Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Mors helse og egenpleie


Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-02-2004, 22:38   #1
Dorothea
Gjest
 
Meldinger: n/a
Viktige hemorroide tips

Det dukker stadig opp tråder om hemorider/hemorroider/hemmorider.

Derfor tenkte jeg å lage en tråd som er lett å finne igjen for de som sliter med dette.

Hemorroider kommer av at man får en utposning på tarmen som regel pga treg avføring og mye press på tarmen. Mange får det ofte i svangerskapet pga tregere mage, under fødselen pga trykkinga eller like etterpå før magen er skikkelig igang etterpå.

Store deler av Norges befolkning sliter med dette, flere enn man nok skulle ane.

Det kan gå tilbake av seg selv i løpet av dager, og noen tilfeller etter måneder.

Symptomene er
kløe,
smerter
og friskt blod fra endetarmen.

Man skal imidlertid være obs om det kommer friskt blod, da dette kan være ulike årsaker. Det er ikke hyggelig å gå til legen med dette, men det kan være en nødvendighet for å utelukke alvorligere ting.

Noen sitter innefor endetarmsåpningen, og man ser dem ikke, noen detter ut av og til, og andre henger utenpå som små poer, som store druer og i alle mulige størrelser og varianter. Noen kommer kun til syne når man er på do, da blåses de opp og blir fylt med blod.

Behandlingen er:

Stikkpiller og salver
Holde magen/avføringen myk
Ikke presse når man skal på do
Operasjon


Alcos Anal stikkpiller og salve:

Får man reseptfritt på apoteket. Det anbefales at man bruker begge deler, uansett. Dette skal brukes over lengre tid, flere uker, og for best effekt, skal man fullføre kuren. Det er helt greit å bruke dette når man er gravid og ammer.


Scheriporcht stikkpiller og salve:

Salven får du uten resept på apoeket. Stikkpillene er på resept. For å få denne resepten, må du vanligvis ikke ta en rektumundersøkelse hos legen, det holder å stikke innom, og av og til er en telefon også nok. Forsiktig ved graviditet, ok ved amming.

Alle stikkpiller og salver skal brukes etter hver avføring og morgen og kveld.




Avføring:

Når den blir hard, vil den presse mer på tarmen og åpningen, som igjen vil forverre hemorroidene. Men man skal heller ikke være så myk at man får diare. Drikk mye vann, og hold deg i bevegelse. Fysisk aktivitet virker også veldig mye inn på tarmens aktivitet. Fiber, om dette er noe for deg. Mange blir harde i begynnelsen og drikker ikke nok vann. Prøv deg frem. Får du allikevel ikke passe myk avføring og det går dager mellom hver gang, kan du kjøpe Lactulose (Duphalac) på apoteket. Det er uten resept, og er ingen medisin som man kan ødelegge tarmen med el. Det er melkesukker som binder vann i avføringa så den blir mykere. Noen kan få mere luft i magen av det, men det pleier å gå over etter et par uker. Lactulose kan man gå på i måneder og år om det er nødvendig uten å få ødelagt tarmen. Ingen problemer ved graviditet eller amming.




Dobesøk:

Ikke trykk. Bruk god tid. Ofte kjenner man smerte når åpningen skal utvide seg og det begynner å komme. Det kan lettes ved om du presser/masserer utenpå der du kjenner presset/smerten. Bruk dopapir imellom eller kjøp deg engangshansker. Man tror man aldri vil komme i den situasjonen at man skal ta seg bak der, men når det gjør som mest vondt, gjør man alt for å lette på det!
Vaks deg godt på hendene etterpå og få gjort skikkelig reint bak etterpå, spyl deg om nødvendig. De som ikke har h. skal ikke spyle seg bak der.

Etter at man har vært på do, og etter at man har smurt på salve ol, skal man dytte de hemmoroidene som henger på utsiden, inn igjen. Da får de dårligst levekår.



Kålblad:

Et nystrøket klåblad som legges i rompesprekken er et gammelt kjerringråd.



Truser:

G-string frarådes på det sterkeste, det stimulerer hemorroider og irriterer mye.



Operasjon:

Om du ikke når noen vei og dette blir smertefullt og veldig ubehagelig å leve med, er operasjon neste. Det gjøres som regel i dagkirurgi, inn og ut på samme dag, og med veldig rask bedring etterpå. Man får også langtidsbedøvelse etter operasjonene så man ikke skla ha vesentlig vondt etterpå. Man kan til og med bare få lokalbedøvelse under operasjonen istedenfor narkose, da det er et lite inngrep. Ventelisten varerer veldig fra sykehus til sykehus, så det lønner seg å sjekke køen rundt om i landet. Før operasjonen må man som regel inn til en rectoscopi for å se omfanget. Det er "bare" at noen kikker en rett innenfor hullet, ikke langt oppimellom. En operasjon høres flaut og ille ut, men for en som er veldig plaget, og som tør å ta steget, vil en få et mye, mye bedre liv etterpå!

Noen utvendige hemorroider kan også fjernes hos fastlegen.


