|
 |
|
10-09-2008, 22:38
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Tromsø
Meldinger: 1,028
|
Vi er vel helt sikkert flere her som sliter med migrene med ymse annet som følger med (oppkast, besvimelser o.l.), men jeg lurer på om det er noen andre her som har opplevd "utfall" i forbindelse med migrene?
Like før termin ifjor opplevde jeg å få hjerneslag/drypp/utfall som ble påvidt ved MR, og jeg plages fremdeles no så gæli med migrene. Flere anfall hver uke til tross for at jeg knasker medisiner (maxalt, ibux, paracet, panodil) hver gang det dukker opp noe. Har holdt meg unna paracet annet enn når vi ikke har annet for å være sikker på at det ikke er paracetamolen som forårsaker hodepinene.
Men, er det noen andre som har migrene så hyppig? Og som har mer enn bare hodepinen? Eller som har vært igjennom utredningen for å finne ut av om det er migrene, eller om det er noe annet som forårsaker hyppige hodepiner?
|
|
11-09-2008, 07:49
|
|
Supermedlem
|
Joda, maxalt'en er migrenemedisin. Vanligvis tar den kålen på migrenen, men de siste ukene har den bare dempet anfallene såpass at jeg klarer å være oppe og gå, istedet for å bare ligge.
Imigran har jeg hørt mye om. Den skal jo visstnok være super, men blir man ikke slått litt ut av den? 
|
|
11-09-2008, 08:10
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 6,212
|
Jeg har migrene 4-6 dager i uka. Jeg bruker Relpax, helt klart den som har fungert best på meg. Jeg har prøvd det som er å prøve for å si det sånn. Har hatt migrene i 21 år nå (jeg er 30).
Hva med anfallsforebyggende? Da unngår du kanskje å bruke så mye medikamenter at det er en fare for at du får migene av preparatene.
|
|
|
11-09-2008, 08:26
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,696
|
Jeg har heldigivis lite migrene så lenge jeg passer på å få nok søvn, lite stress og holder meg unna røyklukt og parfyme. Parfyme utløser lett migrene hos meg.
Jeg har i perioder brukt immigran, men når anfallet var over så følte jeg meg nesten litt fyllesyk. Var som om jeg skulle hatt en runde på byen tidligere.
Jeg hadde MYE migrene i svangerskapet og fikk god hjelp av akupunktør. Jeg burde jo fortsatt med det, men det har jeg ikke gjort, da jeg har mye mindre anfall nå og kombinasjonen ibux/paracept fikser det meste.
Jeg kan dele noe med dere som jeg er helt avhengig av og det er migrenestift. Det er en liten mentolstift som jeg stryker over panna, tinningen idet jeg kjenner at det er et mulig anfall på gang.
|
|
11-09-2008, 09:10
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2003
Sted: østfold
Meldinger: 2,271
|
Hei, hørte faktisk her om dagen om ei som fikk hjerneslag pga migrene.
Jeg har testet ut alt som kan testes,kostholdsendring,ikke drikke noe med Asparthan,ikke opprettholde min egen sykdom ved å ta for MYE medisiner,akupunktur,kiropraktor,fysio,ostiopati,naprapat,He lhetsterapi,healing,forebygg-medisiner,og tilslutt utrensing av giftstoffer i kroppen.
Ingenting jeg kan sette fingeren på som har gitt effekt desverre...
Sist endret av trollpia; 11-09-2008 kl 20:17.
|
|
|
07-10-2008, 23:30
|
|
Medlem
Meldinger: 221
|
Jeg har migrene med aura (synsforstyrrelser), og da har man såvidt jeg forstår økt risiko for hjerneslag. Søsteren min hadde også migrene med aura og døde av hjerneblødning. Noen ganger får jeg aura i form av nedsatt følelse/lammelse i halve ansiktet og svelg. De siste par månedene har jeg også begynt å få epileptiske anfall. Ifølge nevrologen er det sannsynligvis sammenheng mellom migrenen og epilepsianfallene - begge er uttrykk for en nevrologisk funksjonsforstyrrelse med lavere anfallsterskel enn normalt.
I perioder har jeg hatt flere anfall i uka, og hadde tidligere godt hjelp av forebyggende medikament. Jeg brukte betablokker (Blocadren), og dette reduserte hyppigheten på anfall og jeg opplevde også hodepinen som mindre intens når jeg gikk på dette.
Jeg bruker også Maxalt (gjerne kombinert med Paralgin Forte) ved anfall, og opplever at dette demper hodepinen betraktelig. Effekten varer imidlertid kun 6-8 timer, og jeg er uansett ikke i stand til å fungere normalt. Jeg er nokså restriktiv med bruken av Maxalt da jeg tidligere har hatt rebound-hodepine pga for høyt forbruk. Nå bruker jeg ikke mer enn 3 pr uke - og ikke mer enn 8 pr mnd. Reseptfrie medikamenter holder jeg meg unna for å spare leveren - slike har jeg uansett ingen effekt av.
Pusa: Kan du si litt om i hvordan migrenen påvirker hvordan du fungerer i hverdagen? Kan du være i jobb når du er så mye plaget? Jeg lurer litt fordi jeg har mye fravær fra jobb i perioder og opplever dette som meget problematisk.
|
07-10-2008, 23:41
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2003
Sted: østfold
Meldinger: 2,271
|
Noen som har prøvd Topimax?
Jeg sliter også med lavt blodtrykk og nyrestein..så er ikke allt av forebyggende jeg kan gå på.
|
|
|
08-10-2008, 02:24
|
|
Supermedlem
|
Jeg knasker nå Selo-Zok (betablokker) for å forhindre migreneanfall.
Har gått nå i snart en måned med flere anfall pr. uke og en kronisk hodepine utenom anfallene.
Knaska 100 mg. Selo-Zok hver kveld og endte opp med 80/50 i blodtrykk og en puls på 48.
Så, nå prøver vi 50 mg. pr kveld. Funker ikke det er det ikke godt å si hva vi finner på her.. 
|
|
08-10-2008, 08:40
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,696
|
Betablokker hva gjør det?
Etter jeg begynte å jobbe fullt igjen har jeg fått hyppigere migrene og har nå lettere anfall 2-3 ganger i uka. Jeg fungrer greit, men er så redd for at det skal forverre seg hvis jeg ikke får rett behandling.
|
|
08-10-2008, 12:41
|
|
Supermedlem
|
Betablokker er blodtrykksdempende medisin. De senker blodtrykket og skal forebygge anfall, og mange har god bruk av det. F.eks. mammaen min hadde anfall hver Torsdag hver uke før hun begynte på medisinen. Sengeliggende og sprøyter i låret. Etter hun begynte på medisinen er hun knapt plaget overhodet lengere.
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 18:13.
|