|
Vis resultat: Sjekker dere brystene deres for kuler?
|
Ja!
|

|
5 |
20.83% |
Nei.
|

|
12 |
50.00% |
Av og til
|

|
7 |
29.17% |
 |
14-02-2004, 10:28
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,939
|
Sjekker dere brystene deres for kuler?
|
|
Jeg la merke til en hard klump under armen min i dag, men regner egentlig med at det er enten en kvise eller en fettklump
Men det fikk meg til å tenke. Jeg sjekker egentlig aldri brystene mine for klumper, med tanke på kreft. Tenker at jeg er så ung (27 år), og det er ikke vanlig i familien min med det...eller forresten, mormor hadde noen klumper i brystet som hun fjernet, men har ikke blitt noe syk av det. Det er kanskje litt naivt av meg å tenke sånn men...
Sjekker dere brystene deres? I så fall hvor ofte og hvor gamle var dere når dere startet med det.
|
|
|
14-02-2004, 12:25
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,555
|
Jeg har hatt store ambisjoner om å gjøre det, men jeg glemmer det igjen. Dusete i grunnen for det er jo fort gjort.
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
|
|
|
14-02-2004, 13:04
|
|
Gjest
|
Nei, jeg gjør ikke det men har som Nennemor store ambisjoner  Sist jeg tenkte på det tenkte jeg at jeg skal vente til jeg er ferdig med å amme, det er fort gjort å kjenne feil på litt melk og en klump.
Jeg hadde forresten en kul under armen en gang. Det var en hoven lymfekjertel og etter noen dager ble den mindre og så forsvant den.
|
|
|
14-02-2004, 13:25
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Akershus
Meldinger: 833
|
|
|
|
14-02-2004, 15:29
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Elvebyen
Meldinger: 3,275
|
Jeg savner et "Av og til" eller "når jeg husker det" svaralternativ her...
Jeg sjekker, men ikke regelmessig.
|
|
14-02-2004, 16:20
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 1,990
|
Litt sporadisk.
Men har hørt at det er liten vits, for innen man oppdager en kul som evt. er kreft vil det være for sent...
Noen som vet om det stemmer?
|
|
14-02-2004, 21:34
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Harstad
Meldinger: 4,090
|
Jeg sjekker av og til, når jeg kommer på det, og det er gjerne i forbindelse med at jeg hører noen om det på tv eller at det blir snakk om det ellers.
Lærte jo faktisk hvordan jeg skulle gjøre det da jeg var 16 og gikk til legen for å få p-piller. Men jeg har nok ikke vært så veldig flink på disse årene. Skal prøve å huske det litt oftere
|
14-02-2004, 21:37
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Harstad
Meldinger: 4,090
|
Robyn: Jeg har ikke hørt det utsagnet og aner ikke om det stemmer.
Men om det skulle stemme er det jo likevel vits i å sjekke, for om du sjekker og finner en kul er du jo fortsatt i live og kan gå til legen. Om du aldri sjekker og en kul får være der hvor lenge som helst, til man tilfeldig oppdager det, så er jo ikke det det beste... Jo før man kommer seg til legen jo bedre er det!
|
14-02-2004, 22:12
|
|
Gjest
|
Sitat:
Opprinnelig melding fra Robyn
Litt sporadisk.
Men har hørt at det er liten vits, for innen man oppdager en kul som evt. er kreft vil det være for sent...
Noen som vet om det stemmer?
|
Dette stemmer ikke  Ca 50% av brystkrefttilfeller blir oppdaget med kul i brystet, ofte av partneren, i underkant av 10% blir oppdaget tilfeldig og resten ved mammografi/ultralyd. Det som er problemet er at jo yngre man er når man får kreft.. jo mer aggresiv er gjerne kreften.... Etter 5 år lever ca 80%, men dette er et høyt tall med tanke på at de fleste som får brystkreft faktisk er over 50 år.
Selv er jeg inne i systemet til Radiumhospitalet pga mye kreft i familien, min mor hadde brystkreft som 32 åring og er en av de få som lever etter så mange år. Det er betryggende å bli innkalt til mammografi og ultralyd en gang årlig.. men sjekker brystene for kuler sånn ca annenhver måned
|
|
|
15-02-2004, 10:59
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,837
|
Sjekker av og til.

Gutten vår satt bakovervendt i Britax Two Way Elite til han var 5 1/2 år. Bakovervendt er tryggest!
|
|
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Hybridmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:39.
|