. Det kryr og vrimler av vikarleger på legekontoret vårt, så jeg har møtt fastlegen bare EN gang iløpet av halvannet år nå. Han skal visstnok være spesialist på allmennmedisin eller noe sånn fancy og være enten professor eller foreleser på universitetet her oppe. Så jeg håper jo han har noe mellom øra.
Jeg tror jeg hadde kommet til å argumentere mot en fastlege med at "Send henvisninga. Det koster ikke DEG noe! Da får de undersøke meg på sykehuset og heller avvise meg der, etter en gjennomgang. Det er fastlegens plikt å henvise til spesialist dersom det er noe han ikke finner ut av." og så heller bare tatt de ørten blodprøvene som må til før at fastlegen skal klø seg i huet og mumle at han ikke skjønner noe som helst.
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:40.
|