Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Mors helse og egenpleie

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-03-2008, 13:14   #1
Veteranmedlem

hondacrv sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 4,332
MP Rating: 0% (0)
hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.
Question Normal blodprosent = bra jernlagre?

Ja. Er det noen som kan svare på dette, som ikke TROR, men vet:

Jeg var hos lege fordi jeg er slapp, trett og litt fjern for tiden, såpass at jeg er sykemeldt. For to uker siden tok jeg ut hormonspiralog etter det har jeg blødd. Etter en uke ble jeg slapp og trett. Igår var jeg og tok blodprøver. Blodporsenten var på 14 ett eller annet, og det var visst bra. Men det jeg lurer på er: Kan jeg likevel ha lavt jerninnhold eller jernlagre eller hva det heter?? De tok prøver av dette også, men jeg får ikke svar før fredag...
Gammel 04-03-2008, 14:16   #2
Medlem

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 288
Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.
Sv: Normal blodprosent = bra jernlagre?

Hei, ja det kan du ha. Det er to blodprøver som indikerer jernet i kroppen, helholdsvis Hemoglobin (blodprosent) og Ferritin (jernlageret). Så selv om blodprosenten din er fin, så kan du allikevel ha lavt jernlager og derfor være slapp. Er jernlageret ditt lavt, er det viktig å bygge det opp, slik at kroppen har noe og ta av. Da får du nok resept på medisin som gjør det.

Ammer, samsover, Lillegull sitter bakovervendt i HTS Besafe
Miranda er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 14:32   #3
Veteranmedlem

hondacrv sin avatar

hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Miranda Vis post
Hei, ja det kan du ha. Det er to blodprøver som indikerer jernet i kroppen, helholdsvis Hemoglobin (blodprosent) og Ferritin (jernlageret). Så selv om blodprosenten din er fin, så kan du allikevel ha lavt jernlager og derfor være slapp. Er jernlageret ditt lavt, er det viktig å bygge det opp, slik at kroppen har noe og ta av. Da får du nok resept på medisin som gjør det.

Takk Miranda! Da håper jeg på det, og at det ikke er noe skikkelig skummelt... Vet du hvor lang tid det tar? Jeg tar hemojern, men rekner med at det ikke er nok i lengden hvis lagrene er lave da.
Gammel 04-03-2008, 14:41   #4
Medlem

Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 288
Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.Miranda har mye å være stolt av.

Det er sikkert ikke noe skummelt nei. Siden du blør, så er det ikke rart at du er slapp. Det skal ikke mye til før man blir slapp, f.eks. hvis man har sterk menstruasjonsblødning kan man trenge jernstilskudd. Hemojern du tar ja, er ikke sikker på om den kun går på blodprosenten eller begge deler. Dette vet legen. Jeg har gått på medisin som bygger opp jernlagrene, du vil nok fort merke at du blir mere kvikk, hvis det er jernlageret som er lite. Tenker innen en to ukers tid i alle fall.

Ammer, samsover, Lillegull sitter bakovervendt i HTS Besafe
Miranda er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 15:21   #5
Veteranmedlem

hondacrv sin avatar

Så bra, skal ringe legen på fredag for da skulle de få svar. ¨Håper på å være i jobb igjen etter påske da hvert fall...
Gammel 04-03-2008, 15:23   #6
lib
Supermedlem

lib sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 600
lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.lib er et navn alle kjenner.

Det kan også være at du trenger b12, har du for lite av det blir du også veldig trøtt og slapp. Håper du får svar

lib er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 15:31   #7
Veteranmedlem

hondacrv sin avatar

Nei b12 var fin, det sjekket jeg for to uker siden. Har tenkt på det jeg også. Det står på Hemoferpakken at "Hemofer gir et sikkert og effektivt jernopptak som bygger opp jernlafgrene i kroppen din. " Så da hjelper de kanskje litt da? Tar tre for dagen nå siden fredag, og idag er jeg trøtt men ikke slapp.
Gammel 04-03-2008, 18:08   #8
Supermedlem

Vedvik86 sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 1,181
Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.

Man blir ikke trøtt og slapp dersom man har lavt ferritin dersom hemoglobinene er normal..Først når hb blir lav bruker kroppen av jernlageret og det er først da det er av betydning hva slags ferritin-nivå du har.. Hvis HB er lav vil kroppen bruke av lageret og ferritin synker også..

Så for å svare på sprsm ditt: Ja du kan ha lavt jernlager og høy HB, men da vil du ikke føle deg slapp (dersom det ikke er andre grunner til det selvfølgelig)

Men så finnes det tusen andre ting som fører til trøtthet/slapphet da...Så det er utrolig vanskelig å fine ut hva som eventuelt mangler/er i veien..

Sist endret av Vedvik86; 04-03-2008 kl 18:10.
Vedvik86 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-03-2008, 19:20   #9
Veteranmedlem

hondacrv sin avatar

Søren. Nå ble jeg deppa... Trodde jeg hadde funnet svaret jeg nå. Er det du sier, at hvis jeg hadde hatt lave jernlagre måtte bloprosenten også vært lav?
Gammel 04-03-2008, 19:33   #10
Seniormedlem

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 2,325
Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.Synnemor har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av hondacrv Vis post
Søren. Nå ble jeg deppa... Trodde jeg hadde funnet svaret jeg nå. Er det du sier, at hvis jeg hadde hatt lave jernlagre måtte bloprosenten også vært lav?
Nei, du kan ha lave jernlagre selv om blodprosenten er normal. Fortsetter du derimot å tappes for jern,vil blodprosenten etterhvert også gå ned. Normalt kjenner du det ikke før blodprosenten er lav også, så lagrene kan være ganske så tappet uten at man merker det så lenge blodprosenten ikke har rukket å synke.

Håper du finner ut av hva som feiler deg!

Sitat:
Opprinnelig postet av Tyrimor
Synnemor, du er en vis dame!
Synnemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:12.