|
|
|
19-12-2008, 20:16
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,544
|
Knerten er ikke noen pratmaker.
Jeg husker at snuppa sa ganske så mye da hun var på denne alderen, men knerten bruker tre ord: hei, oi og hadet (sistnevnte med litt godvilje fra oss). Han sier mamma også, men det brukes når han skal oppnå noe; det kan altså bety mamma, pappa, jeg vil ha vann, løft meg opp eller stort sett hva som helst.
Jeg bekymrer meg ikke, men lurer samtidig på hvor mange ord de andre oktoberbarna sier.
|
19-12-2008, 20:45
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Stavanger
Meldinger: 631
|
Sv: Ordforråd hos småttisene
|
|
Det er ikke så mange rene ord, som i helt ren uttale, men likevel har hun mange ord på ting.
Auww (mjau), pus, tisstiss (do/badet), badhe (bade), mæh (mer), meh (mett), nei, æsj, oj, ei (hei), dakk (takk), mamma, bappa, vovvov, møøø når vi spør hva kua sier, æææ når vi spør hva sauen sier. se, deh (der/det), ba (ball).
|
19-12-2008, 22:29
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jæren
Meldinger: 1,089
|
|
|
Her er det ikke rare ordforrådet heller. Men han går stødig og småløper nå (elsker å leke "tikken" = sisten?) så kanskje ordforrådet kommer senere? Ord han sier er: mamma (både til meg og for å oppnå noe), ba=far, hadæ= hadet, såå=sjå, Emma = storesøsters navn, ho-ho= farmor ( farmoren pleier å si ho-ho enten når hun kommer på besøk eller vi besøker henne), der=der, og brr=kjøre bil.
Han snakker i ett sett, men det er usammenhengende babbel. Da storesøsteren var 14 mnd snakket hun en del så det er litt uvant - men på den annen side så var hun ikke så langt kommet motorisk sett som Jonas.
Det kommer nok etterhvert
PS: han sier ja og nei også
Sist endret av Emjo; 20-12-2008 kl 19:34.
|
|
|
20-12-2008, 09:10
|
|
Medlem
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 105
|
|
|
Hanna sier mamma, pappa, hei, mat, gakk, nam, mø, bæ, tiss, ærsj, au, takk også kan hun å rulle på R`en da
|
21-12-2008, 15:16
|
|
Medlem
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Steinkjer
Meldinger: 132
|
|
|
Er ikke store ordforrådet her heller du..
Hun sier hei, der, bø, mamma, pappa, nam.. Ellers er nok det meste ganske uforståelig..
21-12-2008, 19:50
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 1,324
|
|
|
Her går kjeften i ett sett..
Mamma, pappa, beste (bestemor), Ella Bella (Ella er søskenebarnet, vi kaller henne bare Bella), Ijneh (Line), ojne (ordne), adeh (hadet), busse, bil, bade, mat, kopp, bø (sånn som i borte-bø), ball, takk/tatt, dætt (datt)..
Hun sier sikkert mer enn det men det er stortsett det jeg kommer på nå..
Sist endret av Strwberri; 21-12-2008 kl 20:09.
|
|
|
21-12-2008, 19:57
|
|
Medlem
Meldinger: 124
|
|
|
Sier ikke mye her heller, takk takk, mamma, pappa og noe som ligner værsegod. Så sier han hallo helt rent.
|
|
|
22-12-2008, 09:00
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 770
|
|
|
tatte = tante, mamma, pappa, haje = hadet, ei= hei, se.
er kanskje et ord eller to til, ikke særlig mer. men jeg merker forståelsen for ordenes betydning blir bedre og bedre for hver dag år vi sier vi skal noe eller ber henne gjøre noe.
ja, også forsøker hun seg på storebrors navn, det blir heeelt feil, men hun er iallefall konsekvent mht. måten hun sier det på
|
22-12-2008, 10:19
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 1,797
|
|
|
Her bables det, men lite forståelig:
ædn = hade
ei = hei
mamma = alle hun vil ha oppmerksomhet av
neeeeei (klart og tydelig)
dæ/tæ = der/den vil jeg ha
oi
tata = tusen takk
Og så tror vi at ama = Alma
|
|
|
22-12-2008, 11:03
|
|
Medlem
Medlem siden: May 2004
Meldinger: 466
|
|
|
Her er forståelsen stor, spesielt hos L, men ordene lar vente på seg.
For L går det i: se, der, den, bampa (lampa), pappa, mamma, ba (ball), mamam (namnam/mat), meh (melk).
For M går det i: se, deh (der/den, alt ettersom), appa, mamma, mamam (namnam/mat/mer), mee (melk).
L forstår mest, han kan skjønne forholdsvis komplekse "instrukser" à la "kan du gå bort til mamma og sette deg så vi kan ta bilde", "kan du putte tilbake i skuffen, og lukke den?" osv.
M forstår nok en del han også, men er ikke så interessert i den type samspill som jeg beskriver over. Han gjør mer sine egne ting. Litt mer interesse for det i det siste (han lukker f.eks døra/skuffen om han er i humør).
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 22:32.
|