Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2007 > Oktober 2007

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-11-2008, 18:32   #1
Supermedlem

Emjo sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jæren
Meldinger: 1,089
Blogginnlegg: 5
MP Rating: 100% (4)
Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.
Lek med andre barn

Sitter her og er litt forvirret...
Hadde samtale med storesøsters barnehage forrige uke. Emma (4 år)er oppvakt, smart og flink jente men de reagerer på at hun ikke leker så mye med de andre barna. Faktisk, mente pedagogen, burde PPT komme og vurdere de sosiale ferdighetene til Emma.
Jaha - tenker vi. Hvor kom DET fra? VI har ikke hørt noe om dette før, og hvis det er så himla viktig hvorfor er ikke vi informert på et tidligere tidspunkt? Det var ikke snakk om at vi kunne prøve å finne ut av ting sammen (barnehagen og oss) - nei rett til PPT. Vi nekter for dette av spesielt 3 grunner:
  1. Når Emma er med oss og andre foreldre med barn så leker hun så fint med de andre barna! Det er vanskelig å løsrive henne fra leken.
  2. vi vil være med på et samarbeid for å finne ut om det er Emmas sosiale ferdighetene som det er noe galt med eller om det er forhold i barnehagen som gjør at det blir slik.
  3. Både mannen min og jeg hadde få venner som barn og likte best å være i fred enkelte ganger. Hva er galt med det?
Jeg stusser veldig over at de er så raske til å ville tilkalle PPT FØR vi er informert nesten. Pedagogen i barnehagen spurte ikke en gang hvordan vi vurderer hennes sosiale ferdigheter. Emma selv skjønner ikke hvorfor jeg nå stresser med dette - og sier at hun bare vil leke alene av og til.

Så nå lurer jeg på - har dere noen erfaringer fra lignende problemstillinger?
Er det noe galt om et barn er flink til- og ønsker å leke alene? Hun er ikke alltid alene - barnehagen understreker at det skjer ofte - men ikke hele tiden.
På oss så virker det som at Emma trives i barnehagen og uvikler seg ellers som hun skal.
Nå tenker vi om denne barnehagen er et godt sted for Emma og om hun egentlig har det bra

Emjo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2008, 21:50   #2
Medlem

Medlem siden: May 2004
Meldinger: 466
MP Rating: 0% (0)
Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.Najade har en strålende fremtid.
Sv: Lek med andre barn

Jeg har jo ingen erfaring med barnehagebarn, men jeg kjenner en del som jobber i barnehage.
Har hørt at det ofte knyttes ekstra ressurser til de barna som PPT kobles inn på, kan det være en underliggende årsak til at en fjær kanskje blir fem høns her?

Personlig tror jeg ofte at foreldre har en god magefølelse på slike ting, men det er jo selvsagt sånn at barnehagen ser ting som foreldre ikke ser fordi de ikke er tilstede. Skjønner imidlertid godt at du reagerer på at det er først nå dere får vite om dette, og at de da umiddelbart vil trekke inn PPT. Det er ikke slik det pleier å foregå tror jeg.

Mye synsing fra min side, men først og fremst skal du få en klem!
Najade er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2008, 21:58   #3
Supermedlem

TattyTeddy sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 1,430
TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.

mener de ikke kan tilkalle PPT uten å ha samtykke fra dere først!
Det fikk mannen beskjed om sist uke, selv om vi har vært i møte med PPT hos barnehagen tidligere i år, så jeg trodde de hadde en avtale om å prates igjen jeg da..

Vi har hatt både PPT og BUP i forhold til størstemann nå.
her har vi en som prater ekstremt lite og dermed faller han litt fra når det blir store grupper i barnehagen. Leker veldig fint med seg selv, men ofte så holder han på alene han også.

Kan jo være at barnehagen bare vil ha tips og råd fra PPT i forhold til hva de skal gjøre og det kan godt hende PPT gjør en vurdering og finner ut at de ikke skal gjøre noe med det..
Vi har bare gode erfaringer med PPT og BUP her altså, bare hyggelig mennsker som vil hjelpe. Det høres så alvorlig ut, men vi tenker heller at det er bedre å få hjelp nå, enn at det går enda lenger tid som blir bortkastet.
Mange som har vært slik det kommer, det kommer.. gi han litt tid, men nå er han blitt 3 og frustrasjonen er store både oss og han!
Gammel 19-11-2008, 21:14   #4
Supermedlem

Emjo sin avatar

Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.Emjo har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk Najade og Tatty Teddy.
Nei jeg vet at PPT kan tilkalles kun etter samtykke fra oss. Jeg mener altså bare at vi må få muligheten til å få vite noe før ting blir så alvorlig at andre instanser skal tilkalles.
Jeg er nemlig slik at jeg vil ha kontroll på hva som skjer med mine barn - og når jeg nå opplever en svikt på noe jeg til nå har opplevd som god kommunikasjon - så lurer jeg på hva som foregår.
Jeg er ikke redd for PPT - kall det gjerne en prinsipp sak. Jeg utelukker ikke at PPT blir tilkalt - men først vil jeg vite hva i hoen barnehagen egentlig har gjort og sjekket først. Har de umiddelbart tenkt at Emma har et problem? Eller er det konklusjonen etter observasjoner over tid? Har de observert miljøet i barnehagen? Dette aner jeg faktisk ikke pr d.d, og det synes jeg er skremmende. Hvorfor sier de ikke noe av dette til meg?

Idag tidlig sa jeg at vi ønsket et møte med styrer og pedagogen for å drøfte en plan for å finne ut hva vi kan bidra med sammen med barnehagen og få vite hva barnehagen har gjort i denne saken. Da fikk jeg til svar at det måtte vente til over jul fordi at styrer måtte sette seg inn i saken og få observere Emma.

