Sitter her og er litt forvirret...
Hadde samtale med storesøsters barnehage forrige uke. Emma (4 år)er oppvakt, smart og flink jente men de reagerer på at hun ikke leker så mye med de andre barna. Faktisk, mente pedagogen, burde PPT komme og vurdere de sosiale ferdighetene til Emma.
Jaha - tenker vi. Hvor kom DET fra? VI har ikke hørt noe om dette før, og hvis det er så himla viktig hvorfor er ikke vi informert på et tidligere tidspunkt? Det var ikke snakk om at vi kunne prøve å finne ut av ting sammen (barnehagen og oss) - nei rett til PPT. Vi nekter for dette av spesielt 3 grunner:
- Når Emma er med oss og andre foreldre med barn så leker hun så fint med de andre barna! Det er vanskelig å løsrive henne fra leken.
- vi vil være med på et samarbeid for å finne ut om det er Emmas sosiale ferdighetene som det er noe galt med eller om det er forhold i barnehagen som gjør at det blir slik.
- Både mannen min og jeg hadde få venner som barn og likte best å være i fred enkelte ganger. Hva er galt med det?
Jeg stusser veldig over at de er så raske til å ville tilkalle PPT FØR vi er informert nesten. Pedagogen i barnehagen spurte ikke en gang hvordan vi vurderer hennes sosiale ferdigheter. Emma selv skjønner ikke hvorfor jeg nå stresser med dette - og sier at hun bare vil leke alene av og til.
Så nå lurer jeg på - har dere noen erfaringer fra lignende problemstillinger?
Er det noe galt om et barn er flink til- og ønsker å leke alene? Hun er ikke alltid alene - barnehagen understreker at det skjer ofte - men ikke hele tiden.
På oss så virker det som at Emma trives i barnehagen og uvikler seg ellers som hun skal.
Nå tenker vi om denne barnehagen er et godt sted for Emma og om hun egentlig har det bra