Har du hatt hemorroider før, vil de ofte komme igjen, så det gjelder å tenkte forebyggende også den dagen du endelig blir kvitt dem!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-02-2004, 22:43   #2
Veteranmedlem
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Ikkje i Bergen
Meldinger: 4,721
MP Rating: 100% (4)
Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.Bergensis har et ubeskrivelig bra rykte.

Sikkert mange gode råd, men kva om du "kun" har fisur - altså sprekker? Gjelder det samme da? Eg har blitt undersøkt, og der var ingen hemoridar, men altså fisur


....og her hadde det jammen vore fint å fått vera anonym....
__________________
Bergensis
Storesøster 2002
Lillebror 2007
Bergensis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-02-2004, 22:47   #3
Dorothea
Gjest
 
Meldinger: n/a

Ja. det samme gjelder sprekker.

Det kommer av det samme, og en av de tingene kremen gjør, er å trekke hemoroidene sammen, det samme gjør det med sprekkene pgså. Og man har jo også smerter, kløe og blødning fra sprekkene.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-02-2004, 00:05   #4
Tidligere bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a
Re: Viktige hemorroide tips

Sitat:
Opprinnelig melding fra Dorothea

De som ikke har h. skal ikke spyle seg bak der.

Bare en kommentar til denne. Er helt uenig i at man ikke skal vaske når man ikke har hemorroider. Jeg hadde i en periode hemorroider som kom igjen og igjen, men begynte så å vaske meg grundig etter do besøk alltid og ikke bare når jeg hadde dem. Etter det har jeg ikke hatt hemorroider, selv ikke når jeg har vært gravid! Så jeg anbefaler vasking etter dobesøk på det sterkeste, også som forebygging når man ikke har hemorroider.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-02-2004, 19:27   #5
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 2,571
MP Rating: 0% (0)
loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.

Et tips fra JM: ligg på magen med stussen i været og kjørl ned med ispose el, frossen pose med erter e.l. Da krymper hemoridene og du kan dytte dem inn, Forhåpentligvid holder de seg der. Har ikke prøvd det selv, da mine trakk seg greit tilbake etterhvert.
loop er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-03-2004, 11:29   #6
Seniormedlem
 
CarinaL sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2003
Sted: Bodø
Meldinger: 2,704
MP Rating: 0% (0)
CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.CarinaL har mye å være stolt av.

Tusen takk for mange fine tips!
MEN; Det er ikke alltid så lett å ta seg god tid på toalettet når man har en liten en som er alene i stuen Det er mulig det er derfor jeg harr fått det nå, fordi jeg stresser og trykker mye...
__________________

Bloggen min!
CarinaL er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-08-2005, 10:12   #7
Medlem
 
amelia sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Sted: østfold
Meldinger: 449
MP Rating: 0% (0)
amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.amelia er et navn alle kjenner.
Sv: Viktige hemorroide tips

Sitat:
Opprinnelig postet av CarinaL
Tusen takk for mange fine tips!
MEN; Det er ikke alltid så lett å ta seg god tid på toalettet når man har en liten en som er alene i stuen Det er mulig det er derfor jeg harr fått det nå, fordi jeg stresser og trykker mye...
Ja det er ikk alltid så lett når man har små..
amelia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-09-2005, 10:34   #8
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,395
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Viktige hemorroide tips

Operasjon er siste utvei og ofte ikke like vellykket.

Man kan også få sprøytet inn et medikament i dem som skal få dem til å trekke seg sammen. Eller man setter "strikk" rundt dem så de skrumper inn.

Alt dette gjøre på kir. pol. på sykehuset. Og du må ha en henvisning fra legen din.

Du kan også få kjøpt lokalbedøvende krem på apoteket uten resept som man har på før man går på do så det ikke gjør så vondt. Også lurt å ha tatt en stikkpille i god tid før dobesøk så det smører og kommer lettere ut.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-03-2004, 12:10   #9
Tidligere bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig melding fra CarinaL
Tusen takk for mange fine tips!
MEN; Det er ikke alltid så lett å ta seg god tid på toalettet når man har en liten en som er alene i stuen Det er mulig det er derfor jeg harr fått det nå, fordi jeg stresser og trykker mye...
Ta henne med deg på do. La henne ha noe å leike seg med og så kan du ta deg den tiden det tar. Har til og med hatt barn på fanget og lest for det på do jeg.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-07-2004, 13:56   #10
Supermedlem
 
jpht sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2003
Sted: Ski
Meldinger: 1,196
MP Rating: 0% (0)
jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.jpht har en strålende fremtid.
Sv: Viktige hemorroide tips

Sitat:
Opprinnelig postet av asterix
Ta henne med deg på do. La henne ha noe å leike seg med og så kan du ta deg den tiden det tar. Har til og med hatt barn på fanget og lest for det på do jeg.
Hi hi jeg må bare signere denne jeg .
Badet vårt ser ut som et lekerom et par bøker, en bil, noen duplo osv osv.
Når jeg var alene på do var vel for ett år og to måneder siden.
__________________
jpht
Henrik 23.05.03og Helene 17.05.07
jpht er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:55.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com