Emjo er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2008, 14:08   #5
Supermedlem

TattyTeddy sin avatar

TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.TattyTeddy har en strålende fremtid.

ja se der ja, var ikke mye gjenomtenkt med de utsagnene da da altså!

Her blir det annerledes for det var vi som tok kontakt med helsestasjonen videre med familieveileder, BUP og PPT for å få litt hjelp..
Størstemann bare sprang bort til veggen og slo hode sitt i veggen for den minste ting. Ting som vi snakket om oss i mellom som ikke hadde noe med han og gjøre, men som han oppfattet og sikkert tenkte han skulle ta del i/få lov til. Så det var frustrerende med en liten gutt på 1,5-2 år som var helt blå i panna!

Såg du fikk mange gode tips i den andre tråden og var noen tips til oss også der..
Burde nok bli flinkere å få det mer skriftelig hva som skjer, ellers blir det bare synsing og sansing..
Blir vel den 4 kontaktpersonen han får nå siden han startet i barnehagen i august 07..
Gammel 20-11-2008, 14:55   #6
Seniormedlem

Ariadne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 2,907
Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Emjo Vis post
Takk Najade og Tatty Teddy.
Har de umiddelbart tenkt at Emma har et problem? Eller er det konklusjonen etter observasjoner over tid? Har de observert miljøet i barnehagen?
Kan det tenkes at det er det de vil at ppt skal observere? (miljøet i barnehagen og hvordan de kan få inkludert din datter?)
Gammel 21-11-2008, 09:20   #7
Medlem

Chantelle sin avatar

Meldinger: 101
Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.Chantelle er fantastisk mot andre.

Herregud! Kan godt forstå at du blir forvirret og urolig!

Man kommer vel ikke med antydninger og mistanker om ditt eller datt til foreldrene uten at det er gjennomtenkt først.
Og det minste de burde gjort er å høre med dere om synspunkter, hvordan hun er ellers osv.
Det kan jo like gjerne være forhold i barnehagen, men det er kanskje ikke så kjekt å ha som en mulighet....

Klart at dere som foreldre ønsker et skikkelig møte om dette snarest mulig hvor de forklarer skikkelig.
Det er jo tortur å måtte vente til etter jul!

Dessuten så er barn forskjellige både i temperament, ferdigheter og hvor sosiale vi ønsker eller har behov for å være.
Jeg antar at det er Autisme perspektivet de tenker på, men da er det langt alvorligere og flere tegn man ser etter. Dette virker uprofisjonelt!

Jeg forstår deg kjempegodt!!! Ville krevd å hatt møte snarest mulig. Har de sagt A, så får de si B, og følge dere opp!
Chantelle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 22-11-2008, 07:55   #8
Supermedlem

TattyTeddy sin avatar

Helsesøsteren her også hadde krysset av for autisme med ? bak til BUP!

men det avviste de med en gang da vi var der på møte sist..
Det måtte være mye mer enn bare å leke alene slik som vår gutt gjør ofte også!
Vi bor i ei lita bygd med bare 2 eldre barn på 9 og 12 år, så ikke så rart han leker ofte alene egentlig!

Du får purre på de om det ikke skjer noe til etter jul, de burde i hvertfall greie å sette opp et møte med dere og prate litt rundt det hva de mener!
Gammel 22-11-2008, 18:51   #9
Supermedlem

Emjo sin avatar

Takk for svar

Jeg har nå snakket litt mer med barnehagen, mest fordi jeg stresser litt med saken.
Jeg tenker selvsagt på om Emma ikke har det så bra i barnehagen som jeg trodde...

Vi skal i møte med barnehagen om litt over 2 uker. I samme anledning ba jeg om å få se mappen til Emma hvor jeg sa jeg regnet med det lå observasjonskjemaer - datert- som begrunnet deres bekymring, og andre tester jeg regner med de har gjennomført.
Jeg fikk et veldig vagt svar - som jeg faktisk ikke helt forsto - og jeg sa at jeg har rett til denne informajsonen og forventer å få mappen snarest mulig.

Så da slipper vi ihvertfall vente til over jul.

Det jeg tror de reagerer på er at mot slutten av dagen og Emma er trøtt da trekker hun seg bort for å koble litt av, og kan være vanskelig å få med i lek før hun har fått noen minutter alene.
Men er det umormalt?

Ariadne: PPT skulle kun tilkalles for å observere Emma. Og jeg vil sjekke hvorfor og hva de selv har gjort og om barnehagen i det hele tatt har tenkt tanken på om barna er snille med hverandre. Slik jeg forstod det så tenkte de med en gang at Emma har problemer uten å vurdere andre ting.

Sist endret av Emjo; 22-11-2008 kl 18:59.
Gammel 22-11-2008, 19:02   #10
Supermedlem

Emjo sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av TattyTeddy Vis post
Helsesøsteren her også hadde krysset av for autisme med ? bak til BUP!

men det avviste de med en gang da vi var der på møte sist..
Det måtte være mye mer enn bare å leke alene slik som vår gutt gjør ofte også!
Vi bor i ei lita bygd med bare 2 eldre barn på 9 og 12 år, så ikke så rart han leker ofte alene egentlig!

Du får purre på de om det ikke skjer noe til etter jul, de burde i hvertfall greie å sette opp et møte med dere og prate litt rundt det hva de mener!
Vi bor 3 km utenfor sentrum hvor det bare er våre barn som er barn. Dvs Emmas lekekompis er lillebroren på 1 år. Vi treffer venner med barn jevnlig i helgene, men det er stor variasjon i alderen på barna.

Godt dere fikk avvist HS sin mistanke om autisme.

Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:56.