Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldreklubber > Premature barn
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 23-10-2006, 20:00   #1
Dru
Supermedlem

Dru sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 582
MP Rating: 0% (0)
Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.
Bitteliten gutt, født i uke 29+4

Min svigerinne har akkurat blitt forløst med keisersnitt pga svangerskapsforgiftning, og ut kom en bitteliten gutt på litt over 1kg. Han ble altså født i uke 29+4.
Jeg lurer på om det er flere her som har født så tidlig?
Er også litt nysgjerrig på hva som kommer til å skje, hvor lenge det er vanlig å ligge i kuvøse når de er født så tidlig, og når det er vanlig å få reise hjem?
Hadde plutselig så mange spørsmål, og hun ligger på postoperativen, så henne kan jeg jo ikke spørre akkurat nå...

Storesnuppen ble født i mars 2005 Lillesnuppa ble født i august 2008
Dru er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 00:09   #2
Supermedlem

Procontra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 533
Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.Procontra har en strålende fremtid.
Sv: Bitteliten gutt, født i uke 29+4

For noen av oss er uke 29,4 langt annet enn tidlig, selv fødte jeg i uke 26. I uke 29,4 er det sannsynligheten for at alt går bra veldig stor. De aller fleste for tidlig fødte barn ligger i kuvøse til de er ca. 1700 gram. Når de passerer denne vekten har de så mye underhudsfett at det blir for vamt for dem i kuvøsen. Hva man kan forvente av de nærmeste dagene er normalt sett følgende. De aller fleste opplever at barna klarer seg ganske bra de første dagene. Etter to til tre døg begynner de fleste av disse små å bli litt slitne, og mange trenger litt eksta pustehjelp. Dersom han ikke ligger på respirator eller CPAP, skal du ikke se bort i fra at han kan trenge dette etter noen døgn. Han vil også gå ned en del i vekt den første tiden, og mest sannsynlig få gulsot slik at han trenger lysbehandlign. Dette er et normalt forløp dersom alt går veldig bra. Når det er sagt er det selvsagt mye man er redd for hos disse små. Ting som hjerneblødninger, lungeproblemer, infeksjoner mm. er problemer man i aller høyeste grad kan støte på. Dersom alt går etter boken er det normalt å få komme hjem til termin.

Lykke til med det lille tantebarnet. NB! Hvis du vil se min datter er det bilde av henne på presentasjon av prematurbarn (Sofie på siste side)
Procontra er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 02:09   #3
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Re: Sv: Bitteliten gutt, født i uke 29+4

Som Tobie sier ville jeg ikke kalt 29+4 så veldig tidlig.
Snuppa mi ble født i uke 30, og var 1220g. og 40 cm. lang.
Kan si litt om henne forløp. Hun fikk en veldig tøff start, ble reddet ut av magen med katastrofesnitt, og født livløs. Ble da gjennopplivet og da også intubert med en gang (lagt på respirator). Hun hadde respiratoren i 4 dager. Men noen har kunn cpap, oksygen trakt, eller ingenting.
Den første uka var kritisk, mye komplikasjoner, blant anna RDS (respiratorisk distress syndrom), fordøyde ikke maten, magen fungerte ikke, kraftig infeksjon og en crp som nektet å synke med antibiotika osv. osv.
Legene sa det så dårlig ut og forberedte meg på det verste.
Men etter ei ukes tid snudde det, ganske brått. Det kan fort snu med slike små, begge veier. Det var fortsatt mange opp og ned turer, gode og dårlige dager, framskritt og tilbakefall og slag i magen. Men sånn er det.
Hun lurte alle og ble mye bedre. Hun lå i kuvøse, og hadde endel utstyr, foruten respirator, eller da cap etter 4 dager, hadde hun matsonde i munnen og ned til magesekken som hun fikk melk i, 3 elektroder på bryst/mage som målte hjerterytme og pust, en pleth på foten som målte o2 metning i blodet og puls. Og navlekateter i navelen som de kunne ta blodprøver i, måle blodtrykk, og gi næring i. Også hadde hun en iv i hånda si.
Hun lå med cpap i ca. 2 uker, og i kuvøse i 23 dager, lillejulaften kom hun i seng med varmemadrass, hun trivdes ikke i kuvøsa lenger. (og varmemadrassen forsvant fort, for hun regulerte tempen. godt med ulltøy fra nøstebarn på) På julaften passerte hun 1500g. Nå hadde hun bare sonde og en apnè monitor festet til magen som er festet i en liten boks som registerer pusten og uler som besatt hvis hun lsuttet å puste i mer enn 10 sek. Slike pustestopp er vanligehos premature, de glemmer å puste pga. umodenhet og stort sett holder det å bare ta i dem så er de i gang igjen. Og da fikk jeg ta henne med på perm på sykehotellet mellom måltider like etter. Detvar 2 min. å gå unna, innendørs, og hadde alarmknapp på rommet. Det var herlig!
Det er endel prøver på slike avdelinger, blodprøver, ul av hodet, øyesjekk kanskje, og mulig røntgen og andre ting. Men snuppa fikk ikke gulsott, selv om mange får det.
Etter omtrent 5 uker kom hun på "vekst" og da gjør man så og si alt med barna selv. Da skal de bare lære å spise alt selv og vokse litt til før de får dra hjem. Det å suge, svelge og puste samtidig er ikke bare bare, og det tar tid å lære, det ble endel puststopp og ungen-ble-blå før det gikk. Mn til slutt fikk hun det til nogenlunde, og la litt på seg. Og litt over 6 uker gammel, 2075g. og 45 cm. lang fikk jeg ta henne med meg hjem! Da var hun tom. frisk. Nå i ettertid har hun fått flere senskader, diagnoser og problemer, men med de fleste går det veldig greit når de er født så seint. Prognosene etter 28 uker er mye bedre enn før.
Forløp er veldig individuelt da, husk det, og lykke til!

Her er forresten bilder av min snuppe, som ligger i prematurgalleriet;
http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...0&postcount=36

(ellers kan jeg bare anbefalle prematurforeningen, der kan man få mye nyttig info, www.prematurforeningen.no )

Sist endret av Tidl. bruker; 24-10-2006 kl 02:33.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 08:35   #4
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,942
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.
Sv: Re: Sv: Bitteliten gutt, født i uke 29+4

Heisann.

Robin født uke 30+0 for ti år siden brukte kun den gamle typen cpap, og kuvøse i ca en uke. Derfra rett over i vanlig seng, med apnoemonitor en stund. Det som tok mest tid var vel spisetreningen fra pupp. Ble sondet i tillegg til ca par dager før hjemreise.

Vi var hjemme etter 6 uker på sykehus. DVS 4 uker før termin.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 12:19   #5
Seniormedlem

Beverly sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,246
Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.Beverly har mye å være stolt av.

-------------------

Sist endret av Beverly; 22-01-2008 kl 23:07.
Beverly er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 13:41   #6
Dru
Supermedlem

Dru sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 582
Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.Dru har en strålende fremtid.

Takk for svar alle sammen!

Har egentlig aldri tenkt så mye over hvordan det er å få premature barn, siden alt gikk så greit med min egen.
Etter å ha sett dokumentaren på nrk i går, skjønte jeg jo at det går å redde barn som er født enda tidligere enn mitt tantebarn. Men ofte ikke helt uten konsekvenser...

Har foreløpig ikke hørt annet enn at det går bra med dem

Storesnuppen ble født i mars 2005 Lillesnuppa ble født i august 2008
Dru er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 24-10-2006, 13:45   #7
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,942
maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.maylen har en strålende fremtid.

Ja, vi er mange med bittebittesmå her inne. Min yngste ble født uke 23. Mellomste uke 24, og eldste uke 30.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:59.